Försiktig med önskningarna?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hoho i stugorna kära vänner! Hoppas solen letat sig in i skrymslena hos er också :)
En tanke jag funderat mycket kring och vill vädra med er angående TROLLERI! Trolleri i min mening, kanske det enligt dig heter önskningar eller böner. Jag tror att böner, ritualer eller som i mitt fall trolldom är ett sätt att "sända ut" våra önskningar. Ett sätt att förändra energin runt om oss, så att den blir mer gynnsam för det vi nu önskar oss, som ett jobb, mera pengar, lyckligare liv osv. I mitt eget magiska arbete finner jag dock ofta motsättningar. Jag har en stark tro på ödet, och är lite rädd för att peta i det för mycket, att på nåt sätt ändra i universums plan genom mina önskningar.
Låt säga att jag sökt två jobb. Jobb 1 är det jag allra, allra helst vill ha. Jag tvekar då inför att önska mig detta jobb allt för hårt, eftersom universum (gillar egentligen inte ordet men hittar inget som beskriver det bättre) kanske har en plan för mig att jag ska arbeta med jobb 2. Att jobb 2 är bäst!
Inom många andra religioner och livsåskådningar så kan bönen/ritualen etc. avslutas med nånting som kan liknas vid "ske det som är bäst", "for the good of all" eller t.ex. inom islam "Insha' Allah" = om Gud vill.
Hur ser ni på detta dilemma? Ska man vara försiktig med vad man önskar sig? Tror ni på ödet eller att alla har någon sorts plan? Brukar ni ha "tillägg", exempelvis "ske det som är bäst"? Hur tänker ni kring detta? Tror ni att man kan peta för mycket i ödets väg?
Nu diskuterar vi fritt! :))
(fråga gärna om jag var otydlig, känner mig lite splittrad just nu)
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu
Intressanta funderingar Vargflickan. Kul. Här är en del spontana tankar från mig angående det du skriver:
"Jag har en stark tro på ödet, och är lite rädd för att peta i det för mycket, att på nåt sätt ändra i universums plan genom mina önskningar."
Men tänk så här; om det finns ett öde som är redan förutbestämt så kanske du inte KAN ändra på det. Det blir som det var menat ändå, eftersom det är Ödet som styr och inte du som person.
Och utifrån denna tanke så kanske det dessutom är så att det är ditt öde att "peta i det", att göra magi, att styra din verklighet? Att det ingår i den stora planen. Bara en tanke. :-)
Jag har länge varit rädd för att göra magi, för att påverka magiskt. Detta har gjort att jag hållit mig ifrån det, inte vågat påverka av liknande anledningar som du tar upp. Kraftlöst nu när jag ser på det i efterhand.
Det tog mig ingenstans, jag mådde inte bättre av det, blev inte starkare, min inre styrka fick inte komma fram. Jag höll den tillbaka. Det kan i oss finnas en rädsla för vår egen Kraft och jag ser idag att det gällde även mig.
När jag kom in på detta med magi och påverkan så hörde jag ju talas om olika tankegångar inom magiska sammanhang. Allt från "Trefaldighetslagen" till "Gör det du ska" till "Gör det du ska utan att det skadar någon".
Dessa olika tankegångar kan vara till hjälp, men också till hinder som jag ser det. Att öht ha en "regel" att leva efter när vi gör magi eller inte, gör att vi riskerar att begränsa oss. När sinne och hjärta samarbetar som en enhet, så kan vi lyssna på den inre rösten och låta den avgöra stund för stund.
Det viktigaste, som jag lärt mig så här långt, är att rädslan inte får styra mig i mina beslut om det magiska (eller i livet för övrigt). Rädslan måste jag möta, särskilt som jag är häxa. Är det i grunden rädsla som styr dig i dina tankegångar Vargflicka?
Jag tror att det bästa är att komma ihåg att vad vi än gör i livet så påverkar vi, på ett eller annat sätt. Det är ofrånkomligt. Vi gör oss själva ingen tjänst när vi förminskar oss. Vi är kapabla till storhet vi människor. Kraften är neutral, vi väljer själva vad vi gör med den.
Vi kanske ska fundera på varifrån de här funderingarna om att vara så försiktig med allt när det kommer till magi/påverkan, kommer ifrån? Är det kanske ett kristet arv? Har det lagts på oss utifrån av någon som säger; "Du ska vara försiktig för Gud ser dig, Gud ser allt. Akta dig du…"
Jag ser det som två (kanske t.o.m. 2½) olika spörsmål.
Det ena är huruvida den trolldom man gör går emot ödet. Där är det naturligtvis individuellt hur man ser på ödet dvs om man är fatalist, tror helt på den fria viljan eller något däremellan. Oavsett detta är det ju alltid bra att ta orakel om man är osäker på något inför trolldom, eller om man inte har talang för spådom och inte har någon att fråga, avstå.
Det halva spörsmålet här är om blott önskningar/tankar/affirmationer ens kan räknas till magi/trolldom. Jag anser inte det och mycket av den moderna "magi" man hittar på nätet kan snarare hänföras till önske-/affirmationskategorin, vilken snarast är att betrakta som någon form av psykologisk påverkan än magi/trolldom.
Sen är det andra spörsmålet om man verkligen ska ha två uppsättningar regler/normer; en för "vardagen" och en för magi? Min bestämda uppfattning är att det är både onödigt, hycklande och omoget.
Sist men inte minst så verkar det som om det du har att fundera på är vilken din grundläggande livsåskådning är, hur du ser på både ödet och gudomar/kosmos/vad du nu väljer att kalla det.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Tunridan: Intressant, tack för att du delade med dig. Jag tror inte på något sorts absolut öde, att precis allt är förutbestämt. Då hade jag inte heller ställts inför dessa tankar, utan lagt mig ner och "tagit emot" allt som erbjudits. Jag tror alltså att vi kan välja vilken stig vi ska vandra, av det som ödet erbjuder oss. Kanske kan det ju vara så, att man ska peta lite som du säger.
Jag håller med dig om att olika regler kan bidra till att begränsa oss, och att det bästa är att lyssna in det inre från stund till stund.
Så bra att du tog dig över din rädsla. Själv känner jag inte direkt rädsla i den mån att jag känner att den hindrar mig och framförallt att det inte är rädslan i sig som sätter käppar i hjulet. Snarare är det så, att jag känner en liten oro över att jag ska önska mig för mycket och ta vatten över huvudet. Som att fixa jobb 1, och sen inte klara av det. Då har jag ju själv tagit fan i båten och får då ro honom hem, när jag hade kunnat låta ödet ha sin gång och "gett mig" jobb 2.
Så fint du sammanfattar det. Visst är det en neutral kraft, och absolut har vi stora möjligheter till att påverka våra egna liv. Ja, mycket "skrämsel" finns det, fastän jag föredrar att tänka både två och fyra gånger innan jag gör något. De lite mera moderna skrämsel-trixen nämner ju du, som lagen om tre.
-- Lao Tzu

Ganna: Ja du Ganna, här har du ju verkligen klargjort de egentliga frågorna tydligt! Orakel var ett bra tips, för övrigt.
Vad gäller din syn önskningar/tankar/affirmationer och magi/trolldom håller jag med dig. Mycket handlar till stor del om psykologisk påverkan, och inte trolldom. Kanske är ett förtydligande på sin plats vad gäller mitt första inlägg. När jag skriver om att jag exempelvis önskar mig jobb 1, så menar jag naturligtvis inte att jag sitter och önskar mig det passivt, utan använder mig utav den trolldom jag kan för att få det (och som jag beskriver i första inlägget: petar!).
Jag förstår inte vad du menar när du skriver om två uppsättningar med regler och lagar? Utveckla det gärna! Menar du Tunridans inlägg?
En del i att utveckla sig själv, är för mig, just att bolla tankar med andra människor.
-- Lao Tzu
#4 Då skriver du lite luddigt, för när jag läser ditt första inlägg får jag intrycket att du jämställer önsketänkande/affirmationer med trolldom/magi:
"Trolleri i min mening, kanske det enligt dig heter önskningar eller böner. Jag tror att böner, ritualer eller som i mitt fall trolldom är ett sätt att "sända ut" våra önskningar."
I övrigt så menar jag att när du skriver: "Jag har en stark tro på ödet, och är lite rädd för att peta i det för mycket, att på nåt sätt ändra i universums plan genom mina önskningar." att den sista delen, att du är rädd för att peta i ödet för mycket genom dina önskningar (och som jag skriver ovan fick jag intrycket att du anser önskning = magi eller åtminstone någon form av metafysisk påverkan). Eftersom du tar upp den aspekten och inte "jag törs inte skriva det perfekta CV:t", implicerar det att du kan ha två olika uppsättningar normer, en för "vardag" och en annan för "magi".
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Personligen tycker jag att tron på att saker är förutbestämda krockar med en tro på att man kan påverka, ändra och manipulera sin livssituation med magi. Det går inte riktigt ihop. Kanske det är där du kan hitta svaret på ditt dilemma.
Kan ju vara därför så många ryggar för kärleksmagin också. De tror på en förutbestämd kärlek och inte på att man själv väljer hur det ska bli ;)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#6 Hm, jag saknar en gilla-knapp nu, här, tror du det kommer i "förbättringarna"? ;)
En gilla-knapp skulle inte vara dumt alls, för då kunde ju de som bara läser här på forumet också tycka till :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#3 Trevlig diskussion. Tänker på detta:
"Snarare är det så, att jag känner en liten oro över att jag ska önska mig för mycket och ta vatten över huvudet. Som att fixa jobb 1, och sen inte klara av det. Då har jag ju själv tagit fan i båten och får då ro honom hem, när jag hade kunnat låta ödet ha sin gång och "gett mig" jobb 2."
Oro är en mildare form av rädsla, rädsla kan ju komma i olika "ansikten" och vara mer eller mindre "stark". Att oroa sig är att känna rädsla över att man inte ska "klara sig" i en imaginär framtid, som man är rädd för ska bli verklighet.
Jag ser livet lite som ett hjul som rullar på en stig, om vi inte gör något så rullar det bara vidare, ibland rullar man ut på gräset där det tar stopp och kan behöva lite hjälp för att komma in på stigen igen. Ibland finns det sidovägar där man väljer vilket hålla man vill åt. Vissa dagar är man stark nog att köra över en åker utan hjälp men andra dagar har man knappt styrfart.
Är man lat så behåller man den stig man rullar på och accepterar konsekvenserna av valet att inte göra något val, eller så tar man de alternativ som livet presenterar för en.
Eller som i det fall man anser sig behärska magi tillräckligt för att skapa nya vägalternativ eller att "svänga attraktionen" så att det man vill ha ska dyka upp längs vägen man själv rullar. Man kanske önskar nya sidospår, resesällskap eller högre/lägre tempo. Då är det fint att använda magin till att optimera sin livsresa.
Jag tror att det finns en grundkarta (födelse-liv-död) men vilka vägar vi tar på den (skola, jobb, familj, vänner, resor, lottovinster, kärlek, motgångar etc) och vad vi "suger åt oss" på vägen kan vi själva påverka, om vi vill och orkar sätta oss in i hur vi ska göra.
Jag tänker på att när du utför en ritual/sänder ut en önskning/ber om någonting sker det på två plan. Det första är att du sänder ut din önskan klart och tydligt (med hjälpmedel) ut i universum och ber om en förändring på ett astralt plan som ska ge ett avtryck i den fysiska världen. Det andra är att när du så tydligt uttrycker en önskan i ditt medvetande börjar du även arbeta med den i ditt undermedvetna - du blir mer medveten om det du vill uppnå och arbetar subtilt för det i din vardag, omedvetet.
Jag tror att man kan önska sig vägar fram till det man vill ha, mer önska att möjligheter skall uppenbara sig istället för en specifik sak.
Vill man dock vara väldigt specifik bör man lägga till "utan ont till mig eller andra" "låt min vilja ske" "inom närmaste framtid" "det som gynnar mig bäst" etc det kan vara sätt att inte strula runt med ödet för mycket. Skydda sig själv och andra.

Ganna #5: Jag tänkte inte på något sätt på ett system med regler och normer för magi och vardag var för sig. Kort sagt, jag vill inte påverka ödet för mycket genom metafysisk påverkan eftersom jag tänkt att det är lite som att "gå emot ödets plan". Jag har inte tänkt det som om att det är emot att göra sitt yttersta i det "vanliga" livet. Efter noggranna eftertankar har jag dock kommit att reflektera över det hela ur några andra synviklar, men jag förstår nu vad du menade med olika regler för vardag/magi. Förstod inte alls ditt inlägg i #2 tidigare.
Bappho #6: Jag finner dina tankar logiska. Tack för att du delade med dig. Jag fann en text av Jörgen I Eriksson som på sin hemsida skriver om sin bok "Att bita av ödets trådar – Ett shamanskt manifest". Om boken står det:
"Ödets trådar är i shamansk tradition ett begrepp som uttrycker en djup förståelse av hur allt hänger samman i en kosmisk livsväv. I nordisk förkristen tradition har denna väv gått under namnet Urds väv. Världen är en odelbar helhet där allt hänger samman med allt annat, där människan och alla andra varelser ingår och med sina handlingar ömsesidigt påverkar varandra och allt annat. När människan biter av ödets trådar förverkligar hon sin fulla potential och sluter fred med skapelsen. Livet i sig blir andligt, religionen blir överflödig och människan frigör sig också från det religiösa slaveriet. Hon vandrar i skönhet."
Ganska tankeväckande. Kanske är det så, att vi just ska bita av ödets trådar, och att det är då vi nyttjar vår fulla potential etc. Lite av det som Tunridan varit inne på.
Det där med kärleksmagi är för övrigt ett mycket intressant ämne. Jag får ofta uppfattningen att många tycker att magi är okej och bra i mångt och mycket, men när det kommer till kärleksmagi blir många ofta lite mer försiktiga, tänker efter lite extra och många gånger tar ett steg tillbaka. Som om kärleksmagin har en egen liten samvetsklausul på något sätt.
-- Lao Tzu
Jag tror inte så mycket på ödet utan mest på att jag påverkar mina möjligheter och då är magi ett bra verktyg att ta till. Har inte provat kärleksmagi för jag hittade min man ändå.
Gör hellre fel än inget alls.

Coronapeia #10: Så fint skriver och lätt förklarat. Så som du beskriver det, tycker också jag. Jag har t.ex. en avslappnad syn vad gäller relationer och människor som kommit in i mitt liv och sedan gått. Då brukar jag tänka mig en väg som vi alla går efter, var och en har sin egen. Efter vägen kommer vi att möta människor, en del går man tillsammans med en bit, längre eller kortare. Dessa människor är alltså relationerna i våra liv. Jag tror också på "grundkartan" och att allt inte är exakt förutbestämt, utan att vi får våra val presenterade, och utifrån våra val följer konsekvenserna (för allt har konsekvenser!). Visst är det också så, som du skriver, att vi väljer vad vi ska "suga åt oss" och genom det påverkar våra liv. Vissa suger åt sig genom lotto, andra magi
tack för dina intressanta åsikter!
Stass #11: Det var klokt tänkt det där vad gäller att önska sig/trolla/påverka för specifika saker kontra mer generellt. Jag brukar ofta fokusera på det mer generella, målet, istället för det mer specifika (om det nu inte finns speciella omständigheter). Ett exempel kan vara när det kommer till kärleksmagi. Istället för att fokuser på en viss person, skulle jag fokuserat mer på det jag vill ha ut av kärleken/partnern (respekt, trygghet, passion, kärlek etc).
Skogsbergs-anna #13: Kul att höra vad du tycker, och så härligt att du hittade mannen din ändå 
Ha en fin söndag alla!
-- Lao Tzu