Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4810 ggr
[Golgadoth]
0

onda häxor osv

Halloj, funderar om det bara är jag som tänker dom här tankarna.
Ibland när man kollar på t.ex. det okända så kan dom prata om en häxa som bott i ett hus och hon var sååå elak och blablah.. Men jag känner aldrig riktigt att hon var elak utan tycker mer synd om häxan som blivit bränd eller hängd. :/
Så min fråga är, (eftersom jag tror att alla döingar lever vidare som andar) om dom häxorna som påstods vara onda och hemsökte och gjorde elaka saker samt skadade de som besökte huset, om dom känner av när t.ex. en annan som är häxa eller wiccan kommer dit? och skulle häxan då vara snäll mot en eller bette sig likadant som mot alla andra?
Om det nu är sant vill säga.
Sedan har jag också tänkt på en annan sak.
Jag såg på The Blair witch project och paranormal activity. det sägs ju att dom är verklighetsbaserade. men hur kan dom då visa ett ALTERNATIV slut, hur filmen kunde ha slutat? 
Ahja, helt OT.
Men åter till häxor. Tror ni att dom känner av om man är någorlunda som dom själva? Och om man har goda eller onda tankar om dom och vad man vill göra med dom?

MaddieLo
0

Jag kan inte svara hur det ligger till med eventuella häxor som lever kvar, för jag tror nog att om det skulle vara så, så varierar det nog från ställe till ställe. Precis som människor tror jag att eventuella andar är olika, utan att det finns någon "allmän regel" som gäller alla;)
Angående filmerna så tror jag personligen att det är ett PR-trick från filmbolagens sida, och även om det finns någon slags bakomliggande historia som filmen är uppbyggd på, kan man knappast räkna med att filmerna återger någon verklig händelse så som det verkligen var. De är då snarare en påhittad handling som inspirerats av en händelse. Men jag är ju å andra sidan inte allvetande;)

spindelfot
0

Är det en riktigt ilsken suris lär det nog kvitta, elaka typer finns i alla former och kanter skulle jag tro,

sedan som #1 skriver, de där serierna är väldigt inriktade på att tillfredställa tittarna och bör alltid tas med ett kg salt..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[Lady-Oona]
0

Häxor, onda? Knappast MEN det finns "onda" handlingar som sätter sina spår i t.ex hus…så spelar det ingen roll vad man kallat sig själv. Det är skillnad på handlig och person.

Men det är inte så vanligt som man kan tro att personer springar kvar i gamla hus, i alla fall inte så vanligt som bl.a TV-program vill påskina. Och förresten så bör en påläst häxa veta att det är ingen idé att springa omkring i en gammal kåk efter döden när hela Universum är ledigt för äventyr. Men skulle hon/han ändå av någon anledning dröja sig kvar så känner de nog igen en ärlig kollega och då blir det fest av igenkännande.

Häxor är kloka och respektfulla mot sig själva, mot andra, så inget att låta sig skrämmas av. Om nu omgivningen har gett häxan dåligt rykte så behöver det inte vara samma sak som en universell sanning, fördommar limmar sig fast som vårsav.

Ha det gott därute och njut av livet.

Iram
0

Båda dessa filmer är ren fiction och ej baserade på någon verklig händelse. Men underhållande är de förstås! :-)