Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 744 ggr
Bappho
0

Weep for the Forests of Death

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Postar en länk till Sarah Lawless senaste blogginlägg om hur vi skövlar och lever långt över jordens resurser.

Weep for the Forests of Death

Något vi alla kunde göra (bland mycket annat förstås) är att ta hand om den natur vi har nära, plocka upp allt skräp och hålla rent. Så ut i vårsolen och plocka upp alla McDonalds muggar, plast och burkar och allt annat som snön har gömt!

Bara igår när jag var ute med bilen så såg jag två stycken som bara vevade ner rutan på sina fina bilar och dumpade sopor.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[stass]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja fy det är som att det är allmänt accepterat nuförtiden att slänga saker i skogen, dumpa sin skit.

Skulle alla plocka upp lite blir det en riktig skillnad =)

[Tunridan]
0

Det är inte klokt att människor kan dumpa sopor som du beskriver Bappho!! Att det är allmänt accepterat är galenskap…vad har hänt med folk??

När jag var barn så fick vi lära oss att man aldrig aldrig slänger något på marken eller ute i naturen. Det var också mycket renare då, jag ser en stor skilnad mot idag.

Än idag kan jag inte förmå mig att slänga det minsta på marken. Det tar emot, jag tar hellre med skräpet hem i fickan om jag inte hittar en papperskorg.
Och det där är förresten något jag hört som en "ursäkt" till varför en del slänger skräpet på marken; "det fanns ju ingen papperskorg". Dålig ursäkt…

Bappho
0

Jag fick också inpräntat som barn att aldrig, aldrig kasta något skräp på marken och det är så tabu hos mig så jag skulle inte klara av det ens om någon tvingade mig. Mina barn har blivit lika inpräntade de.

Ibland när jag är med på skogsutflykter och liknande med min yngsta i skolan och ser hur alla barn kastar muffinsformar och dyl rätt ut i naturen och ingen säger något så får jag krupp och säger både till och plockar upp (eftersom de såklart inte lyssnar). Men det värsta är när vuxna inte bryr sig.

Jag bor ganska vackert och många tar sin bil på lunchen och äter här vid fågelsjön. När de är klara så dumpar de allt utanför bildörren. Det är så konstigt tycker jag. De kommer hit för att njuta av natur och vackra vyer, men tänker inte efter en sekund när de sedan skräpar ner och förstör.

Ibland hittar man så konstiga saker också. Den senaste promenaden plockade vi upp ett ganska stort kretskort. Hur nu det hamnat där helt plötsligt.

[Tunridan]
0

Va, menar du att personalen från skolan inte säger till när barnen kastar skräpet, att de inte bryr sig?! Det är helt knäppt..och helt fel..om inte de vuxna föregår med gott exempel så kan man ju inte heller begära att barnen ska bete sig respektfullt mot naturen.

Jag jobbar själv med barn på förskola och skulle aldrig tillåta att de slängde något skräp på marken eller ute i skogen.
Att lära barnen att visa respekt och vördnad för naturen, allt levande, är en viktig del av mitt jobb. Eller, lära och lära, de har det ju egentligen redan naturligt inom sig, så det är snarare att jag uppmuntrar det.

Ja, det är verkligen konstigt att de vill besöka naturen och njuta av den, för att i nästa ögonblick bete sig på det sättet genom att skräpa ner…det skär sig…

Bappho
0

Nej, ingen brukar säga något. De hinner kanske inte se, vad vet jag. Men det chockar mig varje gång att inte barnen redan fått lära sig.

Mina stackars barn fick lära sig redan så fort de kunde gå att inte riva sönder löv, sparka på svampar och rycka upp blommor ;)

[dandamimm]
0

Det känns som om något gått förlorat i den männniska som glömmer att ta hand om det vackra vi har omkring oss. Hur kan det bli ok att bara låta skräp ligga i naturen??? Känner som du Bappho inte ens om någon tvingade mig skulle jag kunna kasta något i naturen som inte hör hemma där.

Barnen i skolan här där jag bor brukar gå en städrunda på våren. De går kring skolan men några kilometers radie och städar bort allt. När de varit med om detta blir det plötsligt väldigt viktigt för dem att aldrig skräpa ner. De får se på nära håll hur det blir när man tex. rullar ner bilrutan och kastar ut skräp, sakerna försvinner ju inte. Jag tycker det är ett jättefint initiativ från lärarna att få barnen att vara med och ta hand om sin närmiljö.

miffo
0

Tack för uppmaningen Bappho,

nu ska jag ta med mig en påse varje gång jag strövar omkring i skogen för att samla upp skräp som inte hör hemma där.