Om jag vill få kontackt??
satt och och funderade hur ni gjorde när ni bestämde er för att ta kontackt med en gud/gudinna?
Jag kan tyvvär inte känna kontackten med någon och undrar lite om jag gör fel eller om det inte är menat att va.
Så jag undrar hur ni valde hur ni får kontackt och medelanden?
Hoppas att denna fråga inte låter för oseriös elelr underlig absolut inte menat.
Kan tillägga att jag när tid och väder tillåter ofta är ute och jag känner endå av delar av den livström som fins omkring mig.
Läs och lär dig allt om gudomen. Gör sedan ett altare och uppvakta med rökelse, offer etc. Sjung, dansa, trumma.. Ibland får man kontakt, ibland inte :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#2 Det är enligt min mening inte alls galet, snarare sunt. Det var en annan tråd relativt nyss där jag tror du hittar en del matnyttigt framåt slutet på den:
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Har läst lite i tråden och funderar fortfarande.
Har lägne velat hitta nåot att följa… om jag kan utrycka mig så. Vet inte vilka gudinnor elerl ens vilka pantions som är närmas mig och jag vet inte on jag har något anant som hjälper och följer mig heller…
Jag vet igentligne inte ens om de jag känner och ser värkligen är de jag känenr och ser och inte de jag vill känna o se… Äshhh är för trött svamlar bar men ni kanske förstår lite?
#5 Såg du länken till min artikel? Den uttrycker nog det mesta jag har att säga i saken (iaf på nätet).
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#6 har nu läst vad du skrivit och läser ävne mer därtill på din sida.
OM man blir kallad så vet man det säger du, vilket jag mycket väl kan förstå. Det jag funderar över är? Om man misstar täcknen elelr inte kan koppla dom för att man inte vet att de tillhör just den gudommen?
Samt om det tex kan var en mer allomspännande gudinna/ gud som inte tillhör ett pantion på så sätt och därför inte anväder dessa symboler på samma sätt?
Jag känenr att jag ligger mitt emällna. Bland er här på forumet känner jag mig okunnig och klumpig, som om alla såg de utom jag. allt detta med energier naturen, meditation ja allt.
Men när jag är bland ikke tronede (märkte jag tydligt i tex skolan) Känner jag mig dragen till naturen, Det känsn helt självkalrt att det är detta jag ska ägna tid åt. Det komemr ständigt fram i min konst och finsn i mina tankar varje gång jag rör mig ute ser jag på värlrden och tänker hur fantastis och underbar den är, jag älskr årstiderna, vinden, vattnet jorden elden Kännslan av livet hur de går runt i en cirkel. Jag känner ofta hur jag kan fastna i det matrialistiska i världen, hatet, strässen. men så går jag ut i naturen och med ens så ändras jag. Jag önskar mig vara fågel som kan flyga fritt.
Jag komemr ofta på mig att le åt djur och natur.
Jag känenr en stor tacksamhet till Guddinan och ävne om jag betvivlar hennes exsistens på en viss nivå så är jag helt säker på att hon var med och skapade och hjälper allt liv på denna planet vi människor kallar vår.
ber om ursäkt för lång och flummig inlägg läser igenom det sen och lägger till komentarer och ändringar om det behövs.
Men Detta är en anledning till mitt tvivel Jag är så säker på min platts men kan endå inte hitta den.
#8 Blir man verkligen kallad går det inte att missa tecknen. Jag är ju stark polyteist och tror inte på omnipotenta gudar på det sätt som t.ex. kristna gör, men hur det än står till med den saken (dvs andra får tro som de vill :) så är jag övertygad att ett kall för någon som tror så om sin/sina gudar också får säkra tecken. För att säga det med glimten i ögat; när en gudom väl gör sig omaket att kalla någon är det lika bra att se till att den personen fattar ordentligt.
Sen (och det kanske blir en annan artikel med mer om det) så skriver jag också att jag anser att man kan vända sig till en gudom utan att vara kallad av den och att fler paganer/hedningar etc hamnar i den kategorin utan att kanske ha funderat på det, mycket beroende på att det gått inflation i begrepp som präst och prästinna.
Sist men inte minst - varför är det så bråttom? Ta det lugnt och "lukta på blommorna", det som blir riktigt bra i livet tar den tid det tar. :)
Tack för dina stärkande ord =)
Jag har svårt att hänga med i alal dessa oliak inriktignar monotestisk polloteisitsk Det är mucket kronliga begräpp att gräppa. =) du kan inte skriva en artickel om de med?
När jag var ungre stötte jag på en lista om att wiccaner fans i olika trosättingar och Pantions och vad dom i grunden kallades för. har inte hittat den igne eller något anant båra så öven om inte det är ditt ämmne kanske någon anan vill berättam er om det.
Jag antar att jag känner en viss "brådska" för att jag känenr mig ensam. Jag har förökt fira högtiderna själv utna något större resultat och jag har länge velat hitta andra, samtidigt har jag funderat om jag det finsn möjlighet att istället hitta til gudinnan om du förstås hur jag menar. Det skulle på något sätt lindra ensamheten och kännslan av att jag inte vet vad jag gör.
Jag har faktisk förökt hitta grupper nära mig men det har varit svårt och de som finns på reseavstånd blir det jobbigt att resa till så ofta som det skulle behövas.
Sen vill jag lägga upp en ide. KAn vi inte ha en länk där vi lägger in oss i ortordning då vart vi bor och kort beskrivning om oss samt kontackuppgifter. (detta är allt frivilligt då) Så att dom som söker kontackter kan kolla under tec Södermaland? Kanske helgalet..
NU ska jag snusa kudde och hoppas att jag inte får ennu en natt med mardrömmar.
#10 Det har jag redan gjort. ;D -ismer knutna till tro och religioner
För övrigt ser jag det där ser jag som två skilda behov. Det är inte säkert att du hittar en grupp (i närheten) med andra med samma inriktning som du även om du blivit kallad. Det finns även vägar som är mer eller mindre helt solitära vad gäller själva tron och kulten - då får man söka det sociala sammanhanget på andra sätt. Det viktigaste råd jag kan ge dig, förutom att ha tålamod, är att aldrid tumma på dina principer bara för att "få vara med".

#10 Jag förstår din idé med en sådan lista….men det känns lite läskigt att lägga ut sin information så öppet på nätet för många tror jag. Det finns dock trådar med överskriften "var bor ni" och så här inne. Kan va nåt att kika på kanske?
Jag har funderat lite på det här Ganna säger om att man märker när man blir kallad, att det inte går att missa tecknen.
När jag först läste det blev min spontana reaktion bifall- jag tror ju på att en bra utgångspunkt i varje religion är att låta makterna uppsöka en, istället för tvärtom, och de gudar jag själv har en stark relation till har jag ju haft med mig länge och tecknen på deras närvaro är väldigt tydliga för mig.
Sedan insåg jag att det nog kanske inte alltid varit så självklart, ens för mig. När jag började kalla mig hedning för några år sedan kom det som en aha-upplevelse när jag insåg att jag haft med mig flera gudar sedan barnsben, tillbett dom, kännt och upplevt dom. Ändå tog det ett tag innan jag riktigt fattade det. Gudarnas kontakt var så naturlig för mig att jag inte ens tänkte på det som något religöst, det var först när jag började umgås med andra hedningar och utbyta erfarenheter som jag insåg att jag varit hedning hela livet, och att gudarnas närvaro varit påtaglig, utan att jag reflekterat så mycket över det. Man kan verkligen tala om att inte se skogen för alla träd. Kanske hade jag förväntat mig att relationen med gudarna skulle se annorlunda ut, kanske hade begreppet gud färgats för mycket av kristendomens definition, jag vet inte. Jag kunde bara skratta åt mig själv för att jag varit så blind och inte fattat det tidigare, och utnyttja den insikten för att bygga vidare på och fördjupa den kontakten jag redan hade med det gudomliga. Nu när någon ny gudom knackar på min axel så märker jag det direkt, nu när jag känner till tecknen och vet hur jag ska förhålla mig till dem. Idag har jag nästan glömt hur det var att vara omedveten hedning, och när jag ser tillbaka på min livslånga relation med det gudomliga tycker jag inte den har förändrats nämvärt under alla dessa år, bortsett från att jag idag har fler ord, verktyg och kontexter att tillgå än jag hade innan jag "blev hedning".
Någon som känner igen sig/förstår hur jag menar?
#0 Jag antar att det jag vill komma fram till är att det är möjligt att du redan har kontakt med en eller flera gudar. Eller rättare sagt- att du är här på forumet, upplever en andlig närhet i naturen, samhörighet och tacksamhet mot naturens och livets kretslopp, en längtan efter fördjupad kontakt och förståelse- allt tyder på att du redan är kallad, eller är på väg att bli. Lägg ihop alla små pusselbitar och bilden kommer framträda tydligt, eller så kommer du få en bra hint om vart du ska vända dig för ökad insikt. Man brukar säga att läraren kommer när eleven är mogen, och det gäller i högsta grad med gudar, men ibland kan läraren ge lite subtila knuffar för att eleven ska påskynda sin mognadsprocess innan han/hon träder fram till fullo.
Det jag skulle råda dig är att inte springa runt och leta dig fördärvad, utan att börja gräva där du står. När du är ute i naturen och du känner närvaron, tacksamheten, känslorna du beskriver- vad händer då? Vart befinner du dig? Kan du koppla det till någon speciell miljö, element, årstid, kön (du nämde gudinnan), naturfenomen, väder, aktivitet? Vad har du för intressen, saker du brinner för? Vilka gudar associeras med dem? Vilka djur/växter/färger väcker starkast känslor hos dig? När du läser om olika panteoner, gudar m.m., vilka tycker du spontant bäst om? Vilka känslor och värderingar är viktigast för dig? Sök inom dig, associera fritt, var inte rädd för att granska barndomens låtsaskompisar, dina fantasier och drömmar. Summera vad du kommer fram till och se om du hittar ett mönster som överenstämmer med någon känd gudom. Tänk också att det finns otaliga krafter och gudar som saknar namn, bortglömda eller oupptäckta. Kanske har du en en "egen" gud/gudinna?
Har du testat att meditera/resa och be det gudommliga att visa sig?
det har tagit mig 16 år att bena ut att Gaia är min husfru! Fast jag har varit mest kökshäxa innan och bara tillbett "gudinnan och Guden". Nu när jag hittat rätt känns det mer och mer intressant med själva religionen.