Citrin??
Hejhej!
Är det nån som vet vart man kan hitta citrin, helst billigt men det behövs inte :) det är jag som är lite snål bara…

De flesta butiker som säljer stenar har citriner. De är inte särskilt dyra. Här är två länkar till nätbutiker som har citriner, men det finns säkert fler:
Tänk bara på att många stenar som säljs som citriner är brända ametister.
Så här ser en bränd ametist ut:
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Så här ser en äkta ut:
okej :) tack så mycket!
var nära på att köpa en sån där bränd ametist…
Jag älskar citriner och har bl a en riktigt stor ring med en fet citrin :)
Bappho, tack för den infon! Jag kände inte till detta med falsk citrin! Jäklar, då var det en falsk som någon sålde till mig under falsk flagg. Grrrr…
Men jättebra att jag vet nu, så tack igen! 
Det är riktigt som Bappho skriver att många stenar som säljs är brända (värmebehandlade) ametister, men tyvärr är det inte så enkelt att man på utseendet kan avgöra vad som är vad.
Ametisten och Citrinen är tekniskt sett två färgvarianter av samma sten, nämligen kvarts (Kiseldioxid). Kvarts är ofta vit eller färglös och därför kan så klart även Ametister och Citriner ha varierande färgstyrka, vissa är av naturen vattnigare gula/lila, vissa har vita fläckar, en del är till och med gula och lila på samma gång (ametriner).
Naturligt gul kvarts (citrin) är dock ovanlig, särskilt om man vill hitta en med riktigt klar och jämn gul färg. Därför är dessa väldigt dyra, och inget du hittar råslipad i en new age-butik för en tia. Eftersom ametister är vanliga är de allra flesta citriner värmebehandlade- detta är accepterat i branchen och räknas inte som fusk eller förfalskning eftersom det ju tekniskt sett är samma sten: en bit kvarts som är gul är tekniskt sett en äkta citrin, även om den var lila från början. Skillnaden är bara huruvida färgen uppkom av hettan i jordens innre eller av mänsklig hand. En del citriner kan också varit bleka i färgen från början och sedan behandlats för att bli gulare. Behandlingen anses inte vara en större manupulation än slipning och polering.
Man kan tycka vad man vill om det, men vill man promt ha en naturligt färgad citrin så får man vara beredd att leta hos seriösa ädelstenshandlare och betala därefter, alternativt nöja sig med en som har lite blaskig färg. Vill man avgöra en stens "äkthet" (om den blivit behandlad eller ej, äkta är den ju i någon mening ändå) så får man tillämpa förnuftet. Ursprungsland är en hint också, då de flesta ametister bryts i brasilien, som ej levererar citriner. En brasiliansk citrin är troligen värmebehandlad. Vill minnas att spanien är det främsta ursprungslandet för naturligt gul citrin. Om jag inte missminner mig kan man också vara trygg med att en ametrin (alltså en som uppvisar både gult och lila) är naturlig, men jag är osäker på den punkten. Annars får man lämna in stenen på analys, och även med speciella mätinstrument är det svårt att se skillnaden.
Stenbranchen är en klurig branch, och särskilt de som riktar sig till new age-folk är ofta både okunniga och oseriösa. Man ska vara väldigt skeptisk och påläst om man inte vill bli lurad.