Häxor iFokus

Häxor

Etikett: huskurer-brygder-och-recept
Läst 9215 ggr
[vamir]
0

Huskur sökes *HJÄLP MIG*

Söker en huskur mot halsont, feber och förkylning (allt på samma gång).
Har under hösten 2010 drabbats av något som liknar halsfluss, har fått medicin från läkare, och sedan jag slutat med denna går det några dagar så är jag sjuk igen.
Har sedan fått konstaterat att dom inte kan hitta några bakterier eller streptokocker, alltså läkarna vet inte vad det är för fel på mig.
Har skyhög sänka, mätaren kunde bara mäta upp till 200, och jag hade alltså 200 eller mer, otroligt hängig med andra ord.
Dom har undersökt mig för allt känns det som, sorkpest, schalakarnsfeber och massa annat, tom sjukdomar jag inte ens visste om, men dom kommer inte på vad som är fel.

Kan någon hjälpa mig? Är sjuk igen just nu, min kropp mår inte bra av all medicin jag fått och ätit, min mage har spårat ur, och jag tappar mängder med hår, det kan bara inte fortsätta såhär.. Har även missat väldigt mycket studier osv. 

Mina halsmandlar är stora och svullna, gula prickar på dem, tidigare när jag varit sjuk har dom varit vita.
Känns ändå bättre denna gång, eftersom jag har haft lika ont i 3 dagar nu, annars brukar det bara bli ondare och ondare för varje dag.. 
Hjälper heller inte att ta bort dem, eftersom det inte är halsfluss jag har, och jag vill gärna ha kvar dem pga att de tillhör imunförsvaret…

Snälla, jag bönar och ber för att någon kan hjälpa mig :(

dennas
0

Hej!

Hoppas att detta på nåt vis ska kunna medverka till att du mår bättre:

Undvik stress

Mot halsont: kanel i varma drycker (brukar själv ha mald kanel tillsammans med det malda kaffet vid bryggning, så slipper man kanelklumpar)

För magens välbefinnande: fil (gärna med kanel) och yoghurt, även blåbärspuré (barnmat går utmärkt)

Mot feber: drick mycket vatten, var svalt klädd, unna dej gärna isglass

Mot allmänt dåligt välbefinnande: gå långsamma promenader, drick vatten, undvik stora mängder kaffe, te och stillasittande, sluta röka om du gör det

Undvik stress (det tål sägas två gånger :)

Ett tips på sten är blå bandagat. Den är bra för halsen och utmärkt till att sänka feber.

Lycka till och krya på dej!

[vamir]
0

#1 tack för svaret, ska prova! :) har rökt för att få upp slemmet ur halsen, men rökning med halsont var ingen "hit", så det gör jag inte :) dock var det effektivt för slemmet..

skogsbergs-anna
0

Du har helt klart streptokocker i halsen och behöver pencillin men för att lindra besvären är det bra att gurgla med småborre-te mot svullnaden och dricka salvia-te med honung mot halsont, ca två koppar. Mot värk i kroppen kan man dricka te på Älggräs.

Lycka till och krya på dig/

Skogsbergs-Anna

Gör hellre fel än inget alls.

[vamir]
0

#3 Finns inga streptokocker i min hals.. Dom har kollat det flera gånger men det finns inga.. :/ Jag har ätit pencillinkurer hela hösten, men några dagar efter kurens slut har jag blivit sjuk igen. Har även fått dubbla doser och provat olika typer av pencillin..

BlueEyedEllie
0

Det här kan låta lite äckligt… men jag brukar ta bort dom "gula prickarna" med en tops. Som du säkert vet har mandlarna håligheter där det gula utgör bakterie eller virus-härd.Det kan blöda lite efter. Sen kan man gurgla medte som innehåller honung, färsk riven ingefära, vitlök och chili. Det tar död på det mesta

dragonstar
0

Jag brukar gurgla med Vodka när jag ör förkyld.
Me nsåg igår på tv ett pogram som hätte något med "Grow my own Drogs" Där visade dom hur dom gjorde ett gurgelvatten baserat på Lök, komemr tyvvär inte ihåg reseptet men måste ju finans att hitta på nätet om ma när intreserad. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

BarrelOfMonkeys
0

När man äter penicillin slår det ut alla bakterier i magen - de som ska vara där också. Det gör att tarmfloran i tunntarmen är helt satt ur spel och tunntarmen är första försvarslinjen mot sjukdom. Iom att den är tom är det fri entré för allt möjligt in i kroppen. För att återställa tarmfloran kan man ta probiotika, tex Symbioplex som finns på hälsokosten.

Kolloidalt silver får inte säljas som kosttillskott längre men anses ha god effekt mot virus, svampar och bakterier och finns på en del hälsokostbutiker. Jag använder det mot sjukdom och tycker att det funkar toppen. Googla lite och bilda dig en uppfattning, kanske är något som är värt att prova.

Kanske kan även ett tarmreningsprogram vara något?

Timjan och persilja är antiseptiskt, gör avkok och gurgla!

Hoppas det ordnar sig!

[vamir]
0

#7 vad är probiotika? Har alltid haft problem med min mage, men kom fram till att det var viktiga bakterier som saknades, så jag tillför nu dom viktiga bakterierna i magen dagligen, men det kan kanske bli så ändå…? 

#Alla! Tack för tipsen! :)

BarrelOfMonkeys
0

Det är preparat som innehåller de där nyttiga bakterierna som vi behöver. Finns i livsmedel också men efter penicillinkur kan det vara bra bra att ta i lite :)

[vamir]
0

#9 Okej! :)

zarahara
0

Testa Molkosan.. det brukar få ordning på magen. Brukar äta varma mackor med pressad vitlök på när jag är sjuk, örtté med älggräs, mynta, citronmeliss, ingefära och honung samt sova massor…..O stressa så lite som möjligt som sagt.

SgtRipley
0

#8 Probiotika kan du köpa i mataffären, det är till exempel Proviva, A-fil, Actimel osv som finns i samma hylla som yoghurt. Det står på dem att de innehåller nyttiga bakterier (och det gör de!). A-fil vet jag har bra inverkan på magen.

Alwyn
0

Riven eller skivad färsk ingefära som får dra i varmt vatten, med honung. Det är det bästa för mig när jag har starka halsproblem, och ingefära är även bra för magen.

siddelina
0

Jag har haft ont i halsen ibland och då brukar jag gurgla mig med salt. Löser upp salt i vatten och gurglar. Det brukar hjälpa mig.

Hoppas att allt kommer att ordna sig för dig, är jobbigt att må dåligt!

marinelady
0

Hm ligger själv hemma idag för förkylning och har testat en del huskurer… honung är oslagbart i bara varmt vatten, en liten kopp i halvtimmen, om du vill så tillsätt kanel och hela nejlikor i en tesil. Själv tycker jag nejlikor smakar hemskt illa men dom är effektiva mot förkylning. Jag värmer så jag har en termos och sen är de bara att dricka :. Undvik te som tidigare sagt, de är vätskedrivande.

Vatten tillförsel regelbundet och ta det lugnt, inte städa och tvätta och allt annat man hinner när man ändå är hemma.. Sen fryser du på med kläder, svettas du så ta av lite.. har feber och frossa ofta när jag blir förkyld. Brukar ställa mig i duschen under frossperioden tills kroppen är uppvärmd sen krypa ner och sova tills nästa frossperiod dyker upp.

scheindel
0

svt har ett program som heter trädgårdsapoteket, där man bla får ett recept på gurgel mot ond hals vid förkylning. vet inte om det funkar, men det innehåller i alla fall en del ingredienser som vanligen brukar anses bakteriedödande och lindrande, tex lök. tycker det är ett trevligt program om inte annat. kan ses på svt play

[dandamimm]
0

Hejsan.

Jag brukar göra te av torkade groblad, kamomill, basilika och ev. lite mynta för smaken. Till sist har jag i honung så klart. Detta hjälper alltid. Min dotter sjunger och har återkommande halsproblem och då är denna enkla blandning en skänk från ovan. Själv hade jag förut liknande besvär som du beskriver men de är borta med blandningen. Hoppas du kan bli hjälpt av detta.

AnnaGreta
0

Många bra tips har redan skrivits.

Jag vill bara tillägga: Ät bra mat! Och med det menar jag, udvik konstiga tillsatser och E-nummer så långt det bara går, dvs smakförstärkare, konserveringsmedel, konsistensgivare etc. Ät i stället mycket frukt och grönt, mat lagad från grunden, helst ekologiskt.

Krya på dig!

scheindel
0

# 18 bra skrivet! det är nog egentligen det allraviktigaste, men så lätt att glömma!

vill tillägga också att det kan vara en bra ide att försöka dra ner på det raffinerade sockret. mycket socker har en generell negativ effekt på hälsan och det finns i väldigt mycket mat som man inte tänker på och som man normalt betraktar som ganska nyttigt, t ex många yoghurtar med fruktsmak, frukostflingor och muesli, köpt bröd etc.

som sagt med mycket frukt, grösaker och bär istället, naturliga råvaror, hemmablandat och hemlagat så att man har bättre koll kommer man långt.

scheindel
0

jag kom att tänka på en sak till -hur har du det med allergier och överkänslighet? det tär på immunförsvaret så det kan vara det som spökar om du är sjuk ofta eller länge. det är inte alltid läkare tänker på att kolla sånt om man inte har väldigt uttalade symtom på allergi men det är det inte alla som har.

det kan röra sig om väldigt diffusa symtom, framförallt om det handlar om att man bara är lätt överkänslig. då kopplar man kanske inte ens ihop det med allergi. men om man utsätts ofta eller under lång tid för det man är känslig mot, så tar immunförsvaret ändå stryk.

det kan ju vara något ämne i t ex rengöringsmedel, tvättmedel eller kosmetika som du använder regelbundet men som du bara får kontakt med väldigt lite åt gången.

det kan vara en ide att prova under några månader att använda naturliga produkter så långt som möjligt, eller åtminstone byta till produkter som innehåller andra ämnen.

det kan också vara något du äter. nåt E-nummer eller nåt annat mysko. dessutom kan det vara värt att prova att undvika veteprodukter ett tag om man misstänker överkänslighet. jag tror många tål det sämre än de vet om. många konsumerar dessutom väldigt stora mängder vete i flingor, bröd och pasta (pasta är dock en annan typ av vete, så man kan i vissa fall tåla det ena men inte det andra).

det bästa är naturligtvis att diskutera det med läkare. men som sagt, även om man bara är väldigt lätt överkänslig så att man inte direkt märker det, så kan det tära på immunförsvaret om det rör sig om något som kroppen utsätts för under lång tid.

LillithNefer
0

Det låter som ditt immunförsvar är "under kronisk attack" på något sätt.

Jag skulle fasta några dagar och ta någon kur med bara grönsaker eller frukt och örter om jag mådde så. Sova mycket. Sjukskriva mig från jobb och sociala krav. Undvika stress. Bara göra sånt jag gillar, och söka inre vägledning från naturen, mediation och böcker antagligen.

Min grund- "huskur" som hjälper mot allt: (inga garantier att den hjälper för andra)

1 del svart the

Tranbärsjuice eller apelsinjuice

Honung

Vitlök (i theet ja usch men vad det gör nytta)

Sprit (utan onödiga tillsatser)

Några blad citronmeliss

Kumminfrön, eller något annat överaskningsmoment, låt intuitionen guida dig:)

-Blanda allt med hett vatten och låt dra.