Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 5335 ggr
sirsandra
0

hosta på morgonen

Hej, jag har sån otrolig slemhosta på morgonen, kan knappt andas.

Min fråga är helt enkelt om det finns någon växt som kan hjälpa?

tack på förhand! :)

[Midsommarsol]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Slem och så vet jag inte, men Ingefära och Kattmynta ska vara bra för hosta i allmänhet..

[Tunridan]
0

Timjan och anis lär också vara bra mot hosta.

coronapeia
0

Kolla http://hokensasbigardar.se/2010/09/07/slemlosande-huskur/

Jag brukar köpa honung där när jag har vägarna förbi men det funkar säkert med vilken vanlig ica-honung som helst.

Ge gärna feedback om du testar kålrotsgrejen. Jag är inte så förtjust i kålrot så jag har inte provat den själv.

Annars brukar jag göra en dekokt på 1 citron, 4 cm riven färsk ingefära, 5 msk honung och 5 dl vatten. Låt stå till lagom varmt. Hacka 1-3 vitlöksklyftor och skölj ner dem med den silade drycken.
(Har alltid lite "förkylningssoppa" reducerad så att den blir superstark, nedfryst i iskuber, om det skulle gå superfort att dra på sig en förkylning men då är den ju inte riktigt lika verksam eftersom c-vitamin är så instabil syra)

Eller varför inte blanda citron, honung, vitlök, ingefära, lök och persilja till en grillmarinad till sommarförkylningarna…

[Tunridan]
0

#3 Se bara till att honungen inte värms upp till över 40 grader, eftersom den då förstörs. Fast det kanske du visste redan.

Bra tips annars!

Kuutar
0

Om du har svårt att andas pga hostan och slemmet, funkar det väldigt bra att koka upp en stor kastrull med vatten, sedan häller du i en näve torkad pepparmynta och andas in ångorna 10-15 min. med en stor handduk över huvudet och kastrullen, det går även bra med högst två droppar eterisk pepparmynts- eller eukalyptusolja! enkelt och snabbt. hoppas du har blivit frisk nu, men inför nästa gång ;-)

Lore
1

Kolla din luftfuktighet i ditt sovrum. Eller om du har en ny växt du kanske inte tål. Jag hade samma problem i vinter och det visade sig vara just att lftfuktigheten var alldeldes för låg på grund av minusgrader eller nått. Det är lätt mätt med en hygrometer.

www.urmoderjord.se

Dragon91
0

Te av timjan är väldigt bra mot slemhosta :)

[Tunridan]
1

Ja, som sagt (i #2). ;-)

Dragon91
0

#8 ursäkta att jag inte läste alla kommentarer innan jag postade ^^