Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2413 ggr
dragonstar
0

Tipps motages

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att plantera ut lite växter på in blakong och vill ha växter som är ätbara.
Det är ett tema jag kör allt ska gå att äta.

Så nu vill jag ha tipps på vad jag kan plantera ut mer och om ni har några ider på hur jag kan läsa det på min lilal balkong.

Jag har nuEn hummleplanta och klätterkrasse samt nite olika blommor i en kruka.

I en anan har jag gräslök paprika och ska sätta in mer ötrter.

Jag har en liten Låda som inehåller Lavendel och en anan som inehåller citrongräs och smultron.

Så har ni några bra tipps på vad jag kan ha mer. Allt ätbart är intresant. funderar på me ötrer och kanske tomat och salladslök.

Gärna tipps på växter som funkar att göra te på =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0

Bilden gära tt balkongen ser rätt stor ut men den är pyttipytt. ca 2,5 *2,5

[dandamimm]
0

Du kan sätta potatis i en plasthink. Ger mat och plantan är trevlig och grön. Det funkar jättebra och är lättskött. En potatis/ hink brukar bli bra.

Kram Danda

dragonstar
0

Låter som en super ide =) Funderar myckt på pumpa och likadne me ndet är nog lite såvrar.

[dandamimm]
0

Min erfarenhet är att pumpa och liknande behöver mer yta. Det finns ju många trevliga ärter och bönor som kan klättra. Dem kan man också så i en kruka och tex låta dem växa mot husväggen.

Det är väldigt trevligt att äta sina "egna" grönsaker. Jag kommer ha ett tjugotal olika egna grönsakssorter denna sommaren men jag har ju lite större plats än en balkong. Det är lite jobb men väl värt det. Mer ekologiskt odlat och klimatsmart än hos dig själv kan det knappast bli.

Lycka till med din lilla trädgård.Glad

// danda

[stass]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har tomater =) både körsbär och biff, sen har jag sått olika örter som dill, persilja,gräslök och basilika. Nu är det bara rosmarin och timjan som saknas.

Kanske jordgubbsplanta i en hink med, blommar fint.

Och så blev det lite blommor med, det där med bönor var smart, jag har en klättergrej men visste inte vad jag skulle plantera där.

Ganna
0

Har du det tillräckligt varmt och skyddat är vattenmelon en oväntad favorit. Du kanske inte får särskilt många eller stora, men smaken är oöverträffad!

Bland örterna är timjan bland de godaste (i min smak) och mest lättskötta.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dragonstar
0

Ohh helt kalrt mer växter..
Ska sätta ärtror det gilalr jag och så tomat paprika och om jag hittar anant i likande.
Jag har nästan rakt söderläge men tyvvär är räcket mmetalltäckt så det komerm inte in jättemycket sol åt växterna som är långt ner.

ska kolal med svärmor har blivit erbjudne natt odla hoss henne där ska jag se til latt potatis sätts och sen hoppas jag på kanske lite lök och ska föröka lura i henen att odla rabarber. För det är något jag älskar!

Några bra ider på Örter och Blommor som funkar bra i tteer?

[stass]
0

Jag har också en mindre balkong fastän långsmal. Jag har hängt upp krukor på väggarna för att spara plats och se till att de får solljus. Har även 2st krokar för krukor på balkongtaket och 2 lyktor som hänger där. Det spar plats och ser ganska trevligt ut, dessutom blir det svårt för nyfikna fingrara att nå.

Jag älskar rabarber =)

Ganna
0

Myntor fungerar ju bra i både krukor och teer, även så blommorna, även om de är rätt små och oansenliga.

Gurkörtens blommor passar både färska i blommor och torkade i teer.

Ringblomma går bra att krukodla, samma sak med kamomill.

Fänkål brukar vara lättodlad.

Isop är också en trevlig allroundört med vackra blommor.

Citronmeliss.

Tagetes är ätlig, med en kryddig, aromatisk smak, det finns även varianter med lite mer citrus i smaken.

Det var några jag kom på, så där på en höft. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dragonstar
0

Tack ska helt karlt ta med det.
Min balkong har bar en liten bit tak visd vägggen och rästen är bara öppet då jag bor på högsta våningen.

Jag har inte småbarn som stopapr allt i munne att oroa mig för- Men en katt som tycker blommor är goa att tugga på så jag håller på att ränsa ut allt gifitgt. täcker att det är roligt med växter som doftar och är ätbar och tänker jobba på att ha de även som blommväxter innomhus.

Kuutar
0

Eftersom din balkong är liten, rekommenderar jag att du plockar dina teörter från naturen och någon bekants trädgård! en mysig blandning är hallon- och svartvinbärsblad plus blåbärsblommor, om det blir för sött för din smak kan du blanda in björkblad :-)

dragonstar
0

JAg tor inget te är för söt för mig. Har hånung i normalt. =)

Svärmor har svattvinbör i sin trädgård och hallon.
Så det ska jag komam ihåg.

Det är nog ävne en bra bas då =) så plockar en hög med det och lägger sen inn anant i mindre portoner.

HUr är det med rosenblad? Svärmor har massor med rosor men jag vet inte om dom är giftiga eller ej?

När det gäller plockadnet av björklöv när är sista tiden för det?

Och så är jag lite nyfiken på nässlor och Granbarr.

Vet att det fans en diskusjon hrä förut om massor med naturerecept vad man samlade och varför.

[stass]
0

nässlor är rika på järn, du kan göra soppa på dom eller torka och mala till pulvet som du dricker 1-2 tsk i ett glas vätska per dag, Gärna med någonting som inehåller c vitamin som gör att kroppen mer effektivt tar upp järn. Mycket billigare än järntabletterna på apoteket och fungerar lika bra, vet jag eftersom det var det jag tog som tillskott under graviditeten och mätte hb värdet regelbundet hos mvc.

Rosenblad kan man använda till egna hudvårdsprodukter som t ex ansiktsvatten. De rosor som brukar växa vid kusten i stora buskar som har ljusrosa blommor, vet inte vad de heter. När de har blommat ut blir frökapslarna som stora röda nypon, jättegoda att äta råa. Eller torka och smaksätta te med.

Ganna
0

Rosor går bra att använda så länge de inte besprutats. Sen bör man ta de som doftar (många är så framodlade att de inte har någon doft), för har de ingen doft har de inte heller någon smak.

Hur länge man kan ta björklöv varierar beroende på var man bor i landet, men min tumregel är att de är bäst innan de blivit större än toppen på min tumme. :)

dragonstar
0

Super!!
Ska se om jag kan gå ut och plocka lite nu i veckan.

Tcker det är svårt att hitta brännässlor då alal ajg vet ligger vid vägar och jag vill inte ha avgaser och hundkiss på mina.

Kuutar
0

En rolig, lite ovanligare, teblandning är nässlor och basilika, helst färska. det får fart på kroppen, på många olika sätt ;-) och roligt att blanda det vilda med det odlade

dragonstar
0

Ohh jag vill ut och hitta brännäslor, vill tästa nässelsoppa och nässelte.. Men att hitta nässlor som inte är fulal av avgaser.. Vart ska man igentlinge leta?