Häxväxter
Tjena!
Nå'n som är intresserad av att byta frön eller växter nu när det börjar växa? Jag är intresserad av medicinalväxter och "häxväxter".

vad har du???
MVH Isnornin

Ja vad har du? Nyfiken i en strut ;)

Jag är också nyfikenn! Är du intresserad av någon speciell sort? Jag har en himla massa fröer som jag nog aldrig kommer att hinna så. Visserligen inte så många "häxväxter" eftersom jag skaffat en liten och han stoppar allt han hittar i munnen. Så dom där giftigaste sorterna får vänta ett tag.

jag skulle ev kunna vara intresserad..du får som sagt tala om vad du har att byta samt vad du är intesserad av…själv är jag ute efter bla myskmadra och kanske blad av belladonna..kram tindra

Jag har en påse myskmadra liggandes. Vad har man den till?
Jag som har tillgång till "landet" kan försöka fixa växter åt folk som bor i stan, om ni vill. Fast portot får ni betala om det blir mycket… :) Nåt enstaka brev kan jag bjuda på. :)

LailaBaba.
Jag är intresserad av att byta, Har du någon lista med "bytesvaror"?
Jag ska gå igenom vad jag har och vad jag kommer att få, skriver ner det här sedan,
#5 Myskmadra används som marktäckande lundväxt i skugga. Breder villigt ut sig om den trivs till en vacker matta, ca 10-15cm hög. Blommar med små, vita blommor i början av sommaren. Användes förr som väldoft i tex linneskåp, även som vinkrydda, främst i punsch. Väldoften kommer först fram efter torkning, doftar vanilj och nyslaget hö. Har även använts som såromslag har jag för mig.

Jamen hej igen, här är jag, återuppstånden från de (nästan) döda. Jag kanske var lite otydlig, jag vill byta till mej växter som lever alltså, men jag har lite torkad alruna, inte hel!, och lite annat om nån vill ha det istället. Jag skulle vilja ha hundrova, gulblommig vallört, besksöta, nattskatta, belladonna, hasselört…
Ovanliga och gammaldags sorter av rosor, iris, pion, höstaster.
Jag har t ex skelört, vallört, uppländsk vallört, bolmört (frö), spikklubba (frö), hundtunga (frö), skotsk libbsticka, arnica, läkemalva (frö), gul digitalis mm.

Halloj!
Har du plantor av arnica (montana/chamissonis?), alltså? Jag har visserligen inget av dina uppräknade önskemål att byta med, men lite annat… Jag kan också tänka mig att köpa en planta. Vad säger du?

Hallå
Jag är också intresserad av byteshandel med fröer. Själv har jag Bolmört, Datura inoxia, hundrova, nattskatta, besksöta, trolldruva och så lite till. Jag skulle vilja ha:
Odört, Dårört, Myskmadra, Moses brinnande buske, Alruna, Stormhatt, Belladonna och Tidlösa
Försöker utöka häxträdgården, och är villig att förhandla

#10 Jag har alrunefrön och skulle vilja ha nattskatta

#11 Vore mycket trevligt om vi kunde byta. Har för tillfället endast två nattskattebär, som jag tydligen förlagt. Men de nattakattor jag har ska snart till att blomma, så om någon månad borde det finnas en del bär igen.

jag är mycket mycket intresserad av Gråbo (Artemisia Vulgaris) men kan inte hitta det nånstans :/… Är det nån som vet var man kan hitta frön, eller rent av har hemma?

Florian,
ser att vi bor lite nära varann och delar passionen för giftiga och nyttiga växter. Gråbo växer vid vägkanten och ser ut som en grönare malört. Lätt att hitta i dina hemtrakter, men jädrar vad allergisk jag är mot den! Jag skulle vilja ha en liten planta av hundrova om du har. Har du fått tag på nån av dom du sökte? Jag har med största säkerhet nåt du vill ha, men vissa har jag bara enstaka plantor av.
Hannifer,
ja jag har någon planta av arnica montana. Har du nåt spännande?
Intressant det där med gråbon LailaBaba när jag kom hem ifrån dig med den jag fick så ser jag att det växer jättemycket gråbo på min gård :)

LailaBaba,
Kul att det finns fler hälsingar här. Vad gäller gråbo så har jag hittat den alldeles nära huset. Jag tror i varje fall att det är gråbo, det lär väl visa sig när den blommar. Har hört att den ska vara väldigt luden på undersidan av bladen, men det är inte den jag hittat… Hursomhelst! Hundrova har jag några torkade bär, dessvärre inga plantor. Men, hmf… Var kan jag ha lagt dom? Hittar mest massa konstiga indiska frön, men om man letar efter något annat kommer de säkert fram.
Både ja och nej, visst har jag hittat fröer på impecta, men summan i varukorgen översteg snabbt 500:-, och om jag ska ha råd måste jag sålla bort de minst nödvändiga.
En fråga: Det står på många ställen att om man ska göra sig av med sin alruna måste man sälja den till ett lägre pris än vad man köpte den för. Man ska alltså aldrig acceptera en alruna som gåva. Då undrar jag, gäller det även frön? De är ju inte färdiga alrunor än, besitter de samma kraft att förpesta och bringa olycka till orespektfulla ägare som den färdiga plantan? Vore bra att veta, så att man inte gör fel ;)

Jag tror inte det gäller frön.. men jag vet inte ju inte :) jag har planterat två alrunor men båda har dött.. jag trodde de bara "vilade" men sen har jag grävt upp efter en tid och då har det varit typ ruttet :( nu orkar jag inte prova igen

trampolin,
synd, men jag tycker att du ska fortsätta försöka! Skam den som ger sig. Du kanske bara behöver annan slags jord, eller ett annat läga för plantan? Jag har hört att alrunor mår bra av mager jord, gärna kaktusjord.

har tyvärr inga hehe

Halloj!
Någon som har en liten planta av humlesuga (Stachys officinalis) att dela med sig av? ;) Jag kan byta mot krukväxtsticklingar, torkade örter eller frön till olika örter och medicinalväxter (exempelvis Salvia apiana).

Ingen som har humlesuga?? Nähäpp… Någon som har en liten planta äkta kattmynta (nepeta cataria) till salu, då?

Jag har en påse humlesuga-frön som jag gärna delar med mig av…
Jag kan bara inte komma på något som jag är i behov av just nu. Vad har du att erbjuda Hannifer? Fast du kanske inte vill ha frön föresten?!!

Jag har provat att så frön till humlesuga, men det gick inget vidare… :S Dessutom odlar jag på balkong och har svårt att övervintra riktigt små plantor… Tack i alla fall för erbjudandet.

Humlesuga bör nog stratifieras för att få fröna att gro bra. De frösår sig rätt bra själva i alla fall och de finns naturligtvis i mitt sortiment av växter som jag säljer. Det tillhör ju de äldre odlade växterna och var vanligare under tidigare århundranden. Just nu har jag nog bara med ljust lila blommande plantor.

Har just fått några plantor Stormhatt respektive Fingerborgsblomma. Någon som vet vad man kan använda dessa små underbarheter till? Har de speciella egenskaper o så?

Det är ju mycket vackra växter! Digitalis som bara dyker upp lite varsomhelst med sina ståtliga spiror, som som hos oss liksom väcktes av att vi brukade jorden och till synes bara dök upp från ingenstans.
En slingrande stormhatt fann jag i en plantskola i Halland och den är mkt speciell! Viktigt att veta om giftiga växter är att inget exemplar har samma koncentration av verksamma beståndsdelar, därav vanskliga att använda till annat än för rikt kulturhistorisk och skönhetsvärde! /Coturnix

Lite nyfiken, använder ni dessa "häxväxter" i någon form av örtmedecin eller har ni dem bara för att. Många är ju väldigt giftiga om de använs på fel sätt…
Om det är för OT kan jag starta en ny tråd :P

Vad använder man häxväxter till-jo det ska jag tala om!
Nästan alla växter har magiska egenskaper i någon form. Vissa sägs dra till sig kärlek, andra driver ut onda andar om man bränner dem, och ytterligare andra har clairvoyanta förmågor som kan få en att drömma sanndrömmar och liknande. Något många tror är att det enda häxväxter används till är att göra "flygsalva" och liknande, något jag tycker är väldigt synd. Jag menar, häxväxter och magiska örter är ju ingenting man knarkar, långt där ifrån. Ofta när man använder dem är det i ritualer eller cermonier, som rökelse eller amuletter till exempel.
Om du Timotej är nyfiken på detta kan jag varmt rekommendera böckerna "Encyclopedia of magical herbs" och "Magical herbalism" av Scott Cunningham. Dem kan berätta allt man vill veta-oumbärliga inom örtmagi!

Okej, ska se om jag hittar dem på biblan. Tack för tipset!
Själv är jag mer inne på örtmedecin än örtmagi men uppskattar såklart alltid kunskapen :)

Ville bara putta upp tråden! Det är väl dax att planera vårens sådd! Jag har synd nog inga speciella frön förutom Ballongblomma (giftig) gammal jätte fin! annars bara snälla örter koriander, citrontagetes och "vanlig"tagetes!.
Tänkte att kanske våra nykommlingar är ört/växt intresserade?
MVH Isnornin
Putt :)