Tål inte kylan.
ajg har haft oturen att ärva en överkänslig het mot kylan. jag fryser som attan. Är den som fryser även på sommarkvällar och klär på mig varma kläder.
Men nu lider jag värkligen. När jag går ut Flyser jag så mycket om händer och tår att det liksom bränner och riktigt värker i dem sen tappar jag förmåga att använda fingar och händer och reagerkar kraftigt på smärtan.
Någon här som har några tipps på vad jag kan göra.
Jag vill ju så gärna var ute och gå. Jag har köp skor som är flera storlekar större och har flera par stumper på mig och då gärna någar stora typ hemmastickade. Jag har nu när de varit varmre som idang skinahdkar på mig men ananrs blir det fingervantar med tumvantar ovanpå för at få lager på lager.
Öm vet att detta är en skum fråga och att jag är väldigt ot men behövde skriva av mig. Blir så frustrerad när jag inte kan röra mig uteomhus pågrund av kulan.
Har du köpt dig ett riktigt bra underställ? Gå in på en sportaffär, eller ännu hellre en affär för ex jägare och annat "skogsfolk" om det finns där du bor, och be dem ta fram sitt absolut varmaste underställ till dig. De kan vara dyra, men det är kanske värt att vara varm i några vintrar framöver för en tusenlapp? Be sedan om underställsvantar också, det är tunna handskar i underställsmaterial som du sedan har under ett par tjocka tumvantar. Köp jägarsockar i ylle (de mellantunna som sitter åt) och bär ett par raggsockor över. När du ska ut, ha på dig underställ, en tunn, långärmad och löst sittande t-tröja, en tunn, löst sittande yllekofta, ett par vanliga mjukisbyxor och skoteroverall eller thermobyxor och thermojacka, glöm för guds skull inte en rejäl mössa och en halsduk i fleece.
Du kommer inte att se vacker ut men du kommer inte att frysa. min sambo går klädd så, han jobbar ute på tågrälsarna 10-12 timmar om dagen i snön.
Och tänk på att ha ett lager åtsittande kläder (=understället) men låta resten vara luftigt. Den absolut bästa isoleringen är nämligen luftlagren mellan kläderna, inte kläderna själv.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tack för tippsen. Strumpro och vantar sak genast kollas upp. inder ställ känns just nu inte lika viktigt så jag har ett par termosar om jag sak var ute länge och ananrs räker det med min (2par)tjocka strumbyxer samt vanliga byxor. Det är just fötter och händer som av någon anlednign fryser. Det är presi som ajg har förfysit med någon gång men jag har det inte vad jag minns. mamam var mycket noga med att jag skulel ha bra kländer som barn då hon har samam problem.
Är också frusen om händer och fötter. Det som håller mig någorlunda varm är ett par graningekängor och tumvantar av fårskinn, med pälsen innåt.
Ett par sulor av tovad ull kanske kan hjälpa. Eller över huvud taget, ett par extra sulor. Och stoppa inte i så många sockar att det blir trångt, det är luften mellan lagren som isolerar!

Vet precis hur du har det.. fryser ALLTID. Bestämde mig redan i höstas för att göra allt för att inte frysa den här vintern och har lyckats rätt så bra. Köpte nya vinterstövlar, SOREL, på Ellos (finns på Ebay också.. mycket billigare), TENSON jacka på Sportjohan, + att jag alltid har mössa och dubbla vantar på mig (hemstickade tunna yllevantar inuti skinntumvantar). I vanliga fall har jag haft raggsockor, fleecetröjor mm på mig. Den här vintern har jag klarat mig utan alla bylsiga kläder. Sååå himla skönt! Var värt alla pengar.
Ohh ajg läntar efter att slipap alla lagren. Jag har en fliströja under min jacka men det blir ju väldigt Trongt och knöligt så man tapapr liksom inträsset att gå ut för alla lagren.
Nästa år ksa jag helt kalrt lägga ner mycket tid på att hitta en snygg och varm jacka ooch bra skor.. Det är ju helt omöjligt att hitta skor som är både snygga och varma. varför är det så idag? vad är det med alla butiker?

När du duschar nästa gång så passa på att skölja händer och fötter i växelvis kallt och varmt vatten, det stimulerar cirkulationen. Naturligtvis kan du skölja hela kroppen om du känner för det, men händer och fötter är också effektivt och lite med humant.. ;)

Ett tips är också att köpa fickvärmare på teknikmagasinet som jag brukar ha i vantarna när det är riktigt kallt. Jag rekomenderar verkligen att du använder lovvika-vantar, de håller värmen mirakulöst bra! Sen får du inte ha aldeles för många sockor och lite för trånga skor (man måste kunna vicka på tårna), för då blir det inga luftlager och fötterna blir ännu kallare.