Dagen då vargen föll.
Imorse,mina kära vänner, gav sig ca 12000 modiga jägare ut i skogen för att jaga den svenska vargen. 20 har hittils skjutits. Det är den officiella siffran, mörkertalet kan vara stort då många jägare gärna går efter mottot skjut, gräv o tig.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6371473.ab
Att regeringen tillåter en sådan masslakt på en rödlistad art är naturvidrigt. Ca 10% av vargstammen ska skjutas av, 27 djur. Det finns alltså inte mer än mellan 200-300 vargar i Sverige och ändå viker sig regeringen för jägarkårens hot och krav och tillåter licensjakt.
Man mår illa. Ett av de främsta skälen för varghatet är att vargen "tar jägarnas älgar". Somom allt i naturen tillhör oss.
Detta är verkligen en uppvisning av människans uselhet, maktfullkomlighet och vansinne.

Förstår inte denna blodtörst
Jag skulle mer se det som att jägarna tar vargarnas älgar isådana fall, vi behöver inte det köttet…
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Ja det var med sorg och en känsla av stort obehag man hörde dessa nyheter imorse… :(

Verkligen skamlöst, pinsamt, förstår inte hur man kan tillåta något sådant.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Arrrgghh…har ju missat att "dom" = små människor med stora vapen o en hjärnkapacitet lika med 0, fick rätt att jaga vargen, F_n!
:( när det gäller jakt på vargen blir jag upprörd :(, ska nog inte skriva mer för jag tror inte det kommer något trevligt från mig just nu :(
Det är just sånt här som alltmer får mig att tycka illa om den mänskliga rasen.
Och det är sånt här som får mig att äcklas över att var människa!Jag skäms över att tillhöra den människliga rasen och för mig gör det inte ett dugg om Moder Jord sopar rent hela jorden från parasiten människan.
Och låter alla andra djuren få leva.
Kan i samma veva rekomendera dokumentären "Aftermath.population zero"
Vad skulle hända med Moder Jord och djuren om människan plötsligt försvann.
Den är tankvärd.
Vargjakten = Gubbdagis!
Åhhhhh jag blir så arg så jag spricker 

det är fruktansvärt. jag är så arg så jag saknar ord.

Ett land som Sverige med dess yta! Vi har endast omkring 250 vargar här.Hur kan regeringen tillåta detta?
När det gäller att skydda tamboskap så kan hundar användas.Det gör länder där 3000 vargar finns på en yta av skånes storlek.
Men det finns krafter i Sverige som vill förbjuda den Kaukasiska Ovtjarkan som är ypperlig till att vakta boskap pga att några hysteriska röster uttalade sig i Uppdrag granskning.Tack kennelklubben för att ni stod på er.
Jag tycker Uppdrag Granskning kan ta upp hur vargen blir behandlad istället.Programmet har ju på gott och ont stor genomslagskraft.

Bra "maxi" att Du belyser detta./ 3000 vargar acceptabelt i länder av skånes yta. 250 i Sverige./ Konstigt att vi i Sverige har "vargskräck" fortfarande.
Jag ristar nid över de som beslutat att vargarna ska dödas
Jag ristar nid för dem som skjuter varg i dessa politikers tjänst
detta nidingsdåd skall inte gå ostraffat, detta dåd skall sonas.
Detta nid jag reser över er som har valpablod på era händer
Över er som skjuter för nöjes och pälsens skull, över er skall en skugga falla.
Nid över de politiker som fattat detta beslut
må gudarna straffa er och den mörka vargaskuggan äta era själar tills ni är ihåliga och fyllda av förtvivlan.
Nid och mörker över er, reser jag och med mig många fler.
Nidingsdåd skall aldrig gäldas rätt, för dessa synder skall ni sona i detta liv och nästa. Nidingar skall böta, lida såsom släktet varg.
Straffade vare ni, detta nid har jag rest!
Hör min röst skalla, hör mina ord dåna!
Över dessa illnidingar nedkallar jag alla högre krafter, stora som små!
Jag kallar Odens Vargar, Gere och Freke att äta på era själar tills det att ni intet orkar mera.
Med detta är nidet rest.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#11, den var fin, linaN
Finns ett upprop mot licensjakten att skriva under! :D

oj vad fint :) Tack LinaN
Jag tycker det är pinsamt och fruktansvärt synd om vargarna. Jag kan inte förstå jaktens tjusning överhuvudtaget för jag har och skulle aldrig kunna ha ihjäl ett djur för att visa mig stor och stark. Det kan jag göra på andra sätt!

Idag var det ett reportage i DN om akut hotade djur. Bland annat den svenska vargen. Och den skjuter vi?
Skönt att bli av med den va! För den äter ju våra älgar som vi vill skjuta, den tar våra får när den är hungrig, den är i vägen och förstör för oss. Vi måste ju skydda oss. Så våra hundar kan springa i skogen. Skönt att bli av med den. Jag skulle även vilja bli av med björnen och lon - de är också till besvär och tar våra djur som vi vill jaga och ha. Gör skogarna osäkra. Och alla hjortar som kommer in från skogen och äter av hallon och vinbärsbuskarna, fyfan, håll er i er egen tomt och ät inte av mina bär! De borde också försvinna. Även grävlingen tänker jag - ibland känner jag mig rädd för att grävlingen ska komma och bita mig i fötterna, de är farliga har jag hört och det skulle vara skönt att slippa vara rädd för den.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Ja, detta är svårt att ens finna ord för. Orden räcker inte till för att beskriva detta fruktansvärda övergrepp. Gårdagen har kallats för en sorgens dag…vilket sätt att börja det nya året på va!!?
Tack LinaN för länken, skrev på. Jag skickade runt en hel massa mail till ett stort antal politiker från alla partier, innan beslutet skulle fattas om jakten, och beskrev hur viktigt det var att de verkligen lyssnade på befolkningens vilja i frågan, där jag ingår.
Efter en låång tid fick jag ett enda svar tillbaka, från Socialdemokraterna Svar Direkt:
"Tack för ditt mail. Vi har tagit del av dina åsikter och tar med dem i vårt fortsatta arbete."
Jaså? Vi får väl hoppas nu att regeringen kommer till sans och faktiskt inser att majoriteten av människorna i det här landet (oavsett var man bor), värnar om vargen.
Men de valde att lyssna på en liten grupp människor av någon oförklarlig anledning. En grupp som inte alls representerar befolkningens vilja!
Nej, detta får inte tillåtas. Det måste ske en förändring!

LinaN: Väl Talat!

Arg! Grrr…hur kan dom gå med på detta
helt sjukt!
# 17 - Tyvärr är det inte så att de flesta värnar om vargen. Det verkar som ju längre norrut man kommer desto fler varghatare finns det. Inte bara varghatare utan alla rovdjur. De förstör ju för rennäringen - oooops, det där kanske jag inte skulle uttala högt. Detta fick jag lära mig under de tre år jag bodde i Jämtland. Jag till och med skrev i lokalpressen om detta och hujedamej vad jag fick svar där. Tror bara att det var en insändare som höll med mig.
Denna brutala vargslakt har kastat ett eko ut i världen, så nu rungar protesterna högt. Jag hoppas verkligen att det blir ett stort vite av detta!
Fy skäms på er, sk jägare!!!!!!

#20 Tja, det beror nog på vem man frågar kanske. Jag kan ju inte säga att jag vet exakt hur det verkligen ligger till, men jag baserar det jag skrev på undersökningar som gjorts av vad folk tycker, enligt Svenska Rovdjursföreningen.
Kanske är det så att de som skriker högst, är de som märks och därför så kan det verka som att det är fler emot vargen än för? Inte alla är ju heller mycket för att skriva insändare.
Många håller i stället med i det tysta, eller törs inte heller säga vad de verkligen tycker. Det verkar också finnas en viss risk med att säga att man värnar om vargen, särskilt i vargtäta län. Många vågar inte, de som vågar är ofta de som har stöd i ryggen, d v s de som är är emot vargens existens.
Jag tror mer på att de som är emot vargen är en (förvisso högljudd) minoritet på det stora hela. Även om det kanske inte är sant, så stärker det mig att tro det. Och det i sig stärker vargen, känner jag.
Ja, alla protester mot vargjakten kan inte gå någon förbi, jag tror att regeringen nu måste bita i det sura äpplet och inse sitt stora misstag. Folk kommer inte sitta tysta längre och ta detta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6375047.ab
Låt dom stackarna vara… lider med vargarna
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker

Pinsamt, ledsamt och högst skamligt. Skäms.

Jag börjar inse att den här jakten var helt ostrukturerad.Ingen har tydligen någon koll på vilka individer som skjutits.
Skjuter man alfadjuren splittrar man upp flockarna .Flockar utan styrning blir etter värre för tamdjur och folk.
Har de inte kunskaper alls?

Jag saknar ord. Heeelt sanslöst oacceptabelt. Det osar politik lång väg. Det lovades i förra valet och uppenbarligen var inte det något man tänkte glömma bort. Jakten är anmäld till EU, låt oss hoppas på det.

#25 Det är kanske det de har, vildare vargar utan flockens styrning öppnar för fortsatt jakt..

#27.Ja Herre min skapare…så blir det.
Det är HELT sjukt att vissa hatar vargen så mycket! För detta är INTE frågan om viltvård!
Ska det skjutas av varg (vilket inte ska behövas för så många har vi inte) ska det vara under ordnade former och inte en massa skjutgalna idioter som springer lösa i skogarna!
Jag så förbannad det här beslutet och grejen är att många av dessa varghatare har inte ett enda vegttigt argument till varför vargen inte ska få finnas.
Hur många av dom har egentligen ens sett en varg på riktigt? Hur många har haft problem med vargen?
Har man tamboskap så kan man skydda den med stängsel och även med boskapsvaktande hundar…
Jaaa det här är helt sjukt som sagt!

i en dagstidning idag så skrev dom att avskjutningen berodde på inavel i vargstammen, i sådana fall så känns det väl berättigat.
Det stod att vargarna hade allehanda sjukdomar pga. detta, samt att man önskade en invandring av 20 vargar, som framtida komplettering.
Dom hittar på en massa för att få skjuta… Det vandrar in vargar från Finland MEN många av dom tjyvskjuts och därför blir det ju inavel.
#30 så varför tar man inte då och skjuter med bedövningspil, tar prover/tester på individen, sätter spårsändare och sedan testar man dessa prover, är djuret sjukt spårar man upp det och skjuter det.
Eller så fångar man in dem, byter 20 vargar med tex ukraina eller någon annanstans så får de nytt blod och vi får nytt blod…. hur svårt är det? ungefär lika svårt som att skjuta 27 svenska vargar.
inavelsargumentet håller inte i mina ögon.
Men jag anser att man borde ha skjutit gamla sjukare vargar som inte har en nyckelfunktion i flockarna som alpha-djuren har.
#32 Mycket bra förslag!
Man kan väl ta in 20 nya vargar utan att skjuta några gamla. Det är ju inte så att det finns för mycket varg i Sverige.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#34 Det finns en klick med folk framförallt i Värmland och Dalarna som är livrädda för vargen, så dom tycker att till och med 100 vargar är för mycket.
Men självklart kan vi ha fler vargar än vi har nu!
Skyddar man sin tamboskap och inte släpper ut hundarna lösa i vargrevir så är vargen inget problem, dom skyr människor, oavsett vad vissa påstår.
Så jag håller med dig, visst fasen skulle vi kunna ta in 20 vargar till, minst
Irriterade mig på det igår när de gjorde en rapport om det. En av dessa politkers ursäktar att godkänna detta var "Den svenska vargens genetiska uppsätnning är inte frisk, då det förbjöds att jaga varg var de i princp bara 3. Från dessa kan inte nya friska individer komma. Dräför vill man rensa så nya utländska vargar kan komma in med friskt blod"
Och i min mening hur kan man då veta om det är en utländsk eller inlänsk varg manskjuter? Fann det argumentet absurt.
allt handlar om ett slags uråldrigt hat mot vargar som inte alltid varit orsaken till det som fölrargat oss människor heller, men lätta att beskylla för de gjort det kanske någon gång.
#26 va!? visste inte du att vargarna har en rysk flagga i röven om de är från ryssland eller från något annat land än sverige? ;)
skämt åsido…. byt vargar…. det säger ju sig självt, om bara ett fåtal individer var kvar för att återbygga stammen på 1960-70 talet nångång eller när det nu var, så klart det blir inavel. och vill man ha in nytt blod så får man tamigfasen importera det nya blodet! *dunkar huvudet i tangentbordet*

Pratade med en vän igår om älgjakt, och han berättade för mig att då det skjuts älg så är det väldigt noga vilka älgar som skjuts, man skjuter t.ex aldrig en ung frisk älgko, allt för att älgstammen ska bli så stark och frisk som möjligt.
Jag har mycket svårt att tänka mig att de 12 000 jägare som gick ut för att skjuta varg hade samma koll på vilka individer i flocken de fällde och vilka de andra fällt. Vilket borde vara jävligt viktigt tänker jag, om det handlar om att få bukt med inavel?

Ja vargstammen är ju som sagt grymt inavlad. Man har funnit hannar utan testiklar, sådana individer, alltså sjuka, tycker jag absolut kan skjutas. Och spädas på med friska individer från öst, alltså fria från rabies och allt det där.
Jag bor ju verkligen i vargtätt område, nordöstra Värmland. Att diskutera varg är inte alldeles för lätt. Jag har aldrig hört talas om någon som är rädd för vargen, varken här eller i Dalarna där jag är ofta, däremot är det så många andra argument som gör att folk är avogt inställda. Jag förstår absolut en del av problematiken, det är ändå i de här två områdena vi har levt längst med varg, det skiljer sig avsevärt mot områden utan varg. Här känner många att politikerna i storstaden inte lyssnar och förstår. Det handlar om så mycket mer än om vargen som djur.
Jag tycker det är att göra det enkelt för sig och lägga jakten till nu, mitt i smällkalla vintern. Det är omkring -20 varje dag, djuren i skogen är inte direkt fulla av energi. Snön ligger djup och blottlägger dessutom spår. Det är att till att göra det bekvämt för sig som människa. Jag läste i tidningen idag att i västra Värmland hade man börjat spåra redan omkring Lucia. Om det stämmer är det verkligen för jävligt.
Kan hända att den här jakten i slutändan ändå för något gott med sig. Kan hända att det här var tvunget att ske för att det ska kunna börja beslutas och pratas på allvar i frågan. Jag hoppas på det.

håller fullständigt med om att om det har försigkommit för hård inavel, och de föds med grava defekter, så borde ju hellre import vara att föredra, samt noggrann registrering av de invidiver som vi redan har här, likt en djurpark, så att de endast genetiskt dugliga borde få vara kvar.
När det skjuts hej vilt, vem kan då veta om det bara är de friska som har "råkats" skjutas av misstag, och de sjuka är kvar, neeej, det verkar litet för flummigt.
sedan var det någon som skrev om att man inte borde skjuta alfa-vargen, och för att veta att man inte gör det, så bör man väl under en mycket lång tid hålla koll på den, är inte alla vargar märkta, här? så att man inte begår det misstaget.
Jag är förvirrad och vet inte ut eller in, förräns några jaktkunniga också har fått yttra sig.

idag var det skrivet i SLA ang. vargjakten.
Nu kommer jag inte ihåg ordagrant för jag har inte tidningen här.
Men även jägarförbundet har yttrat sig att "vargjakten inte blev helt bra, kunde gjorts bättre!" "och dom skulle se över om jägarna behövdes utbildas mer på varg, så som dom hade gjort när det gällde björnjakten"!
:( ja det kan ju varenda människa med lite hjärnkapacitet räkna ut, vad förvånad jag blev, visst! :(
#41 "Lightseeker, här är jaktkunniga som har yttrat sig :) jag inkluderar mig själv :)

Två av vargarna som sköts här i Dalarna var alfahannar.
De flesta av argumenten som varghatarna kommer med är rena lögnerna. Ingen tror på allvar att vargen skulle vara något hot mot oss människor. Jägarna vill inte heller "begränsa" vargstammen eller "göra den friskade" som de ibland påstår i media. Det är bara bullshit.
De vill utrota, punkt slut. Och anledningen är att vargarna tar en del av jägarnas villebråd. Det är en fråga om konkurrens helt enkelt.

Den som vill stödja rovdjurens rätt till existens lite mer aktivt, kan bli medlem här:
#43 Helt rätt!!! Hela ditt inlägg är mitt i prick!
Det finns en egenhändigt invandrad varghanne i Bollnästrakten. Vi får hoppas att inte han blev skjuten i detta slaktkaos.
Det blir han nog, för varghatarna tjyvskjuter vargar som kommer över gränsen, för dom VILL INTE att det ska finnas frisk och kry vargstam.
Allt annat är skitsnack! Och det som pågår nu är inte viltVÅRD, det är SLAKT det handlar om!'
Jag är så förbannad på det här!
Ja, vad säger man? Blir så fruktansvärt ledsen över det här. Blir det någon fler vargjakt borde vi kanske organisera aktioner i skogarna. Gå ut i stora grupper och skrika och sjunga för att störa jakten. Men risken är väl stor att de skjutglada idioterna skulle rikta gevären mot oss istället.
Jag läste i Metro att de hade skjutit hane och hona som har ungar. Fy fan, säger jag bara! 
#48 *tänker instiktivt på saltkråkan och räven*

Skånes djurpark ville tydligen oxå delta i vargjakten,
efter att några vargar rymt för att de mådde dåligt instängda i hägnet.
massakrerades hela vargflocken på tolv vargar i lördags.
"Läget med vargarna är under kontroll" uppger djurparkschefen.
#51 Så sjukt! Precis som om dom inte kunde ha löst det på ett vettigare sätt…

Ja det är bara så förfärligt.
Luften gick ur mig.
Det känns så tomt.
Jag tyckte jag kände dem alla.
Jag var ofta där.
Jag kan inte förstå det hela längre.Det var noll tolerans i VARGKÄNSLA

ja jag vet.
jag känner mig oxå helt tom.
kram alw
här är länk
Det blev mycket död bland vargen på kort tid. Undrar om det blir några ringar på vattnet.
Nu har det också visat sig att svenska vargar är ganska friska…
Angående vad som hände på Skånes Djurpark så var det rent fruktansvärt, jag blev chockad när jag hörde det och känner stor sorg och saknad över vargarna som dog.
Men tror ni verkligen att de som fattade beslutet att avliva vargarna, gjorde det med lätthet? Det var säkerligen ingen lätt situation som uppstod, jag kan själv tänka mig hur det skulle kännas att vara vargskötare i det läget!
Så att jämföra det som hände på Skånes Djurpark, med vargjakten är väl att gå lite väl långt!?

Nu har de gjort samma sak i Orsa djurpark också..
#58 Va?!
#59 Vem vet, det är kanske vanligt.
Folk är f*n i mig inte kloka! Blir så förbannad och ledsen över mänskligheten…

Igår sköts en skabbvarg i Värmland. Den hade rört sig mellan två orter en tid och man hade ansökt om att få skjuta den. Igår hörde en jägare skall ifrån sin hundgård och tittade ut, där var skabbvargen med enbart päls på nacken. Han tog beslutet och skjöt den. Källa: NWT
Jag tycker jägaren tog ett jättebra beslut men han kan bli fälld för jaktbrott iom att vargen är skyddad. Varför kunde inte den vargen prioriteras vid jakten undrar jag. Är det inte bättre att skjuta ett uppebart sjukt djur?
#62 Jo det är väl så det ska gå till.
Istället har det gått till på det här sättet:
Dom lokaliserade vargarna med hjälp av bilar och skotrar, så på morronen den dan jakten skulle börja så visste dom var vargarna fanns och omringade dom och skjut alfaparet/en.
Naturligtvis med berått mod, för nu springer det omkring valpar, som inte vet hur man jagar och då kommer dom ge sig på tamboskap och därmed får jägarna (dom som vill utrota vargen, OBS! gäller INTE alla jägare) mer stöd för att få skjuta fler vargar!
Allt är sååå planerat! Jag vet - jag känner/kände jägare, som har pratat om detta så jag har hört det. Dom är INTE mina vänner längre.
Det här är helt sinnessjukt!!!

Jägaren som sköt skabbvargen tog ett bra beslut.Men han får säkert fängelsestraff Sådan ser vår verklighet ut idag.Tyvärr
… att människor är onda varelser vet jag… men då denna totala dumhet slår en i ansiktet så blir jag fly förbannad!
Vargen är hotat till udden av sin existens och ändå så tycker vi människor att vi har rätt att döda dem? Vart ligger denna logik?!
Ett fåtal vargar finns kvar… och idioterna jagar dem fortfarande.
Jag ser inte rättvisan i detta. Sjuka nöjesjägare som är där ute.
Sen, som att det inte skulle vara nog.. så i tidningarna?
Närtagna bilder på flådda, krossade, skjutna vargar.
Ärligt. Nästa gång en människa blir styckmördad eller flådd, då ska jag skicka mig en request till tidningarna att de snällt lägger en bild på detta på första sidan i tidningarna. Kan de göra det på vargarna så kan de fanimej göra det människorna också!
puffar upp för LinaN's nid #11
Vad är det ens för mening att skjuta ner 3 stycken i vissa län?
Usch, blir så arg på det här, dom har också rättighet att leva!
Skälv bor jag i den "Vargfria" kommunen, alltså Nordanstig, och jag har inte hört en enda person förutom politikerna, som tycker att detta är bra. Det är ju sjukt!
Vargarna fyller sin funktion i världen för att få det att gå runt.
Ja, nu är det dags igen. 20 vargar ska skjutas. Jägarförbundet säger att det är för få eftersom beslutet om antal vargar togs innan man till fullo visste hur många av våra rovdjursvänner det finns där ute. Svenska Rovdjursföreningen säger att 20 är alldeles för många, vår lilla stam är redan så liten att den inte klarar det. Stammen måste ligga på allra minst 1000 individer för att man ska kunna undvika inavel.
Tusentals jägare har anmält sig för att få vara med och skjuta av dessa 20 vargar. Är det bara i mina öron det klingar "häxjakt"?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Min åsikt är att man dödar för att äta och inte för nöjes skull så fattar inte hur jägarna tänker när de dödar ett djur som det inte ska ätas… Egoistiska J****r som bara tänker på att de dödar ''deras'' älgar, Vargarna behöver liksom också äta !! :(

#11 Jag ryser av både förtjusning och skräck. Jag tycker precis som du och det var vackert skrivet. Jag hoppas verkligen att de som jagar varg idag föds till förföljd varg i Sverige i sitt nästa liv.
Men allihopa, tänk på vad ni sänder ut! Inte bekämpar man onska med onska heller. Utsändning av arga känslor hjälper ingen varg. Sänd kärlek och healing till vargarna istället. Och jobba mot vargjakten utan att låta era känslor ta övertaget. En del av mig vill också svära och hata, MEN tror inte att det är den bästa vägen.