Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 6493 ggr
Endroppeihavet
1

Granskottssirap

Det är ju hög tid att börja med årets gång, eller vad tycker ni ;)

Jag tänkte bara putta upp den gamla tråden, men den var låst.. Så jag länkar till det mumsiga materialet istället!

granskottstråd

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Coturnix
0

Absolut! Hög-tid för granskott! ;)Jag blir full i skratt och fylld av värme varenda gång jag ser de små mjuka ljusgröna skotten.

Förra året formade jag dem till stavar, som polkagrisar. Bröt en liten bit när det behövdes. Det blev liksom aldrig ngn sirap. Nu har jag hört att det går bra att göra marmelad av dem också. Skotten alltså.

spindelfot
0

kul kul, hoppas jag får tillfälle att göra det i år..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Lorelai
0

Ja visst är dom vackra, skotten. De lyser upp i skogarna så till och med att Hans och Greta skulle vara nöjda.
Dessvärre tillverkar jag ingen i år, flytten som ter sig nu på tisdag finns det ingen tid kvar för annat.
Men jag gör nog hostkarameller senare. :P

Endroppeihavet
0

#3 Hostkarameller?

Lorelai
0
siddelina
0

Samlade för första gången granskott. Hittade ett recept på sirap, så det ska jag testa tänkte jag.

Lorelai
0

#6 Lycka till! Det är enkelt… men tidskrävande. :P Vad var det för recept?

siddelina
0

Hittade det i tidningen Allt om mat, nr 9 2009. Man ska varva granskott med socker och låta det stå mörkt och svalt i 14 dagar. Sedan ska man sila av skotten och hälla upp sirapen på en glasflaska.

Dina hostkarameller lät spännande också. Måste jag testa någon gång :D

Ijin
0

Jag som gillar att äta dom som dom är, granskotten:) Får väl prova sirap någon gång…

Lorelai
0

#8 Ja det lät som receptet jag använde förra året, med skillnaden att mitt stod i fönstret ett par veckor.
#9 ja… :) Det händer att vi plockar enstaka skott när vi är ute och missar mellanmålet. Ger dom något att suga på tills vi kommer hem. (barnen alltså.)

Sebastian
0

Det är ju godis det. Så gott att ha när man är ute i skogen. Vill man ha stark smak för bättre andedräkt så låter man barren sitta kvar.

Coturnix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Myrorna…väver in dem i sin stack!!!

Endroppeihavet
0

Så idag har jag varit ute i hettan pch plockat mina granskott och preparerat burkar…Tänkte prova lite olika blandningar i år, så i en burk är det vitroste, socker och granskott. Den andra granskott, socker och vaniljstång och den sista har specialingrediensen apelsin- och citronskivor.

Vi får se vad som kommer bli godast!

Mimmi89
0

Gransirap…. ska man ställa flaskan i mörtker eller i sol? läste att ni har provat både och :)

jag tänkte mer gransirap som hostmedicin tror jag det var. eller vad kan man mer använda det till? :D

Endroppeihavet
0

#14 Jag ställer burken i solen.. I ungefär en vecka och sen silar jag..

Har provat att använda sirapen i bröd vilket smakade underbart! Fast utöver det används den nog mest i te för min egen del.

siddelina
0

Vilken bra idé att ha sirapen i brödet! Det måste jag testa när jag bakar.

Mimmi89
0

#15 okej. har hört något om att använda det som hostmedicin…. står en gran precis utanför så får väl plocka lite nu i kväll då jag går ut med vovvarna bara jag hittar en flaska :)

tack.

Endroppeihavet
0

Vart är solen? Mitt socker vill inte smälta…. Varför kan man inte göra sirapen i kastrull?

Lorelai
0

#18 I dunno. :/
Men solen kommer… tålamod. :)

Endroppeihavet
0

#19 Ja.. tålamod.. ;)

Mimmi89
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur länge står det sig? då sirapen är klar och man tar lite då och då?

Ganna
0

#21 Ett år utan problem om man varit noggrann, gjort rent ordentligt och förvarar den svalt och mörkt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~