Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 7757 ggr
Funderingar
0

Oxytocin

Hallonblad - Vaccinum myrtillis Hallonbladste innehåller Oxytocin. Oxytocin är ett hormon som utsöndras i kroppen naturligt vid kroppslig närhet. Hallonbladste har därför traditionellt använts vid förlossningens slutskede.

http://www.houseoftea.se/ort-te/hallonblad-70-gram/product_info.php/cPath/27/products_id/451

Vill bara dela med mig, visste inte att hallonblad innehöll oxytocin…

Jag har en provat en bättre lösning till att spruta oxytocin på kor  - räddningsdroppar  

http://www.djurhomeopat.se/93cca89a-195c-43fb-88ed-0abfa43cde54-29.html

men givetvis är det ju ännu bättre om man kan ge dom hallonblad :)

AnnaGreta
0

Intressant! Hallonblad brukar också sägas vara bra mot mensvärk, där har vi nog svaret på varför.

Funderingar
0

.. :) … tyvärr är det väl lite sent att plocka och torka hallonblad??

hexsan
0

Vad intressant!

Jag hade tidigare läst om att hallonblad skulle vara bra vid graviditet, men att det även skulle vara bra vid förlossning visste jag inte. Och jag hade definitivt heller inte en aning om att det innhåller oxytocin.

Jag tänker att man kanske skulle revolutionera svensk kriminalvård genom att servera hallonbladste varje dag. Tänk om nåt som växer som ogräs skulle kunna göra oss alla mera glada och omtänksamma!

Mm, jag vet, jag är en hopplös utopiker, men man måste få drömma!

AnnaGreta
0

Enligt alternativmedicin.se ska man plocka bladen vid blomningen, fast där står å andra sidan inget om oxytocin utan mest att hallon ska vara bra vid diarré.

Funderingar
0

#3 oxytocin framkallar sammandragningar i livmoder, man kan stimulera en värk genom att handmjölka .. det är inte "bara" viktigt att barnet får komma till bröstet snabbt och få antikroppar , utan också för att livmoder ska dra ihop sig och stöta ut avslaget.. eller vad det nu kallades (fy, väcker äckliga minnen) men hur som helst så stämmer det nog att det är bra vid förlossning om man har värksvaghet men man ska nog vara försiktig under graviditet om man inte vill att den ska komma ut ;)..

Det var en utmärkt god idé, att "utfodra" dom med hallonblad så kan dom på äldreboende få deras mat istället..

#4 ja, hmm.. det är väl så med det mesta, tänker på höskördarna..

blir något att ta ha i tanke till nästa år :)

sallyomolly
0

oxytocin utsöndrar man även vid beröring. Så taktil massage och vanlig klassisk massage är oehört lugnande, bra tips även mot stress och man utsöndrar då även endorfin som är smärtlindrarnde.

Gopsmor
0

Spännande. Jag fick det för att få igång bröstmjölken efter en tids uppehåll, det är inte ovanligt med hormoner i växter, man skall tex akta sig för soya som innehåller estrogen som omvandlas till ett falskt östogen och kan leda till bröst och prostatacancer.