Häxor iFokus

Häxor

Etikett: magi-formler-och-ritualer
Läst 1710 ggr
evab86
0

formel fär att stärka självkänsla

Hej

Jag har aldrig gjort någon formel eller ritual, men jag gjorde anden i glaset när jag var yngre (vet ej om det räknas) Men jag undrar om vem som helst kan göra en formel? Måste man ha någon särskilld kontakt med andevärlden för att det ska lyckas? Eller vem som helst kan göra det så länge man verkligen tror på det?

Jag skulle vilja göra en formel fär att stärka mina systrars och min egen sjävkänsla, kan man det? Vilken typ av beskyd kan man få?

Ganna
0

Enligt min mening kräver det kunskap, erfarenhet och talang för att utöva magi och kan man inte göra det själv så har man möjligheten att få det gjort åt sig av de som kan.

Däremot kan du stärka din egen självkänsla genom mentala övningar. Delvis beror det på vad som är det svagaste området, men rent generellt gäller det att dels komma ihåg de komplimanger/beröm/erkännande man får, dels ge sig själv tillåtelse att försöka klara det man inte tror man kan och sist men inte minst rent mekaniskt försöka nöta in att man är bra - här funkar affirmationer, vilket inte är så konstigt då det är psyket man vill påverka.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Tunridan]
0

#0 Om du vill stärka din självkänsla genom att göra en ritual, så varför inte tänker jag.

Att göra ger erfarenhet och om du söker bättre självkänsla, då kanske en ritual är just vad du behöver göra för att stärka den? När vi gör saker, tar vi ansvar för oss själva och det i sig stärker självförtroendet och tron på oss själva.

Det som ganna säger angående mentala övningar är också bra. Men det kan vara till hjälp att också göra en ritual, det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Bappho
0

Till vissa mer allvarliga saker så kan det vara bra att gå till en erfaren och talangfull utövare av magi, men det finns också saker man först kan göra själv även om man är både talanglös och oerfaren. Jag tror också att vissa örter, rötter, symboler o s v har en inneboende kraft i sig (eller möjligen tillförskansad genom att människor en längre tid trott att den har den kraften) och att man också kan vända sig till väsen och gudar för att be om hjälp.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
0

#2 Att bara göra ritualer, "magi" etc, planlöst ger inte användbar magisk erfarenhet - om man då inte ser på magi ur ett perspektiv som mer liknar magin vid affirmationer än något metafysiskt. Då gör man ritualer med ungefär samma utgångspunkt som vissa psykologer/psykoteraputer - men magi i ordets egentliga betydelse är det inte.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Ganna
0

#3 Apropå fysiska saker och deras inneboende kraft: det är ju där kunskap kommer in.

Även då kunskap att sålla agnarna från vetet, i det här fallet avgöra vad som är av värde i t.ex. en uppsjö med webbsidor vars innehåll är av obekant ursprung, eller glättiga böcker där författarens kunskapsdjup ofta går att ifrågasätta. Eller för den delen svar av "okända" människor på ett forum. ;)

[Tunridan]
0

#4 Vem har pratat om att göra ritualer, magi osv "planlöst"? Men jag håller med dig om skillnaden på affirmationer och magi.

Att göra saker i livet ger ändå erfarenhet, och insikter kan komma till en på vägen. Alla är nybörjare någon gång, vare sig det handlar om magi eller något annat.
Fördjupandet av kunskap sker över tid, men kan inte komma om man inte gör. Man måste få lov att pröva sig fram. Det är ofta så man lär sig.

Ganna
0

#6 Att bara göra en ritual på det sätt du implicerar i #2 är planlöst eftersom TS enligt egen utsago är oerfaren och inte har den kunskap eller vägledning som krävs för att det ska vara meningsfullt. Det är att börja i fel ände att starta med en ritual när man inget kan om varken magi eller ritualer, det blir planlöst.

geminick
0

Nu tycker jag att det här börjar låta väldigt, väldigt negativt, men det kanske bara är jag.

Snälla, gå inte in i en tråd och förutsätt att den som skriver något är totalt utan talang. Ge människan en chans att åtminståne försöka sig på något först, innan andra går in och bedömmer dem pga deras brist på kunskap i ämnet.

Och jag tycker inte att det är "planlöst" att försöka sig på en ritual bara för att man är en nybörjare. Det är absolut inte meningslöst bara för att personen ifråga inte VET så mycket om saker och ting - genom att PRÖVA och LÄSA sig till saker, så LÄR de sig och enbart då kan de veta säkert hur det står till. Så att säga att det är planlöst, det tycker jag faktiskt är rent ut sagt totalt ologiskt, vare sig om du är en superb magiker som har koll på det mesta eller inte. Vem vet vad som ryms i en annan individ?

Själv tycker jag att du ska pröva, evab86, för enbart genom att försöka, kan du säkert veta om det fungerar just för dig. Ingen annan, varken här på forumet, eller ute i vida världen, kan någonsin veta om magi fungerar för dig eller inte. Så, pröva för all del, men läs på lite innan, så får vi se vad som händer. :)

Bappho
0

#8 Fast nu skriver ju trådskrivaren att hon är oerfaren och hon frågar speciellt efter våra åsikter och då vore det väl ganska korkat om vi inte svarade och gav henne våra tankar och erfarenheter i ämnet.

geminick
1

Självklart ska ni det - men jag tycker det låter som om ni menar att hon inte ska pröva på en ritual bara för att ni vet med er att det inte kommer fungera, och jag tror att detta skrämmer bort både evab86 och många andra med henne/honom från den här vägen, eftersom de redan från början får veta att, jaha ja, okej, jag kan nog kanske inte det här, jag får väl ge upp då.

Istället för att kalla det hela planlöst och dissa det hela, kan ni väl dela med er av er erfarenhet genom uppmuntran och komma med tips och skriva ner böcker, hemsidor, och så vidare som får henne mogen för ett faktiskt försök? Få det lite mer positivt, än att så rakt igenom slå ner på det faktum att hon inte har någon erfarenhet. Det skulle i alla fall jag tycka var trevligare.

Men, som sagt, det kanske bara är jag som tycker så.

Bappho
0

#5 Ibland kan det räcka med att man har huvudet på skaft och besitter ett sunt förnuft för att sålla de där agnarna, fast det räknas kanske som en talang ;)

Kuutar
0

jag tycker också att det enda sättet att lära sig är att få tummen ur och göra och pröva!

att göra en egen ritual är både stärkande och trevligt, så kör hårt! enkelt är det också; bara du gör det du gör med hjärtat och full medvetenhet och koncentration, så fungerar det bra.

enkelt är vackert, speciellt när man är nybörjare. sedan växer kunskapen sakteligen inifrån, bara du är uppmärksam.

om du inte redan har någon bok du gillar, kan du ta scot cunninghams bok för solitära wiccaner, där finner du allt du behöver för att göra din ritual. boken är enkel och lättläst, och relativt fri från trams.

lycka till!

Ganna
0

#11 Det räknas definitivt som en talang!

#8, #10, #12 På er låter det som alla ritualer liknar varandra, har samma värde och syfte och bara man gör en "ritual" så är man på g och utövar magi.

Det är en synnerligen postmodernistisk och ofruktsam inställning som gör att de som hänfaller åt en sådan praktik kommer att hamna på ett stickspår, där man säkert har det rätt mysigt bland sina "ritualer" när man utövar "magi" men utveckligen står stilla.

I de fall där utövaren tålmodigt fortsätter och inte, som många, hoppar på nästa skojiga projekt, riskerar denna dock att till slut få upp ögonen för att den inte kommer någonstans, det finns inget djup i kunskaperna, ingen erfarenhet att hämta ur all aktivitet och den dagen får utövaren förhoppningsvis upp ögonen för att det krävs mer än entusiasm för att komma någon vart.

Så #10, ja, det är min ärliga mening att det första man ska göra, det är INTE ritualer.

Tips hur man som nybörjare kan komma vidare finns det här i både artiklar och trådar, att bara rekommendera böcker på en höft är också meningslöst innan nybörjaren vet lite mer om ämnet och hur denna sedan vill fördjupa sin kunskap.

geminick
0

Jaha, och hur anser du att man ska kunna lära sig att utföra ritualer då, om varken att pröva eller läsa om ritualer är ett bra sätt?

Jag vidhåller min åsikt att erfarenhet byggs upp genom att testa sig fram, läsa, studera, plugga. Med hårt arbete kan man komma långt - och det måste börja någonstans.

Genom min helt uppenbara postmodernistiska och ofruktsamma, men väl valda, väg ska jag vandra, pröva, testa, leka, uppmärksamma, uppskatta, finna, inse och lära mig älska saker helt och hållet på mitt eget vis. Det finns ingen "one true way" att lära sig saker, oavsett om det är ritualer, att teckna, sjunga, tycka om sig själv eller vad annat man nu kan hitta på.

Att säga att någons valda väg är fel, det tycker jag är "fel". Vi är alla individer och har alla totalt olika förutsättningar att lyckas.

Om allt det vi andra här har skrivit är så meningslöst, fel och idiotiskt, så vill jag väldigt gärna se hur ni andra har lyckats tillförskansa er den visdom och erfarenhet ni har.

Bappho
0

#10 Vill bara passa på att säga att det inte finns något "vi" här. Det är ett öppet forum där precis alla har chansen att fråga, svara och säga sitt i diskussioner. Ingen svarar i grupp utan bara utifrån sig själv och sina erfarenheter.

Jag har aldrig skrivit att trådskaparen inte borde pröva själv eller att jag tror att hon promt kommer att misslyckas om hon försöker (läs #3) och inte kan jag se att jag skrämt någon från någon väg heller. Vad jag kan läsa #0 så frågas det om ett råd i en specifik fråga. Ingenstans skrivs att TS vill bli en utövare av trolldom eller liknande.

Ibland kan det vara bra att inte läsa in så mycket mellan raderna, det blir lite som att slåss mot väderkvarnar.

geminick
0

Jovisst, men faktum är att jag inte tilltalade dig, Bappho, utan Ganna, från första början.

Och jag skulle inte vilja påstå att jag läser något mellan raderna, jag läser det jag ser och jag gillar inte det jag ser. Sen om jag har missförstått någon på något vis, det återstår ju att se och då får folk gärna rätta mig.

Men som sagt; jag har inte en enda gång tänkt på något av det du själv skrivit, Bappho.

Bappho
0

Om du skriver inläggsnumret i ditt svar så blir det inga sådana missförstånd och inte använder ordet ni när du bara vänder dig till en person Glad

geminick
0

Det var väl snarare att jag från början inte ville peka ut just en person, utan ville få folk att tänka till lite sådär allmänt, men jag ser att jag misslyckades med det.

Hädanefter ska jag skriva namnet på den jag skriver till, då siffrorna bara gör mig förvirrad, haha. "Vem sjuttan är nummer tio!?", haha.

[Tunridan]
0

#7 Du tolkar uppenbarligen in något i det jag skrev och det får stå för dig. Lägg inte ord i min mun, jag gav ett råd till TS och det står jag fast vid.

Ganna
0

#14 Om du läser det jag skrivit igen så ser du att det jag avråder från är att göra ritualer, inte att läsa om dem (samt de traditioner de ingår i, världsbilderna de tillhör, historia, filosofi etc).

#19 Du rekommenderar TS att göra en ritual, inget om vilken, varför, vad som krävs etc - det tolkar jag som planlöst.

Bappho
0

#18 geminick: Skrattande (Är själv dålig på att skriva numren ibland).

[stass]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker nog man kan prova lite och "leka" om man vill kalla det så. Rent resultatmässigt inte att föredra men det lär inte skada dig allvarligt. Är du dock helt seriös kommer det inte att vara tillräckligt och du kommer att hämta kunskap eftersom, just för att du kanske finner en talang och en del av dig i det. Nyfikenhet är vägen till kunskap.

#18 visst kan det bli lite väl "nej" sägande ibland, speciellt om TS verkar helt oerfaren, och det kommer alltid att finnas nybörjare i allt, alltid. Men detta forum är inte heller ett läroprogram för nybörjare så det är väl där det kolliderar.

TS nej anden i glasat är ingen ritual, magi sker inte alltid med hjälp av andar, och du måste hålla isär beskydd och karismastärkande trolldom, men du kan göra en av varge efter varandra.

geminick
0

Ganna; Okej, det har jag missförstått i så fall. Men det jag menar är att du inte hjälper TS på traven, det du gör är att peka ut de fel som andra skrivit. Istället kan du väl vara lite konstruktiv och faktiskt skriva vad TS ska göra åt saken? Om du menar att han/hon ska läsa på om de saker du nyss nämnde inom parentes, hade du kunnat nämna dem tidigare, så hade alla förstått exakt du menat.

"#19 Du rekommenderar TS att göra en ritual, inget om vilken, varför, vad som krävs etc - det tolkar jag som planlöst."

Och Tunridan rekommenderar att TS utför en ritual men inte vilken, ja, lite precis som att du rekommenderar att TS inte ska utföra en ritual helt utan att tala om vad han/hon ska göra istället. Med andra ord är dina råd precis lika planlösa som Tunridans, om nu något alls i denna tråd ska kallas "planlösa".

Som sagt, var lite mer konstruktiv istället och skriv ner vad som behövs för att nå mogenhet inför en ritual, alternativt skriv ner en länk till något du eller någon annan skrivit om ämnet. Ge några tips.

Bappho
0

Jag säger det igen. TS frågar om ett problem hon har, stärka sin egen självkänsla och sina systrar och något sorts beskydd. Ingenstans kan man läsa att hon vill utbilda sig till häxa eller magiutövare. Hon undrar då om hon kan göra det själv även fast hon inte har någon erfarenhet.

Hon behöver kanske hjälpen nu, inte vänta tills hon fått erfarenhet eller har prövat sig fram x antal gånger.

Ganna
0

#23 Geminick: Läs #1 så ser du att jag ger konkreta tips till TS. Sedan har jag också skrivit artikeln "Att hitta sin väg och våga hålla fast vid den" med mer än bara några tips.

Ett tips allt för få tar till sig: sök och titta i gamla trådar innan ni frågar, det kan hända att ni sparar tid och möda.

geminick
0

Bappho: Ja, det kan säkert stämma att han/hon behöver hjälpen just nu, men det vet vi inte, eftersom han/hon inte skrivit nåt mer efter sitt första inlägg, så jag argumenterar utifrån att han/hon efter den första ritualen kanske vill lära sig mer.

Dock har hela diskussionen flytit långt ifrån TS fråga, och handlar i mina ögon mer om hur man bemöter nybörjare och uppmuntrar folk till att vilja lära sig mera. Kanske vore en idé att låsa tråden, då den är på väg att bli något helt annat?

Som avslutning, från min sida åtminstone, vill jag bara säga att jag inte kommer gå härifrån med en massa negativa tankar om någon alls - som alla här säkert är medvetna om, så har alla rätt till sina egna åsikter och därmed rätten att uttrycka dem. Vi kan inte alla tycka likadant - och det vore väl ändå väldigt tråkigt? ;)

Jag står dock fast vid vad jag har skrivit, med eller utan missuppfattningar, stavfel och diverse andra små krumelurer. :)

Ha det gott!

[Tunridan]
0

"#19 Du rekommenderar TS att göra en ritual, inget om vilken, varför, vad som krävs etc - det tolkar jag som planlöst."

Nej, det fanns inget "planlöst" i min kommentar alls, utan jag svarade helt enkelt på TS frågeställning utifrån min syn.

Och nu så väntar jag in eventuella frågor eller kommentarer från TS själv, det intresserar mig, inte vad du tycker om mina råd.

Bappho
0

#26 geminick: Till skillnad från många andra moderatorer så gillar inte jag att låsa trådar. De får ha sitt eget liv och utvecklas till vad det blir.

Jag vill också passa på att inflika en annan sak. Bara för att man inte håller med en annan medlems åsikt så har man ingen rätt att säga vad den ska eller inte ska skriva. Man är inte tvungen att skriva något man inte själv vill, man är inte heller tvungen att i alla lägen ställa upp med råd eller vägleda andra.

Jag som Sajtvärd har dock ett litet ansvar att se till att alla besökare får något sorts gensvar på sina undringar förstås.

geminick
0

Bappho: Happ, okej, det var bara ett förslag, då det är vad jag är van vid - att moderatorerna låser trådar om de börjar bli något annat, alltså.

Och om du riktar den sista kommentaren om att inte hålla med folk om deras åsikter osv till mig så ska du veta att det du antyder absolut inte var det jag hade i åtanke när jag skrev. Jag ville bara ha nån form av förklaring på hur folket i tråden tänkte när de skrev, mer eller mindre.

Ja, som sagt, nu lämnar jag den här tråden, för det blir inget bra av det här, känner jag. Hoppas att ni andra fick ut något av det, i alla fall.

Ha det.

Udda Falkendottir
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

oj, vågar man sig in här?

0# När jag får känslan av att ha dålig självkänsla/självförtroende brukar jag meditera. Jag brukar tänka på saker som jag är riktigt bra på, vilka saker jag är lite bra på och vad jag skulle vilja bli bra på. Jag brukar samla allt possitivt om mig. Sanningsenligt men possitivt.

Du kunde kanske ge dig själv utmanningar som du ska klara av för att visa dig själv /påminna dig själv om att du kan.                                    

Jag uppmuntar inte att gå med hoven, men ta till dig de bekräftelser andra ger dig, det är lätt att man bara sopar bort dem för att få plats med all kritik.

När det gäller dina systrar, hjälp varandra. Ge varandra sanningsenliga bekräftelser, Höj upp varandra och snåla med kritiken. Lär varandra att se det vackra och bra i var och en av er.

Brev är bra, be dina systrar att skriva ett sanningsenligt brev till var och en av er. Så att alla får ett från alla. Skriv där ner possitiva saker om arandra. Dessa brev kan sparas och tagas fram då man behöver en liten pusch.

Lycka till

Bappho
0

#29 geminick: Jo, jag vet att det är vanligast men jag är en person som gillar frihet och hatar censur och regler ;) Därför tar jag inte heller bort inlägg eller ger skrivförbud eller kastar ut folk. Och trådar dör ut av sig själva när alla känner sig klara med dem.

Det jag försöker säga och nå fram till är nog att jag vill att alla ska kunna få säga sitt, vare sig det är obekväma åsikter eller populära. Att vi istället diskuterar själva frågan än vad som är okej att säga eller inte.

Jag hoppas också att ingen tar saker personligt på något sätt bara för att vi har olika åsikter i ämnet.

geminick
0

Bappho: Haha, aah, jag förstår, jag förstår. Spännande, med andra ord, det kan ju gå hur som helst - i alla andra forum jag varit medlem i har det varit toksträngt och allt har lagts ner innan man hunnit säga sitt. Lite småtråkigt, egentligen, men i vissa fall bra, helt beroende på vad det gäller. men skitsamma,d et var ju inte det tråden gällde, så nu ska jag knipa mun om det, haha.

Ja, då så, då förstår jag hur du menar. Det gäller ju de flesta parter härinne, vill jag påstå.

Men men, som sagt, klart för min del, ciao! (Ja, på riktigt denna gång. :P )