Vårceremoni
Vi har precis deltagit på vårblot arrangerat av en av mina vänner i Höör. Jag är helt hög av energier men jag ska försöka skriva ordentligt.
Har någon annan hållt vårceremoni eller kanske planerar. Hur / vad gör ni för att hylla och hälsa vårens tillbaka komst.
Vi själva använder oss av den typiska cirkeln som uppställning. Vi höll händer och började med meditation för att samla energi till platsen och förenas i våra energier sins emelan. Där efter åkallades vädersträcken med elementen och cirkeln slöts. Vi trummade, skallrade och sjöng till vårens och platsens ära. Där efter offrade vi åt naturen. Var och en hälsade den sedan på sitt eget vis och blotet var över. Efter detta höll vi en trumresa på platsen och senare innomhus höll vi en fest.
Det var magiskt, målnen hade spruckit upp bara timmar innan ceremonin och solens strålar värmde härligt i vårluftens kyla.
www.urmoderjord.se
Låter som ett underbart välkomnande av våren.
I februari var jag ute i skogen och hade en liten ceremoni, där jag hälsade våren välkommen. Jag smälte snö och jag talade till naturen. Det som var underbart var att när jag gick hem genom den snötäckta skogen såg jag plötsligt hur fåglarna lekte tafatt, uppfattade att det droppade från taken och hur luften kändes varmare.