hosta på morgonen
Hej, jag har sån otrolig slemhosta på morgonen, kan knappt andas.
Min fråga är helt enkelt om det finns någon växt som kan hjälpa?
tack på förhand! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Slem och så vet jag inte, men Ingefära och Kattmynta ska vara bra för hosta i allmänhet..
Timjan och anis lär också vara bra mot hosta.
Kolla http://hokensasbigardar.se/2010/09/07/slemlosande-huskur/
Jag brukar köpa honung där när jag har vägarna förbi men det funkar säkert med vilken vanlig ica-honung som helst.
Ge gärna feedback om du testar kålrotsgrejen. Jag är inte så förtjust i kålrot så jag har inte provat den själv.
Annars brukar jag göra en dekokt på 1 citron, 4 cm riven färsk ingefära, 5 msk honung och 5 dl vatten. Låt stå till lagom varmt. Hacka 1-3 vitlöksklyftor och skölj ner dem med den silade drycken.
(Har alltid lite "förkylningssoppa" reducerad så att den blir superstark, nedfryst i iskuber, om det skulle gå superfort att dra på sig en förkylning men då är den ju inte riktigt lika verksam eftersom c-vitamin är så instabil syra)
Eller varför inte blanda citron, honung, vitlök, ingefära, lök och persilja till en grillmarinad till sommarförkylningarna…
#3 Se bara till att honungen inte värms upp till över 40 grader, eftersom den då förstörs. Fast det kanske du visste redan.
Bra tips annars!
Om du har svårt att andas pga hostan och slemmet, funkar det väldigt bra att koka upp en stor kastrull med vatten, sedan häller du i en näve torkad pepparmynta och andas in ångorna 10-15 min. med en stor handduk över huvudet och kastrullen, det går även bra med högst två droppar eterisk pepparmynts- eller eukalyptusolja! enkelt och snabbt. hoppas du har blivit frisk nu, men inför nästa gång ;-)
Kolla din luftfuktighet i ditt sovrum. Eller om du har en ny växt du kanske inte tål. Jag hade samma problem i vinter och det visade sig vara just att lftfuktigheten var alldeldes för låg på grund av minusgrader eller nått. Det är lätt mätt med en hygrometer.
www.urmoderjord.se

Te av timjan är väldigt bra mot slemhosta :)
Ja, som sagt (i #2). ;-)

#8 ursäkta att jag inte läste alla kommentarer innan jag postade ^^