Runor
Vad anser ni om den "nya" blanka runan som har tillkommit. Vad är era erfarenheter om den och vad anser ni om den? Rätt eller fel att ha med den?
Det beror på skickligheten hos den som spår - för mig tillför den ett element när jag måste se på väven på lite annat sätt, ta ett extra kliv ut och försöka se vad den innebär.
Även om den tillkommit sent och "icke-renlärigt" så tycker jag man kan inkludera den om man har klart för sig vad man vill ha ut av att ta med den samt att man kan sina runor utan och innan. Men det sistnämnda gäller förstås alltid.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Jag använder inte den blanka runan. Men å andra sidan är jag inte säker på vad jag ska ha den till. Är ganska säker på att den var ett komersiellet trick och sådan är jag av princip emot. Men man ska aldrig säga aldrig, jag kanske börjar använda den en vacker dag.
Gör hellre fel än inget alls.
#2 Hur menar du med kommersiellt trick?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Den tomma runan är som nämnts troligen ett tämligen modernt tillägg. Men kommersiellt? Det var Ralph Blum som i sin bok Book of the Runes som introducerade denna. Hans bok är knappast mer kommersiell än någon annan. Det var en av de första moderna och riktigt bra boken om runorakel. Mycket av det som skrivits senare håller betydligt lägre klass. Speciellt en dam vid namn Cassandra Eason, hennes böcker är inget annat än ett okunnigt hopkok av andra författares arbeten. Där kan vi snacka kommersiellt!
Men Den Tomma ger en extra dimension till runläggandet. Det är mycket sällsynt att den dyker upp i en dragning, men när det gör det är det vid sådana frågeställningar som är av stor betydelse för personen. Som jag skrev i min bok Runa:
Vid runorakel används en tjugofemte runa som är helt omärkt och som kallas Den Tomma. Men den skulle också kunna kallas Den Fulla, eftersom den i sig innehåller alla möjligheter. Den har blivit kallad både Urds och Odens runa och är fylld av ödets kraft. Då Den Tomma dyker upp kan man vara förvissad om att man står inför något mycket ödesmättat, en avgörande händelse i ens liv. Den Tomma säger också att vi måste vara öppna och fria från förutfattade meningar och förtröstansfullt låta händelserna ha sin gång. I samband med mera negativa runor skull Den Tomma kunna tyda på verklig tomhet eller utplåning; den skulle också kunna tyda på att runorna är ovilliga att ge ett svar på frågan, utan att det är något man måste söka i sig själv.
Runorakel är ingen statisk vetenskap eller konst, utan något som måste utvecklas för att vara levande. Vissa romantiker tycker att vi ska göra som man gjorde på vikingatiden, men varför då? Vi lever nu och inte för drygt tusen år sedan.
Det låter i mina öron som att man måste vara rejält duktig och erfaren på området för att kunna tolka den tomma, än mer än de övriga 24. Så den fyller kanske ingen funktion för den mindre erfarne?
#6 Kanske till viss del personlighet också, jag uppskattar att gå på gränsen och ta risken i att lita på min förmåga att navigera utanför områden de flesta aldrig lämnar. Något av det tycker jag följer med bruket av en tom runstav.
jag tycker faktiskt den tomma runan är helt onödig. som jag ser det finns det andra runor som täcker samma saker som den betydelse man brukar tillskriva den tomma.
jag tycker inte heller det har att göra med om man är duktig eller inte, oerfaren eller inte. vill man ha den med och tycker att den är till hjälp så är det klart att man kan det. men för mig tillför den inget som de andra runorna inte redan kan tala om.