Vad är wicca för dig?
Jag sitter i arbete med en artikel om wicca som jag tänker sätta in här på sidan. I artikeln ska jag ganska kortfattat försöka sammanfatta en del fakta om den wiccanska tron. Nu undrar jag:
Vad är wicca för dig? Nu menar jag specifikt just wicca, inte häxkonst i allmänhet eftersom wicca bara är en del av den.
MVH Marie

PS! Måste tillägga att jag är fullt medveten om att inte alla här inne, säkert inte ens de flesta, är wiccaner. :-)
Den här sidan är till för alla möjliga sorts häxor och wicca är bara en del av den brokiga häxkonsten.
Wicca? Mina fördomar kommer fram nu: strikta ritualer, stängda grupper, vackra kläder i ceremonier…lite strikt och kontrollerat kanske?
Jag har som sagt ingen aning, detta är den svaga bild jag har fått av rykten osv. ;)

en naturreligion med guden och gudinnan hyffsat i centrum :)

Wicca för mig är en naturreligion där du dyrkar gudinnan och guden. Där du vårdar dig själv och din jord, en religion där du respekterar andra och är ödmjuk mot livet och vad det har att ge. En religion där du aldrig slutar lära och som du kan fortsätta att utvecklas med, där du har frihet att utvecklas.
Det är en religion som är öppen för det som många ser som konstigt och är rädda för, som magi och det övernaturliga.
Wicca är mer än en religion, det är ett sätt att leva.

Är alla wiccaner häxor?

#6 Det är något sådant.
På samma sätt som att alla wicca är hedningar, men inte alla hedninga är wicca.
Jag ser mig själv som wiccan och att försöka förklara vad wicca är, det är inte lätt, dels därför att wicca i sig är uppdelad på så många olika traditioner, dels därför att wicca är en tämligen komplex andlig väg eller religion om man så vill. Men jag gör väl ett försök utifrån mina egna erfarenheter.
Utgångspunkten för wicca är tron Gudinnan och Guden (ungefär som Gud är utgångspunkten för en jude, kristen eller muslim). Gudinnans och Gudens respektive roller och funktioner skiftar mellan olika traditioner men de flesta wiccaner firar årshjulet med de åtta olika högtiderna och fullmånen som är Gudinnans särskilda högtid. Wiccanska cermonier sker alltid i cirkeln, som är motsvarigheten till kyrka, temepl och moské. Cirkeln är en helig plats där människan möter det gudomliga och kan skapas varhelst den behövs. Cirkeln skapas med hjälp av vissa redskap.
Inom wicca finns ett enda "budord" - det är "The Wiccan Rede" (det wiccanska rådet) som lyder (i svensk översättning): "Gör vad du vill,så länge du inte skadar någon." Detta råd lever de flesta wiccaner efter.
Wiccan blir man på två sätt, antingen initieras man in i en specifik tradition eller så verkan man som solitär och avger ett löfte till Gudinnan och Guden att man vill leva som wiccan. Wicca har kallats för en naturreligion eller jordreligion, och det är ett passande namn eftersom jorden är helig för wiccaner.
Wiccaner tror på återfödelse eftersom det är samma mönster vi ser i naturen (och i årshjulet).
Hm, det känns som om jag bara skrapat på ytan..
.
En naturreligion där man dyrkar guden och gudinnan. Jag är ingen strikt wiccan, jag gör saker och ting på mitt eget sätt. Tycker att det är mer min väg att titta upp på månen och stjärnorna och be om vägledning. Eller att tacka solen för att den lyser för mig och alla mina medmänniskor.

En frihets religion som bejakar det vackra i naturen. en jämnstäld religion till skilnad från kristendomen som är till största del mansdomminerad.

För mej känns det som en väldigt fri och fredlig tro på naturen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!