Hedgewitch, översättning?
Hej!
Jag är rätt ny, eller i alla fall nygammal på det här. De senaste veckorna har jag letat runt på nätet och jag börjar inse att jag känner igen mig i identiteten "hedgewitch". Finns det något svenskt ord för det?
Jag vet inte om det begreppet finns på samma sätt här även om jag minns en grupp som kallade sig vildhäxor på 90-talet :) Undrar om de finns kvar någonstans.
Men ett ord som ligger nära är väl tunrida.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
vad är tunrida? Hittade bara den här definitionen som känns helt fel http://en.wikipedia.org/wiki/The_infernal_names :-P
Gärdesgårdsriderska?
Står en del intressant om de olika ridorna i Raudvere's bok Föreställningar om maran i nordisk folktro. Sök annars på tunrida på books.google.se
Haha, nej en tunrida är ingen "skandinavisk kvinnlig djävul". Tunrida är ett gammalt ord för en som "red på tunet". Ordet ligger nära den shamaniserande aspekten av häxkonst.
Tunet kallades inhängnaden innanför vilken man hade kreatur. Tunet är också symboliskt för gränsen mellan det vilda, otämjda och det tama, civiliserade. Precis där en häxa befinner sig, med en fot i varje värld, resandes mellan världarna.
Lite kort bara om detta.
Just ja, tack Bappho; gärdesgård var ordet jag inte hittade. :-)
Men man kan ana en mörkare aspekt i alla fall hos vissa av ridorna.
Ungefär "gränshäxa" alltså?
#6 Kanske det, om man menar att de går dit många andra inte vågar. In i mörkret, det dolda, det som ligger bortom.
Det låter rätt, både vara i ljuset och i mörkret, här och där, kritisk och accpeterande…
Finns det någonstans att läsa mer om ridor? Det känns inte som om jag kan identifiera mig med det rakt av, men det skulle vara intressant att läsa mer…
#8 Jag tänkte mer på bl a kopplingen till marorna.
#7 Gränshäxa är väl ett bra ord :)
#7 Hmm, "gränshäxa", kanske det. Fast jag vet inte, det känns inte helt rätt ändå som översättning…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tunriderska är snyggt men om man inte flyger och far är det lite missvisande och det har kanske inte så mycket med det moderna hedgewitch-begreppet såsom det framställs i populär littratur?. "Klok" är neutralt och bra men kanske inte så snajdigt. "Trollkvinna" antyder något lite mer högdraget än "hedgewitch", även om det också är en hyggligt neutral beteckning. "Kuckelgumma" leder kanske tankarna åt fel håll åldersmässigt men borde vara den rätta översättningen.
Personligen gillar jag "en som kan lite av varje", vilket var en vanlig och tämligen ofarlig beteckning förr som alla visste vad det betydde. Ska man skapa nya ord är det forntida konceptet med att koppla ihop Trolldomen med något gammalt, något som folk gjorde förr rätt bra. "Fornkunnig"? "Gammelkunnig" kanske? Eller "en som gör som förr"?
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Jag har grubblat rätt mycket över det här men inte kommit fram till något bra. "Hedgewitch" är ju ganska mycket båda fötterna på jorden, så det får inte låta pompöst. Sen har jag ju inte fyllt 30 än, så trollgumma och liknande går ju som bort. Bara häxa är för brett och det får ju inte låta för raljerande heller. Häckhäxa? Meh… Det blir liksom konstigt. Och det skulle kännas underligt att gå runt och referera till sig själv som klok. Vad jag tänker som hedgewitch innebär ju också att utgöra ett samband mellan förr och nu, så att bara inkludera det gamla i namnet blir ju lite obalans. Jag tycker detta är jättesvårt. Men jag är jätteglad att ha hittat hit så att jag kan få lite input från er. Annars har jag hängt mycket på forum med anglosaxiskt fokus och jag känner mig inte riktigt 100% bekväm med det. Kanske kan jag hitta ett sätt att tänka här som jag känner mig hemma med.
#10 Jaha, okej då är jag med.
#13 Kanske är det inte så viktigt vad du kallar dig själv, egentligen?
Man är det man är och gör det man gör. Jag tror att de flesta som var "kloka" förr i tiden, kallades så av andra. Andra satte benämningar på folk, inte utövarna själva. Så inbillar jag mig att det var i alla fall.
Ibland kan man fastna i att försöka hitta "den rätta" benämningen, när det egentligen är av mindre betydelse…
Häck-sa? 
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hehe.