Hur ska jag våga?
Jag har varit intresserad utav wicca i ungefär ett decennium (redan? jösses…), med mer eller mindre djupgående perioder. Jag har lyckats med att "gå bakvägen" genom att göra alla beskrivningar av ritualer, grimoire-tjosan och så vidare i all evinnerlighet - som ni vet. Däremot har det fattats en hel del, jag har alltid haft ett halvnärvarande tvivel, och då av den medvetna sorten: "Varför i hela friden gör jag det här urlöjliga, ickefungerande grejen för?!" när jag egentligen varit förvirrad, okunnig och ignorant om min egen uppfattning om saker.
Jag har varit så manisk om att det ska vara "perfekt" och "på riktigt" att jag inte brytt mig om vad jag själv tänker och känner… A recipe for disaster.
Har ni tvivlat? Har ni några tips? Hur kan man börja om på ny kula?
Tvivel handlar vi alla i ibland. Men Jag skulle rekomendera att gå tillbaka till början. Enkla övningar, kän kraften, kän den och lita på den, se att den är riktigt. Sen fortsätter du :) börja på ny kula som sagt ;)
Jag började med att gå en kurs, mest av nyfikenhet, där jag fick lära mig vad häxkonst innebär, och det är så mycket mer än ritualer - det är en hel tro. En filosofi där allt levande, stort som litet har sin givna plats i livsväven för allt levande består av energier. Jag blev fast direkt kan jag säga. Ritualerna har kommit lite pö om pö och en del ritualer passar inte min personlighet utan jag gör dem som jag tycker känns viktiga för mig.
Man behöver inte följa alla ritualer slaviskt, var och en kan välja det som passar ens personlighet, och friheten att välja är väldigt stor.
Här är en länk till kursen jag gått. Gå in o titta så kanske det är nåt som du tycker om också! Nattskogstemplet
Lycka till! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag undrar först och främst vad du anser att wicca är när du skriver "…att "gå bakvägen" genom att göra alla beskrivningar av ritualer, grimoire-tjosan och så vidare…". Eftersom wicca är en religion, om än en som skiljer sig rätt mycket från de vi är vana vid, så är det väl snarast som så att tror du inte, är det nog inte din religion/form av andlighet.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#3 Det jag menade var att jag letade upp beskrivningar jämt och ständigt och kopierade dem - när jag vet mycket väl att nästintill är bättre om man gör som man själv vill. Jag tror en bättre förklaring på vad jag menade var att jag inte brydde mig om skogen för alla träd.. Ungefär. 
Men då är min följdfråga att om allting om wicca "stämmer" för mig men det är själva "utlevnaden" jag har problem med, är det rätt eller fel tro för mig då?

Jag är inte aktiv här på Häxor så ofta, men jag såg den här frågan och tyckte att jag kanske kan bidra med något.
Jag hör ofta uttrycket "alla häxor är inte wiccaner och alla wiccaner är inte häxor", och jag tycker att detta stämmer väldigt bra eftersom fokus på vad man praktiserar i häxkonst och wicca kan ligga på olika saker.
När det gäller wicca är det ju gudomarna och "dyrkan" av dessa som kommer först, i alla fall så som jag har fått lära mig. Alltså att fira högtider och visa vördnad genom mindre ritualer. Hur man gör detta varierar från person till person, det kan ju vara något så litet som att dela en måltid med gudarna, köpa blommor till dem och tända ett ljus, så länge man själv känner att man visar dem respekt. Det här innebär att man som wiccan inte behöver använda sig av magi (i och för sig helt beroenede på hur man definierar magi). Som jag förstår det finns det wiccaner som inte "trollar".
#4 Vad i utövandet är det du har svårt för? Det handlar i grund och botten om din kommunikation med gudomarna och här tycker jag inte att det kan bli fel. Man bygger upp ett förhållande med dem allt eftersom och det innebär att man efter ett tag vet vad de vill och inte vill att man ska göra. Om du är solitär och inte är med i ett coven är reglerna dessutom inte lika hårda. Om du inte har läst Cunninghams Wicca- Vägledning för den självständiga utövaren, tycker jag att du ska göra det. Det finns absolut inget fel i att pröva sig fram! Många börjar ju faktiskt med wicca, men utvecklar så småningom en praktik de själva trivs med som kan vara långt ifrån var de ursprungligen började.

Efter lite eftertanke har jag kommit fram till att min fråga är felställd, och att jag tror att jag har svarat på den själv.
Det jag kännt angående ritualerna (alltså de jag copy+pasteat från internet till min tankegång) har varit att de tagit mig längre från Freja, inte tagit mig närmre - anledningen till detta är att ritualernas utformning inte har stämt överens med mina egna tankar, känslor och inte minst min kommunikation med Freja. Den allmänna känslan som kommit från dessa tafatta försök till att "göra saker rätt" har varit "Varför i hela friden gör hon sådär? Jag fattar inte…". Summa sumarum: jag har inte lyssnat på mig själv.
Det jag menade men först inte kunde hitta i min egen sinnevärld var huruvida min uppfattning "är wiccansk". Och i grund och botten är den det - lagen om tre, naturens kraft och firandet av säsongerna. Jag har förbisett att jag är solitär. Min tro går inte att sätta i en form, speciellt inte en form som någon (visserligen väldigt klok) häxa som praktiserar alexandriansk wicca i USA har stöpt till sig själv.
Det kanske är lättare nu, när jag haft wicca mer eller mindre i bakhuvudet flera år, funderat lite då och då, och att jag nu känner mig själv bättre än jag någonsin gjort tidigare.
Jag tycker att #5 slog huvudet på spiken lite :) Jag ska definitivt kika i boken. Inspiration är aldrig fel.

En bit av att vara häxa är ju att tänka självständigt, vara kreativ och öva upp sin vilja. Så mitt råd till dig skulle vara att "nollställa" och gå tillbaka till grunderna och öva mer på just det:)
Jag kan rekommendera två böcker av Christopher Penzack: "Mystic Foundation" och "Inner temple of Witchcraft". Den första avhandlar just filosofin och andligheten inom Wicca och flera andra mysterietraditioner/religioner, så att det blir lättare att se var man själv står och vill tro på. Den andra fokuserar på den inre kraften, genom övningar som inte kräver yttre ritualer i första hand. Om man börjar i den änden blir det förmodligen lättare att se den djupare meningen med Wicca/Witchcraft…så kommer ritualerna och det andra sen, om man behöver det:)