kan någon få föremål att röra på sig???????
Det skulle jag veta. Eller om det finns ens bevis på att någon har lyckats med det genom tiderna.
Ha det bra så länge!

Ja folk får föremål att röra sig hela tiden eller var det något specifikt du tänkte på =)?
Jag är förvirrad…
Om du menar telekinesi så finns det inga dokumenterade fall som inte visat sig vara bedrägerier och fusk.

Oftast e det bara å pilla lite på dem så rör de sig haha. Om de inte e supertunga 

jag brukar ofta drömma om att jag får föremål att röra på sig, eller att jag själv flyger fram genom luften, antingen otroligt sakta glidandes fram i ett flytande tempo, några cm. ovanför trösklarna i huset.
Eller i någon skiftande form i hög hastighet ovanför länder och hav, har en väldigt stark dröm om hur jag sittandes i en korgstol flyger fram över taken i London och kan se alla detaljer på de skiftande husen, märkligt
#6 Vilken härlig bild jag fick framför mig, dig sittandes i korgstolen över Londons tak och skorstenar, som en Baba Yaga :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ser ut som vanliga trolleritricks och sleight-of-hand's, alltså sådant som scenmagiker utför under daglig basis. Finns ingen anledning att tro att personerna i dessa klipp utför dessa saker genom psykokinesi.
Titta på klippet neda, att röra på saker under glas är inte svårt.
Att få papper att börja brinna är inte svårt. Hade varit mer imponerande om det inte var ett papper som John själv hade preparerat, och om han inte haft sin hand ovanför pappret. Men ändå hade det kunnat förklaras med den mycket rimligare tesen att det rör sig om rent trolleri.
#7: Vilket dåligt klipp.
Vänligen/Magica

jag, en baba yaga, måste nog läsa in mig på henne då, Bappho
Tyck vad du vill, men det demonstrerar ganska väl att människor som påstår sig ha psykokinetiska krafter förmodligen bara sysslar med trolleri. Att ingen någonsin visat prov på sina påstådda förmågor under kontrollerade former är också en indikation på att det rör sig om fiffel och båg.
#10: Du får tycka som du vill.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kolla nästföljande klipp, om du inte gjorde det. Där visas lite ytterligare och om Uri Geller.
mvh
#13: Nej, tack. Har sett tillräckligt med såna filmer. Ha du din tro så har jag min.
Vänligen/Magica
tror säkert det har funnits folk som kunde och att vi säkert kan under rätt omständigheter.
Det handlar inte om tro, det handlar om ifall det faktiskt är möjligt. Det är det tråden handlar om. Är det möjligt att flytta saker telekinetiskt/psykokinetiskt? Det handlar alltså inte om vad du tror eller vad jag tror.
Dina klipp bevisar, tyvärr, ingenting. Mina klipp visar däremot att det som händer i dina klipp är lätt att åstadkomma med trolleritricks.
Vad var det i klippet i #7 som du tyckte var dåligt?
MVH
- Starman
#16: Allt.
Varför tycker du det? Skulle gärna se en motivering. :)
#18: Varför vill du se en motivering? Har du svårt för oliktänkande?

Något kan få sAker att röra sig…saker kan falla från hyllor utan synbar anledning…ja vad kallar man det för? nÄR TINGEN RASAR RUNT AV "EGEN" KRAFT? Och hur får man det att upphöra? Men det kanske är något som ingen av oss upplevt? Eller har vi det, kanske vi inte mäktar med att tala om det?

Hahaha! Jag tyckte filmklippet var väldigt underhållande! Jag blir alltid lika full i skratt när forskare hittar på knäppa metoder för att mäta det osynliga. Och trollerigubbarna som utnyttjar svagheterna i metoden för att luras är ju underbart roliga! Såna här filmer gör inte mig nedslagen. Jag vet vad jag själv upplever, och det kan inga talanglösa forskare eller trollkonstnärer ta ifrån mig.
#21: Jag håller med fullständigt. Det hela blir bara löjeväckande. Ska det där föreställa empirisk forskning, eller?
Vänligen/Magica
Får tillägga till Starman:
Det som kännetecknar en god vetenskapsman är att han alltid försöker motbevisa sin egen hypotes.
Vet verkligen vetenskapen om man kan bevisa sådana här saker? Svar nej, bland annat för att vi i dagsläget inte har tillräckliga mätutrustningar för att bedriva forskning inom det här området.
Vänligen/Magica
Nej, men jag har svårt för att ta människors kritik seriöst om de inte samtidigt motiverar den.
Hahaha! Jag tyckte filmklippet var väldigt underhållande! Jag blir alltid lika full i skratt när forskare hittar på knäppa metoder för att mäta det osynliga.
Hittar på knäppa metoder för att mäta det osynliga…? Vad i hela fridens namn ska det betyda? Vilka knäppa metoder har du sett i klippen jag länkade? Om du menar klippet i #7, från 04:40, så kan jag ju säga att det inte var DÄR i som min poäng låg. Att dåliga forskare arbetar för att verifiera sin egen uppfattning är ju ingen diskussion om. Poängen är snarare att psykokinesi förklaras enklare och rimligare genom medvetna bedrägerier än att genom personer faktiskt kan påverka materia med tanken.
Gång på gång falsifieras människors påståenden om att de kan röra på saker med tankekraft. De misslyckas fatalt att påvisa någon som helst förmåga under kontrollerade former. Varför?
Jag vet vad jag själv upplever, och det kan inga talanglösa forskare eller trollkonstnärer ta ifrån mig.
Ja, alltså forskarna som testade trollkarlarna är inte den viktiga poängen, forskarna i #7 från 04:40 är ju uppenbarligen dåliga. Det som är poängen är ju att psykikinesi ÄR möjligt att påskina utan att tanken är den egentliga orsaken till föremåls förflyttningar.
Du har ju missuppfattat totalt.
Hypotesen "Människor kan med tankekraft få föremål att röra sig" är prövbar och det behövs bara testgrupper med personer som påstår sig kunna få saker att röra sig med bara tankens kraft.
Det skulle onekligen ge upphov till ett helt nytt forskningsfält inom fysiken om sådana krafter kunde påvisas under kontrollerade former, och den som kunde påvisa en sådan hypotes' äkthet skulle vinna Nobelpriset.
Så varför sysslar människorna i dina klipp med så banala aktiviteter som att roa personer ute på gator och torg och spela in sig själva när de utför sina påstådda förmågor, när de kunde bidra med något verkligt revolutionerande? Det är trams, om du frågar mig.
En enkel förklaring är gravitation.
Starman: Frågan är inte om forskarna i dina filmer kan bevisa något eller inte. God forskning ska föra forskningen framåt. Vad gör dina gubbar i filmerna för vetenskapen? De försöker bevisa sin egen hypotes. Så fungerar inte forskning (och om du tror det så borde du ta och läsa lite vetenskapsteori). Ett av kraven på en hypotes är att den ska vara falsifierbar. Hur är dina gubbars hypoteser falsifierbara? Berätta gärna för mig, för jag ser det inte.
Sedan undrar jag varför du postar saker som hör hemma på ett skeptikerforum i ett forum som detta?
Vänligen/Magica

JAG har inte lyckats med att få saker att röra på sig, men saker i mitt hem och runtomkring mig HAR flyttats av en "osynlig" kraft, trotsande nu gällande naturlagar.
#20, det är krafterna omkring oss som vill meddela sin närvaro, för mig har det blivit till en tolkning som den här "vi finns här, du skall igenom en jobbig period", när jag har renat och bett dem att lugna ner sig och dra sig undan, då har också det funkat.
Jag säger såhär: Vilka krafter kan få någonting att röra på sig? Det finns ett bestämt antal sådana, och om du kan förklara hur en människa genererar dom, gör det. Tills dess, så är det väl bara gå och se Joe Labero för att få sig en riktig "Magi" show?
Starman: Frågan är inte om forskarna i dina filmer kan bevisa något eller inte. God forskning ska föra forskningen framåt. Vad gör dina gubbar i filmerna för vetenskapen? De försöker bevisa sin egen hypotes. Så fungerar inte forskning (och om du tror det så borde du ta och läsa lite vetenskapsteori). Ett av kraven på en hypotes är att den ska vara falsifierbar. Hur är dina gubbars hypoteser falsifierbara? Berätta gärna för mig, för jag ser det inte.
För det första; Åter igen MISSAR DU POÄNGEN.
Poängen är 1) att dina klipp inte visar någon kontrollerad situation i vilken de här påstådda förmågorna uppträder. De utgör alltså ingen sorts bevisning, och 2) att de förmågor som personerna i dina klipp påstår sig besitta bör betraktas som trolleritricks till det att personerna i fråga går med på att få sina förmågor prövade. (Efter prövning blir hypoteserna antingen verifierade eller falsifierade, motbevisade.)
För det andra; Din argumentationsteknik är märklig och kontraproduktiv; varför besvarar du inte mina argument med motargument; varför byter du ämne?
Lite lustigt också, att du ur så knapphändiga uppgifter drar slutsatsen att jag inte studerat filosofi. Nämn de logiska felsluten som ledde upp till den slutsatsen, liksom.
Sedan undrar jag varför du postar saker som hör hemma på ett skeptikerforum i ett forum som detta?
Det hör inte saken till.
#29: Ok.