Salomoniska Magiska Konster
Hej.
Ville tipsa om att ett ex boken Salomoniska Magiska Konster- Utdrag ur en Westboprests Svartkonstböcker finns på Vattumannen. Jag har fått för mig att den inte gick att få tag på längre, jag vet inte heller om den har börjat tryckas igen. Det verkar i alla fall rimligt.

Spännane, vad kan man hitta för mystiska svartkonst spells i den?
Vad tycker du är bra med den?

Den var med i en annan tråd som handlade om svensk magi till skillnad från magi som utförs med hjälpa av verktyg och material från andra länder. Jag tror tråden hette närodlad magi eller något. I varje fall var det någon som tipsade om boken och eftersom den verkar vara svår och få tag på tänkte jag tipsa om att jag har sett den utifall någon vill få tag på den.
Jag har bläddrat lite i boken, och den är full med allehanda gamla trollformler, hur du hindrar en jungfru från att bli gravid, en fromel mot kåther mm. Jag tycker att det som är intressant är att dessa formler är på svenska. Det är intressant att läsa om hur folk trollade förut och det är intressant att få inspiration till olika formler på svenska, i alla fall för mig då jag mest läser engelska böcker om häxkonst.
Ursprungligen tillhörde boken en viss Pastor Petrus Gaslander från Burseryd. Han dog 1758 och boken hanade i händerna på sonen och efterträdaren, Johannes.
Folklivsforskaren och friherren Nils Gabriel Djurklo fick tag på den under 1800-talet och sammanställde den till "En westboprests…".
Så småningom hamnade originalet i händerna på en advokat vid namn Sten Palmgren, vars far var en ivrig samlare av kuriositeter. Palmgren lämnade den som gåva till Kulturen i Lund 1958, där det fortfarande förvaras.
Underhållande nog är den till största delen en avskrift av Wolfgang Hildebrands "Magia naturalis", som översatts från tyskan och publicerats i Stockholm 1650 och 1654.
Wolfgang publicerade sin bok i flera omgångar och google books har ett ex från 1630. Hans förlaga är ett uppsjö sk. "Hushållsböcker", som var populära i hela Europa på den tiden. Porta har skrivit den mest spridda "Magia Naturalis" och det är inte omöjligt att Wolfgang inspirerades av honom.
Det är inte helt otänkbart att han faktiskt baserade den på nordiskt material med tanke på att Sverige på den tiden täckte stora delar av det nuvarande Tyskland.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
#3 Nja, så särskilt mycket av nuvarande Tyskland hade vi inte, det rörde sig om några provinser vid Östersjön.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#4 Nu förstör du gott legendbyggande i sann Göthisk anda här, Gonna.
Det skadar inte med lite skrönor och skrytspekulationer för att balansera upp Jantelagen.
Det var den kungliga översättaren Ericus Schroderus, som översatte boken. Möjligen på uppdrag av hans majestät? Det ryktas att det fanns fullt med frimurerisk magi i det gamla slottet Tre Kronor.
Då har vi inte ens börjat tala om prästfamiljen Gaslanders rykten än.
Men det kanske du kan berätta om, som så ivrigt bidrar med berättelser om den folkmagiska traditionen och så korrekt redigerar historien kring boken "Salomomiska konster…"? :-)
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
#5 Det var ju tråkigt att jag störde ett försök att verka övermaga, men jag tycker inte att historieförflackningen i landet behöver späs på ytterligare.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
En förespråkare för att historien ska låsas in i ett kassavalv och inte spridas alls får vi förmoda, då du med ännu ett knastertorrt inlägg inte säger något om det som verkligen är intressant här.
Nämligen historien om den magiska boken "Salomoniska konster…" och dess inflytande på svensk folkmagi.
Eric Schroderus, som översatte boken hann tyvärr dö (1647) innan den publicerades, var ett av maktens (kungen & kyrkan) främsta instrument för den litterära spridningen av Götisismen och jobbade hårt på att försöka stärka det svenska självförtroendet. Det är lite märkligt, med moderna ögon sett, att han översatte Magia Naturalis över huvud taget, med tanke på att han framstod som en from protestantist.
Men lika märkligt är det att Hildebrand, som var kejserlig notarie, skrev boken alls. Han skrev nämligen även en häxkonstmanual, med avsikt att användas av inkvisitorer för att känna igen häxor.
Boken, "Magia Naturalis" publicerades första gången i Leipzig 1610. Bara ett stenkast ifrån det ställe där Schroderus arbetsgivare skulle få en knack i skallen 22 år senare…Okej Ganna…rent tekniskt sett fick han ett skott i armbågen först innan han träffades i tinningen)…rätt ska vara rätt. :-)
Lustigt nog skulle det bli den stupade kungens översättare som såg till att ge svenska (och danska) svartkonstboksförfattare nog med material att kopiera i flera hundra år. Materialet i "Magia Naturalis" återkommer nämligen inte bara i "Salomoniska konster…" utan i de flesta folkliga svartkonstböcker och publicerade "hushållsböcker" i därefter.
Eftersom jag tycker att det är visare och mer fruktbart att dela kunskap än att hålla den hemlig ska den som är intresserad av gammal svensk folkmagi få en sällsynt present här och nu:
-----> Boken "Magia Naturalis - Libri Quator -Thet är fyra besynnerliga böcker…" av Wolffgangi Hildebrandi finns på Kungliga biblioteket. Både upplagan från 1650 och -54. Att beställa en papperskopia kostar runt 600kr + 80kr frakt. Jag rekommenderar upplagan från 1654, då typsnittet är lite enklare att läsa.
Det är en mycket trevlig bok, med djup förankring i svensk trolldomstradition och jag rekommenderar den varmt.
/Johannes
#7 Historia är ett kärt ämne som har alldeles för lite spridning - att jag inte vill kommentera precis det du skulle önska har inget med mitt ursprungsinlägg att göra.
Sen är det så att viss kunskap kan gott spridas, annan inte - vist folk vet skillnaden.
"visst folk…". Du glömde ett "s" där, Prussiluskan. :-)
De med grunda brunnar släcker inte gärna grannens törst, helt enkelt.
#9 Surt, sa räven.
då kanske du ska spotta ut dem och flytta från Wiberg till Wittenberg en stund.
Väldigt intressant det du berättar om Johannes, så tack för att du delar med dig!

För dem som är intresserade ger samma förlag, det vill säga G. Wendelholms förlag ut:
Sjätte och sjunde mosebok, En isländsk svartkonstbok och Lappmannen Jon Johanssons signerier och besvärjelser; Svartkonst från Lappland.