101 Syndrome
En bra artikel skriven av Sarah Lawless som tar upp varför så många fastnar i ett nybörjarstadie.
Har ni själv några tankar och funderingar så dela gärna med er :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jag kan inte annat än hålla med henne, därav hur jag utformade råden i min artikel - och därav även min "irriterande" egenskap att uppfattas som akademisk. :)
Jag kan t.ex. inte sluta häpnas över alla som kommer in här och frågar "Jag känner mig dragen till gudomen NN, vad vet ni om henne/honom?". Detta eftersom man i 9 fall av 10 märker att de inte ens googlat, medan man själv skulle ha grävt ned sig i informationsresurser av både elektroniskt och fysiskt slag innan man sökte sig till andras uppfattningar.
Men det är väl som jag brukar säga, förr fick man kämpa för att hitta information om "alternativa" former av andlighet, magi, ockultism etc, vilket höll de lata och obegåvade borta och gjorde att de man träffade på oftare var genuina i det de gjorde. Nu, med den enorma lättillgänglighet nätet gett upphov till, får de stora skarorna lätt inblick samma subkulturer, men bara till en viss gräns, eftersom det som krävs för att komma nedanför ytan är något de inte innehar: vetgirighet, viss intelligens och begåvning för det de vill lära sig. Därav alla pseudowiccanska, lättillgängliga sidor om exakt samma fluffiga innehåll med lagom ton av "mystik" för att kittla.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Jag kan ibland känna mig lite förvånad över hur folk slänger sig med vilka böcker de läst eller vilka kurser de gått. Böcker och kurser i all ära men om man inte gör det till sitt eget så vad tjänar det till?
Själv läser jag inte speciellt mycket eftersom jag kan känna att det stör min kontakt med det jag är ämnad att göra eller på vilket sätt jag ska göra det. Böckerna är ju skrivna ifrån någon annans synvinkel, ibland kan det passa mig men ofta känns det lite skevt.
Ursprungligen hade vi inte manualer till allt utan vi fick kunskapen genom kontakt med alltet, vi kanske skulle lära oss att lite lite mer på det idag också.
// Danda
Även om jag alltid varit driven av både vetgirighet och nyfikenhet och oftast vetat vart jag kan finna det jag söker så har jag ändå lyckats att köpa en massa onödiga böcker på vägen, för finns det något ämne som har så ofantligt många böcker som tuggar om samma och samma sak om och om igen utan att någonsin lyckas komma under ytan som den moderna häxkonsten/wicca.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#3 Jo, det är farligt att även vara biblioman. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~