Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 6597 ggr
pelle1234
2011-01-11 01:45
0

cirkel

Hej,

Har funderat på om det inte går lika bra att i stället för att rita upp en cirkel på golvet varför inte använda ett snöre då? Någon som har gjort detta och är det något man bör tänka på? Hur var resultaten i så fall?

SgtRipley
2011-01-11 08:08
0

Just precis så har jag gjort när det inte var så lämpligt att rita på golvet. Det gick bra men det var lite pyssligt med snöret. För vissa ceremonier kan man strö ut salt i en fin cirkel, men det beror på vad man ska göra.

Bappho
2011-01-11 10:27
0

Det beror nog på vilken tradition du följer, vilken ritual du ska göra eller vad du nu ska hitta på ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

pelle1234
2011-01-11 19:55
0

OK. Ja det med salt känner jag till men tänkte att de blir dyrt (snål):) i längden. OK men ska testa det!

Bappho
2011-01-11 20:08
0

Salt är väl ganska billigt. Mjöl?

pelle1234
2011-01-12 00:18
0

haha nja ska man spara pengar till annat tycker jag;)

SgtRipley
2011-01-12 08:21
0

Hm… men alltså ett kilo salt kostar typ en tia.

[Lady-Oona]
2011-01-13 23:31
0

Det går alldeles utmärkt och är alldeles gratis att plocka småsten, stora som femöringar kanske och använda dom till att markera cirkelgränsen. Stenarna är ett underbart Moder Jord redskap. Egna invigda stenar som kan användas om och om igen. Det går bra att ta några något större stenar att markera ut väderstrecken, om du följer en sådan trad.

Leifsdotter
2011-01-14 11:10
0

Ja dessa cirklar…

Tror du gamla tiders häxor hällde dyrbart salt på golvet? Jag har aldrig använt en cirkel - har aldrig kännt behov av dem heller. Tror att den som använder en cirkel av rädsla att något ska ta sig in redan sått ett frö av tvivel i sitt hjärta och således skapat en väg in i alla fall.

Mystica
2011-01-14 17:32
0

Detta kanske kan vara något, om du känner att du har plats för det. Det kanske kan vara lite omständigt att ha en permanent cirkel, om man bor med andra eller om man ofta får besök. Men han använder, som du ser, ett rep. Så visst att det går bra med ett rep, ett band eller ett snöre! Det är ju åtminstone värt att prova. Om du inte trivs med det, men ändå vill markera din cirkel fysiskt så finns det ju andra lösningar.
Personligen brukar jag sätta ut representationer för elementen i de "hörn" av cirkeln som pekar åt de olika vädersträcken, dvs. eld i söder (t.ex. ett ljus), jord i norr (t.ex. en skål salt eller jord), luft i öst (t.ex. en fjäder) och vatten i väst (t.ex. ett glas/skål vatten).

#8 Cirklar behöver ju inte bara agera som skydd under en ritual. Den behöver inte agera som skydd alls. En cirkel kan också dras upp för att koncentrera energierna man arbetar med och hjälpa en hålla dem under lite bättre kontroll och för att skapa sig ett heligt rum, så att säga.

Leifsdotter
2011-01-14 17:43
0

Ah, du tänker så! Ja då förstår jag deras praktiska användning!

Mystica
2011-01-14 17:58
0

#10 Ja. Det är ju visserligen bara mitt sätt att se på saken, och det finns säkert de som inte alls håller med mig. Även cirkeln är väl individuell i meningen om vilket syfte den tjänar. =)

SgtRipley
2011-01-15 11:52
0

#8-11 Jag menar inte att man ritar eller markerar en cirkel för varenda ceremoni eller ritual man gör, men det är lämpligt vid vissa tillfällen, som jag tror att Mystica menar också. Visst var salt dyrbart i forna tider, men en ceremoni ska i vilket fall inte göras utan en god anledning, det är min åsikt.

Bappho
2011-01-15 13:06
0

#8 Jag använder inte själv en cirkel i mitt utövande, men det finns traditioner där den har sin mening och då kan det t o m vara viktigt exakt hur den ska utföras.

[Lady-Oona]
2011-01-15 17:13
1

I vissa magiska arbeten är en cirkel skapad av rent sunt förnuft.

Tror inte att det finns någon så stark som verkligen kan kontrollera energier, vilken sort det än är, människan är alldeles för upptagen i sitt över och under/medvetande för det och för att inte tala om dagsmedvetandet. Så cirklar behövs för bättre utfört arbete.

En  cirkel är till för att hålla energin där de hör hemma och har inget med rädslor att göra. Forntida visa män och kvinnor har alltid skapat t.ex cirklar, en helig plats av något slag för sitt lika heliga arbete. I cirkeln höll man den vardagliga världen utanför så att inget skulle störa de heliga riterna.

pelle1234
2011-01-15 17:52
0

jag tackar för alla tupsen jag har fått!