Häxor iFokus

Häxor

Etikettlyrik-texter-och-sånger
Läst 4297 ggr
KlaraStjarnljus
0

Ang. kärleksmagi

Jag läste ett (seriöst) inlägg där trådskaparen bad om tips i form av kärleksmagi eller liknande, och kom att tänka på en väldigt skojig liten bok från 70-talet som jag har.

Mycket i boken påminner om sådant som man faktiskt kan använda, gammal folkmagi och sånt som är känt i hedna kretsar i modern tid, men annat är mest komiskt trots att boken är dödsseriös, superhemlig och mycket annat.

Den heter Handbok för Häxor och är skriven av Agneta Ta-Iwo och Lars Johansson. På första bladet står skrivet med kulspetspenna: Tillhörande vår dödlige vän Janius Garpenblod, Fådd av Larius Erikssånen.

Boken har mycket att säga om just kärleksmagi, och här är ett axplock:

"KÄRLEKSMAGI

Oavsett om det rör sig om en romatisk, könlös kärlek eller ren erotik, så har människor i alla tider haft problem att få in den de vill ha kärlek med i samma tankebanor. Det har under tidernas lopp hittats på massvis med olika knep att få en människa förälskad. En del knep är mycket bra medans andra knappast har någon effekt alls. Inom magin har det utvecklats ett antal olika metoder, som alla bygger på den grundläggande psykiska kraften.

HYACINTMETODEN

Hyacintmetoden innebär att den som vill bli älskad ska välja ut en lök, helst av sötdoftande slag, och plantera denna i en kruka. Löken ska morgon och kväll vattnas av den kärlekstörstande samtidigt som denna läser följande vers:

'När denna rot gror
och blomman växer sig stor
må jag hans/hennes kärlek få
vid mitt ord, det ska bli så'

Kärleken hos den som är utsatt för magin kommer att växa i takt med att löken växer. Förutsättningen är förstås att hela magin hålls hemlig, men den som ska bli förälskad bör gärna ana att något obestämt håller på att ske.

ÄPPELKNEPET

Häxgudinnan Habondia betraktas som en romantisk kärleksbefrämjare och äppelknepet förbinds ofta med henne. Hur du, eller den du vill hjälpa, ska göra beskrivs bäst med följande vers:

'Så tidigt du kan på en fredag,
det friskaste äpplet från trädet tag,
sen med dit blod på papper vitt,
skriv din älskades namn och ditt.
Äpplet du i två halvor skär
och placerar pappret där.
Sen du två stickor av myrtenträ gör,
och äppelhalvorna åter sammanför.
Låt det torka i din spis:
och insvept i myrtenlöv på lämpligt vis,
under din kärestas kudde placera det
och se till att hon ingenting om det vet.
Om det en riktig hemlighet bliva,
så skall hon snart dig sin kärlek giva.'

Att hålla hårt på sekretessen är här minst lika viktigt som i de tidigare beskrivna sätten.

PILTRÄDFORMELN

Pilträdformeln innebär att den som vill ha kärleken hämtar jord från fotspåren av den åtrådda en fredag morgon klockan 8.00 under en period när månen är i tilltagande. Han strör ut denna jord vid ett pilträds rötter under läsande av denna vers:

'Mången mark på Jord jag finna,
som jag önskar åt mig vinna.
Gro, gro, pilträd, gro,
udvik sorg och ge mig ro.
Han är yxan jag är skaftet,
han är tuppen, jag är hönan.
(eller tvärtom)
Så som min vilja och min tro,
så må det bli.

ÄLSKOGSBAD

Det låter kanske mystiskt med älskogsbad, men det är inte så konstigt som det låter. Badet är ett helt vanligt bad, men med den väsentliga skillnaden att i vattnet har doppats en liten påse av flor eller muslin fylld med sju delar lavendel, sex delar rosmarin, fem delar rosenblad, tre delar libsticka, två delar järnörtslöv, en del timjan, en del violrot, en del mejram, en del salvia samt en del mynta. Badet tar du innan du går ut och roar dig eller innan du söker upp din älskogspartner. Tiden när det är lämpligast är en fredagkväll. Månen ska vara i tillväxande."

Utöver dessa finns det även recept på Äkta Kärlekspulver, som innehåller ålandsrotblommor, järnörtsblad och mistelbär, som man ska hälla i mat eller dryck eller tobak (!) som ska förtäras av den tilltänkta; Samt en riktigt creepy dejtritual för sexmagi som bland annat innefattar ett recept på kinesisk omelett med kött och fyllda mandeläpplen, och följande utdrag:

"Inbjud offret en fredag när månen är i tillväxande. Förbered dig noga inför mötet så att det kan verka tillfällingt och intimt."

"Efter maten serverar du dryck i ett särskilt rum som är inrökt med kärleksrökelse. Glöm inte att lägga några korn kärlekspulver i drycken, men inte så mycket att det märks. Arrangera gärna en dunkel belysning och lägg på lämplig bakgrundsmusik. Allt ska skapa den rätta stämningen av spänning i luften. Du placerar ditt offer med ryggen mot väster, och sätter dig själv i öster, som är kraftens plats.
Använd dig av dina ögon och fånga in ditt offer med dem. Titta honom/henne i ögonen och låt dina ögon lysa av allt du genom din fantasi känner. Ett gammalt knep att komma nära ditt offer är att säga att du har fått något i ögat som du inte får bort.
Fortsätt med att använda dina händer. Det kan ske genom att du ger ditt offer något i handen att titta på. Det kan gärna vara någon av de ej hemliga häxjuvelerna. De är idealiska eftersom de är inpyrda med häxkraft. Så snart du har fått handkontakt eller kroppskontakt med dit offer låter du all din häxkraft strömma genom denna förbindelselänk.
Om du tappar kontakten kan du gärna försöka andas på honom/henne, helst i munnen. Låt hela din häxkraft stråla och led samtalet in på ämnen som tangerar sex.
Även om lustarna brinner inne i dig ska du inte verka alltför påflugen."

spindelfot
0

Jättekul att läsa..

Men jag är tämligen säker på att många, om inte alla här skulle funka.. med intention och fokus, tillräckligt med kraft - och därtill bra ramsor och hjälp så funkar de nog allt. så jag vet inte om jag tänker att det är komiskt, kanske är det annorlunda när man läser ur boken.

Den sista ritualen gav mig lite kalla kårar, tänk att bli förförd av nån sån, när jag läste fick jag bilden av nån riktig sliskig rasputin- typ :( man tror man ska dricka lite kaffe och så hamnar man i något mystiskt luktande rum där nån märklig en stirrar en stint i ögonen.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

lightseeker
0

Rasputin…jag tror snarare att han hade en läggning att "dansa sig" in i magins värld.
Likt baianas (jordemödrarna) inom wodoon, eller likt dervischerna (sekt inom islam) eller likt oss, i frigörande dans. hrm..

Det kan vara farligt att dansa, också.

spindelfot
0

men rasputin var ju en riktig kvinnokarl… han stirrade nog med den kända rasputin-blicken in i många stackars flickors ögon!

när jag sökte på bilder på rasputin hittade jag en bild på en snopp i spritlösning/glasburk och så stod det 'supposed to be rasputins penis'

s: ja det var äckligt men lite roligt.

Lorelai
0

Intressant läsning. :D Skall fördjupa mig i den med en kopp kaffe som sällskap.

spindelfot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

länken till snoppen kunde inte låta bli, det var så tokigt.

Iram, ifall du blir rädd att något barn ska klicka på länken, radera detta inlägg eller lägg det under häxkitteln. ;) stackars barn.. häxpropagandan sprids, snuskiga myter och hemligheter vecklas upp.

Och så en bild på rasputin själv, höjer handen för att ta i dig och överföra lite kärleks-häxkraft.

KlaraStjarnljus
0

Jo, det fungerar säkert om det använs på rätt sätt, och som jag sa - väldigt mycket av innehållet liknar ritualer vi använder idag!

Men som det beskrivs i boken låter det som en parodi som är till för att lura folk med livlig fantasi.

Jennix
0

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Viper
0

#1: Ja, jag började också tänka på hur den sista ritualen skulle utföras i praktiken:

"Nejnej, det blir bättre om du sätter dig på den här stolen."

"Eh, förresten, vill du se en av mina… artefakter"

Allt medan man försöker att andas in i det stackars offres mun och leda in samtalet på sexuella anspelningar.

spindelfot
0

#8 HAHA jag ser det framför mig!

'MEN vad gör du!?'

'eeh du hade nåt i ögat.. tänkte.. blåsa bort det..'

så har man suttit och blåst järnet. Eller så kanske man har tur - offret vill hångla, och då passar man på och blåser. PRBBLLT

KlaraStjarnljus
0

LULZ, det är precis vad jag menar!

Äpplet och badet, pilträdet och gamla hederliga lökar är ju beprövade "knep", men… well well

Alwyn
0

Gaaaahahahaha! Vet att tråden va skitgammal, men dethär va bara för kul! Hoppas fler får läsa och se era roliga kommentarer. Glad

mollycrimson
0

Hahaaa jag fick mig också ett skratt såhär om natten!

GiiK
0

jag tror inte man ska skratta för mycket åt "kärleksmagin" i #1.

handlar man i tro och utövar någon form av tillbedjan, är det

seriöst menat.

Sen om det hanlar om älskog för en natt eller röja något urvägen

för ett längre förhållande ska inte ha någon betydelse

Magi som påverkar människors sinne, hat, vrede, omtanke, sex, mm

kan väl inte vara tabu bland oss………eller?

"Oskyldig"

mollycrimson
0

Skrattade mest åt kommentarerna faktiskt, men håller med i det du säger absolut.

Alwyn
0

#13 Självklart är det seriöst och funkar säkert jättebra. Jag gör inte narr av magi alls, jag vet att det är allvarliga grejor…MEN:

Jag ser det som så att man måste ha självdistans här i livet, och kunna skämta lite och ha roligt. Driv med digsjälv, med det du gör och med livet! Fyll livet med glädje! På samma sätt måste man kunna se det roliga i saker som i sig är på allvar. Här handlar det om hur en spell fick fantasin att leka, och det skrattar vi åt. Jag gillar denna form av humor och förmågan att kunna se på saker från många håll. Varför vara rädd för att vrida på saker och ting för att skapa lite humor?

BarrelOfMonkeys
0

ännu mer appropå Rasputin..

http://www.youtube.com/watch?v=UFQkfHnVU7o

:D

GiiK
0

jag tror inte alla gör narr av ritualerna

Och vist kan jag också se det komiska i att jag med min situation

skulle genomföra en och annan rit.

Det blir lite av "Sälskapsresan" över det hela.

Men jag har läst trådarena på HF under nästan två år och tycker

att så fort "kärleksmagi" kommer på tal så blir det lite "konstigt".

Nästan som det vore tabu ……..eller "för inte detta på tal".

Kärleksmagi kan vara mycket enkelt och harmlöst, tex en

"Kiss me" spell. Oc i på andra sidan mycket avacerad erotik

framför ett Apsaras altare.

Är man under 20, bertakatas man som "sprängkåt", (ursäkta

ordvalet) och borde skaffa en dildo med mycket batteri.

Ooc är man 50+, har man snuskig fantasi.

Eller är jag ute och cyklar?

"Oskyldig"

Alwyn
0

#18 Ja kanske det, jag förstår hur du menar. Jag tycker iaf att det borde gå att diskutera det öppet som med allt annat här, och tycker det har funkat bra på sistonde. Och jag vet inte om jag tycker att det är så tabu-belagt längre.

Det är väl bara det, att åsikter om det är moraliskt rätt eller inte alltid dyker upp. Och med all rätt enligt mig, det gäller all magi som inte handlar om healing. Man måste tänka på vilka konsekvenser magi kan ha, och om man tycker att det är värt det samt om det känns rätt att göra det.

GiiK
0

Jo man kan och bör lägga moraliska och etiska aspekter

på detta med "kärleksmagi".

Min blygsamma erfarnhet har visat på dom possitiva sidorna.

En kraft som arbetar med individerna. Och inte "våldfört sig"

på oss.

Men det kanske finns andra erfarenheter av "kärleksmagi".

Om någon saknar en "Rasputin", varför inte be Apsaras om hjälp

att hitta en. Hon är både stark och generös.

"Oskyldig"

Bappho
0

#19 Är inte Apsaras pluralis? Har för mig att jag stött på dem när jag läst om valkyriorna.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

GiiK
0

Jo då Bappho!

Apsara och hennes "systrar" tillbes som gudinnor.

Förknippas med budism och hinduisn där hon beskrivs

som en god "fe".

Många kärleks riter görs i hennes namn och av många

betraktas som starkare än venus och afrodite.

"Oskyldig"

Bappho
0

Då finns det alltså en apsaras som heter Apsara, eller?

GiiK
0

Hon har många namn, beroende på var i värden vi hittar

henne och hennes systrar.

En Apsara, flera Apsaras så säger vi i västvärden.

Men både hinduista och budistiska tempel är smyckade

med denna "sköna juvel". Ofta i en dansande pos.

http://www.exoticindiaart.com/sculptures/lovelonging_apsara_zc96.jpg

Hon förekommer i Indien i samband med lingam och

yoni dyrkan.

"Oskyldig"

Denna kommentar har tagits bort.
GiiK
0

Det slog mig senare när jag läst igenom en del böner och spells,

tillägnat Apsaras.

Hon heter Apsara, men man tilltalar henne Apsaras.

Det har säkert att göra med det vi i svenskan kallar "majestäts-

plural".

Det använder vi för att uttrycka respekt, vördnad och ställning.

Innan "du reformen" sa man alltid "Ni" till en person, ett plural.

Själv tycker jag det är passande med ett "majestäts plural" när

Apsaras omnämns. Hon har en särställning med sin styrka och

godhet och generösitet.

"Oskyldig"

lightseeker
0

absolut underhållande att läsa denna "gamla" tråd igen.

Men desto mer tråkigt att de har tagit bort valet för "senaste olästa" inlägg, hm

Bappho
0

Vi får hoppas att de bara inte är klara ännu med alla förändringar för vem orkar bläddra igenom och leta var man läste sist i tråden.

lightseeker
0

ja det börjar kännas jobbigt nu, ett sätt att få bort oss från iFokus? eller bör vi säga ifrån att vi saknar valet, genom en ev. önske-lista? Bappho

Bappho
0

Nej, de vet om att alla vill ha det tillbaka och det kommer att komma tillbaka, det är bara att annat viktigare måste fixas först.