Hagtorn!
Har upptäckt Hagtorn på min tomt!
Är nu nyfiken vad ni kloka människor därute kan tänkas ha för info om detta träd/buske. :)
Googlade lite, men hittade inte så mycket info.
E intresserad både av magiska och medicinala effekter, historier och myter, samt om/hur/varför ni använder Hagtorn :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Intressant länk! Tack Bappho!
Vid ena änden av hagtornshäcken brukar det om sommrarna växa Digitalis… Spännande då båda dessa har en stark koppling till älvor vad jag har förstått :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Enligt den keltiska 13 månaders trädkalendern
Hagtorns månaden, 13 Maj – 9 Juni
Fokusera på att hålla en barriär mellan dig och det du inte vill ha i ditt liv. Skaka av dig gamla problem eller ihärdiga irritationer. Bra tid på året för magi som innebär avslut och ”komma över”, samt din personliga utveckling.
Hagtorn användes förr som häckväxt och den hårda veden användes bland annat till hammarskaft, trissor med mera. Blommor och blad användes till te och frukten maldes till nödbröd.
Förr tog man inte in hagtornsblommor i huset. Det betydde besök av döden. Eller så blev de små barnen bortrövade av älvorna. Men vid bröllop betydde några kvistar hagtorn lycka.
Medicinskt:
Endast de vildväxande sorterna kan användas. Blad och blommor används till stärkande te. Blommorna är mest verksamma och då främst de vita. Även bären kan användas.
Hagtorn används inte vid akuta sjukdomar men är ett bra och stärkande medel efter längre sjukdomsperioder.
Horoskop: Du är optimistisk och glad. Men också lidelsefull och lojal mot dina vänner och familj"
Det var lite det =)
#1 Väldigt intressant sida
Förutom de vanliga associationerna med Sex, Skydd och Skadliga anfall har Hagtornet en del mycket intressanta nordiska aspekter som Jan Ekermann skrivit om i boken "Hagtornsgåtan". Läs hellre den än copyrightskyddade klipp ur pseudokeltiska böcker.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Vandra i Ljus å Skönhet