Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2294 ggr
LailaBaba
0

Dragon Rouge

Jag undrar om det finns någon här som är eller har varit medlem i Dragon Rouge, eller har nå´n kontakt med dem?

LailaBaba
0

Nå´n som sysslar med mörk magi eller är intresserad av det kanske? (Inte djävulsdyrkan alltså, för att vara övertydlig)

skogsgubben
0

Varför är du intresserad av Dragon Rouge och mörk magi?

LailaBaba
0

Jag är intresserad av all magi, och jag tycker att DR verkar arbeta mycket praktiskt och inte bara teoretiskt, och det är nåt som jag saknar.

inca
0

Thomas Karlsson han som skrivit "Kabbala, kliffot och den goetiska magin" och "Astrala resor ut ur kroppen" är inte han medlem där?

LailaBaba
0

Jo, det var bl a han som startade det.

Skirr
0
LinaN
0

Har hört en del positivt om DR.

Men mycket mer än så vet jag itne om dem.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

skogsgubben
0

Jag har hört en del negativt om DR också. Men dessa negativa kommentarer kommer oftast från de som går den högra handens väg. DR anser sig ju gå den vänstra handens väg.

zeretki
0

#8 Vad är högra och vänstra handens väg?

KirkeMandragora
0

Jag är himla intresserad av DR och har funderat ett tag på att gå med.

Skirr
0

Jag förstår inte vad Dragon Rouge har med häxkonst och wicca att göra? Dragon Rouge är uttalade mörkmagiker som använder sig av krafter, symboler och företeelser som vi förknippar med det onda, en slags avancerad form av satanism. Långt ifrån den livbejakande och goda magi som häxkonst och wicca står för.

Skirr
0

#9 högra handens väg = god, ljus magi, vänstra handens väg = ond, mörk magi..

Iram
0

Wiccaner brukar väl inte dela in magi i gott och ont? Så trodde i varje fall jag…

Skirr
0

Doreen Valiente skrev att all magi är grå. Med det menade hon, att det är våra syften med magin som avgör om den är god eller ond, dvs svart eller vit (för att nu använda en något förenklad terminologi).

Iram
0

Ja det var nånting ditåt jag menade….Räcka ut tungan

zeretki
0

Hmm, det är ju intressant att diskutera. Kanske ska vi ha en tråd om vad man egentligen bör använda magi till? Vad är moraliskt rätt och fel? Intressant. :)

Skirr
0

Jag instämmer helt i Doreen Valientes definition av magi. Magi som sådan är vare sig ond eller god, det är hur vi använder magin som är avgörande.

Skirr
0

Bra förslag Freja42!

LinaN
0

Höger hand vänster hand….. snicksnack….. människan har ett behov av att dela in och kategorisera allting….

Förr ansåg man att den mörka magin hörde kvinnorna till eftersom den arbetade på djupet in i människosjälen, medan den ljusa magin hörde männen till som strävade uppåt och utåt.

Och det ligger ävl en el sannign i det om ma nnu ska generalisera. Män är mer extroverta än vad kvinnor är rent allmänt. och de måste de vara för att locka til lsig potetntiella partners osv. Kvinnor introverta för att värna om det lilla och hemmavarande.

så för mig är mörk magi förknippad med menstruationen, kvinno-kraft och livet so mgror i mörkret.

Skirr
0

#19, jag tror du missförstår begreppen.. Den högra handens väg söker förening med det gudomliga, den vänstra handens väg vill bli det gudomliga.. Den högra- respektive vänstra handens väg har inget med manligt och kvinnligt att göra.

LinaN
0

Men jag förstår inte varför man ska krångla till det överhuvudtaget….

högra handens väg, varför kallas den just högra handens? förenat med ljus och goda energier?

tror det är kyrkans påhitt, kvinnorna skulle j uenligt hävd sitta i vänstra delen av kyrkan för att all ondska kom fårn vänster och hade ngt emd kyrkans läge i väderstrecken att göra….

LailaBaba
0

Och varför skulle det vara ont att vilja bli gudomlig?

Iram
0

Jag tror också att det är kyrko-inspirerat det där kategoriserandet. Och naturligtvis är det kvinnorna som får vara mörka och lite onda, och männen ljusa och goda.

Skirr
0

Ja, terminologin är klart kristet influerad. Obs detta är inte min terminologi utan den som DR använder själv på sin hemsida! Om jag har förstått rätt, så menas med den högra handens väg  att söka nå förening med gud (det gudomliga) jmfr med kristendom, buddhism, wicca osv. Den vänstra vägen är att bli gud (att bli gudomlig). Som wiccan söker jag att förenas med gudinnan/guden, jag vill inte bli gudinna/gud.

LailaBaba
0

För mej låter det intill förväxling lika…

Skirr
0

För övrigt, som wiccan tror jag att den dualism (uppdelning i ont och gott, ljus och mörker) som DR och andra ordnar av deras sort representerar är till mer skada än nytta och fjärmar oss från gudinnan och guden, naturen och oss själva.

LailaBaba
0

Jag tror precis tvärtom. Och ljus och mörker betyder inte ont och gott. Det kan t ex betyda det man har tillgång till och det undermedvetna som man behöver arbeta för att komma åt och kunna använda sig av.

Skirr
0

Egentligen ska väl denna diskussionen föras på den andra tråden.. DR är en slags motsats till kristendomen, där kristna pratar om Gud och ljus, talar DR om Lucifer/Satan/Kain/Set och mörker. Jag tror att båda utgångspunkterna är fel och leder till en olycklig uppdelning i vi och dom, ljus och mörker, gott och ont osv.

Wicca liksom häxkonst och de flesta natur/jordreligioner har inte denna destruktiva uppdelning. Gudinnan är både mörker och ljus, är både skapande och förstörande, är både liv och död. Jag behöver inte försvära mig till den ena eller andra sidan. Allt ryms inom mig, liksom i naturen, liksom i gudinnan och guden.

varulven
0

lite kuriosa med tveksam trovärdighet, men rätt kul i alla fall…

jag har hört rykten om att uttrycket "den västra handens väg" (resp högra) kommer från indien där dom äter med höger hand och torkar sig efter ett taolettbesök med vänster. Och anhängare som gör tvärt om följer därmed vänstra handens väg :) eller nått sånt. Jag minns inte ens vart jag fått det ifrån…

LinaN
0

Varulven, sådant stämmer…..

en anekdot:

En man jag känner är vänsterhänt och äter sonika med vänster hand. Han träffade en japan som reagerade på att ha nåt med vänster hand eftersom den var "oren" och han förklrade då att han torkade sig emd höger hand, men det tyckte japanen också var ofräscht, då svarade den här mannen "De personer jag repsekterar, dem bugar jag för. Dom ajg itne respekterar skakar jag hand med…"

skogsgubben
0

Intressant tråd det blivit av det här.

De symboler och gudanamn som DR använder förknippas med det onda på grund av att kyrkan har stämplat dom som det. För en sann häxa finns inte dessa begrepp som höger eller vänster, goda änglar och onda demoner eftersom hon/han har befriat sig från det kristna katolska arvet som knackats in i våra hjärnor.

Demoner har blivit onda för de flesta människor på grund av att kyrkan har bestämt att de är onda.

Pentagramet med spetsen nedåt används också inom wicca och häxkonst. Är wiccaner och häxor mörkermagiker? Det så kallade djävulstecknet man gör med handen används av wiccaner och häxor då den symboliserar den behornade guden. Är wiccaner och häxor djävulsdyrkare?

Jag förstår att wiccaner inte vill eller kan närma sig ex DR. Men häxor kan röra sig vart de vill. Det är det som är så härligt med att vara häxa. Man binder sig inte till någon religion som säger si eller så. Inte binder man sig heller till ett system som delar upp saker i höger eller vänster. Däremot utesluts vissa saker för en häxa eftersom han/hon söker sin andlighet i naturen. Därför kan gränsen mellan wiccaner och häxor ibland vara hårfin.

Skirr
0

Enligt DR egen hemsida använder de också gudanamn och symboler från andra religioner än den kristna, som är förknippat med ondska.. 

Som wiccan, är jag inte intresserad av denna dualistiska världsbild (uppdelningen av ont och gott, ljus och mörker) som de monoteistiska religionerna och deras motsats som DR, satanism och liknande ordnar ägnar sig åt. Naturen är utgångspunkten för wicca, däri finns liv och död, ljus och mörker, glädje och sorg. Årshjulets högtider avspeglar detta, likaså gudinnan och guden. Gudinnan är både liv och död..

LinaN
0

hittade denna boken på tradera……

Mörk Magi av tommie eriksson, utropspris 249kr

skogsgubben
0

Ja är man intresserad av DG så böär man läsa den boken. Likaså samtliga böcker av Thomas Eriksson.

skogsgubben
0

Tänkte blåsa liv in den här tråden igen.

Är själv på väg in i Dragon Rouge.

Som "häxa" ser jag inga svårigheter med att vara med i DG. Inte heller ser jag något motsägelse i medverkan i DG och att söka visdom, kraft och balans i naturen.

Vänster eller höger hands väg. Ljus eller mörker. Den som är väl bevandrad i shamanism och håller på med sådana tekniker vet att visa saker är snubblande likt vad man pysslar med på den vänstra handens väg.

Inom DG vänder man sig till så kallade demoner och gudar och gudinnor som förknippas med mörker och ondska. Vem har bestämt att det ska vara så? De flesta så kallade demoner är förkristna gudomar. Kyrkan bestämde att det skulle vara onda. Mörka och onda gudar och gudinnor? Tja det är för det mesta bokreligionerna som betsämt detta. Tittar man på hinduismen har man inte riktigt den beskrivningen. Visst vissa av de hinduiska gudomarna är mörka, men inte nödvändigtvis onda.

Ondska? Vad är en ond gudom. Den Judisk-Kristna guden Jahve verkar ju inte vara så snäll alla gånger. En ganska destruktiv gudom i vissa lägen.

Vi har alla växt upp i ett kristet samhälle. Mer eller mindre medvetet/omedvetet använder vi det kristna filtret när vi tittar på saker och ting och avgör dess färg, även hur mycket hedning vi än vill kalla oss.

För mig var det oerhört frigörande att under ceremoniella former bränna min Bibel. Subtilt var det något som hände. Mitt påklistrade kristna filter började krackelera. Även om jag tidigare känt mig som hedning så kände jag mig en mer som hedning efteråt. På något vis lösgjorde jag mig från osynliga bojor.