Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4091 ggr
Vandraren
0

En riktig vinter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Köldchock" skriver inte bara Aftonbladet och Expressen (efter att ha gjort slut på ord som "Polarkyla" och "Arktiskt kyla") utan till och med SMHI via SR. Jo, ned mot -40 biter ordentligt och det börjar bli besvärligt med allt som skall röra på sig - bilar, rinnande vatten och våra inte fullt anpassade kroppar. Men, det är faktiskt inget onaturligt med saken och det går över efter en sällan alltför lång tid. Här i Västergötlands högland har vi inte nått under -20 ännu och lika glad är jag för det, mån om min trädsamling som jag är, men, undrar hur det ser ut hos alla ni häxor och shamaner där uppe i kärnområdet, Dalarna, Härjedalen, Värmland och Gästrikland (och norrut..) Min kära vinterkatt Sarafina sitter i snön och funderar om det inte är dags att gå in i värmen igen…

Och snön har inte på många år varit så vackert draperad..

Vandraren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sarafina

marinelady
0

Hm här har det legat på -14 men med vind hela dagen så kändes de mer som -25, nu på kvällen så har det äntligen slutat blåsa så jag och vovven tog en promenad i djupsnön för att bränna av lite tårta :). Men vet att i jämtlands inland så har dem -25 just nu..

Vandraren
0

"Promenad i djupsnön.." Påminner mig om en halvmacho devis jag lärde i ungdomen, "Damerna först, även i djup snö.." (Norrländsk ordspråk.. typ..)

Sebastian
0

Har inga bilder ännu men det är under -20 hela tiden. Som kallast sa de att det var -26 grader för några dagar sedan. Fukten inomhus fryser på fönstren invändigt. Men det är ganska skönt ändå. Det blir inte kul när värmeräkningen kommer….

Vandraren
0

Vedspis och vedklyvning.. Enda ekonomiska, men ett pressande måste. Är du lat får du frysa, kausaliteten i sin essens. I vårt fall; när våra tonårspojkar varit lata, får jag betala mer i pellets…

Sebastian
0

Ja. Problemet är att vi inte har kamin. "Bara" fjärrvärme. Så det  finns inte så mycket att göra annat än att sänka tempen och klä på sig.

Vandraren
0

Burr. Hoppas ni har lika varma kläder som jag tror ni har hjärtan..

Astraea
0

Åååhh, fina katten!!

Här i nordöstra Värmland var det -27 runt 10-tiden idag. Bilen ville knappt starta. Det ska bli kallare säger de som vet. Att åka skidor, vara ute och gå, vara utomhus öht känns inte fullt så lockande trots varma kläder i flera lager. Fast klara och soliga dagar är det. Jag tror min gräns går just här. Och vi som funderar på flytt norröver, det kanske inte skulle bli så mycket norrlänning med mig. Cool

Ja, vi har också is på insidan fönstren. Sambon vill höja värmen, jag vägrar. Tycker koftor, raggsockor och flera skopor med te har sin charm.

Vandraren
0

Hej!

Fann ett te med "julkryddor" innan jul. Antagligen kryddnejlika och kryddpeppar mm. Men det är ett riktigt "hålla värmen i kroppen-te". Annars håller jag fast vid mitt roibos. Förunderligt vad min kropp känner sig välmående av det. Håll ut, njut av det vackra och håll värmen med varandra. Våren kommer..

Ganna
0

Äh, jag säger som tanten i Särna som de intervjuade på P1: jag är glad att jag inte har utedass och så ser jag till att fåglarna får en fläsksvål eller två extra.

Det är väl alla milda vintrar som gjort åtminstone reportrarna scoopvilda av lite kyla. ;)

Men jag är helt klart nöjd med att vi installerade bergvärme i höstas, den funkar synnerligen bra och nu behöver vi bara elda för nöjes skull.

Det knäpper rejält i väggarna (timmerhus) så här behöver man inte sticka ut näsan för att veta när temperaturen drar iväg nedåt. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

BiGavia
0

Kallt, jomen visst -32 just nu…men det varit ner till - 36 i vinter. Äkta norrlänning är jag, till och med född fjällbo, men gillar ändå inte kylan. Den är vacker å dödlig. Om jag hittar kortläsare inom rimlig tid ska jag lägga in bilder.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

lightseeker
0

oh, ganna, timmerhus, med bergvärme och "utan" utedass, det låter som min dröm, du lever.

CherryLenore
0

Det är ju tom riktigt kallt här nere i Skåne för bövelen, och vi gnäller om temperaturen behagar röra sig det minsta under nollgraden. Fast så får vi stå ut med den jävla snorblåsten hela hösten och våren. ack ack.

Vandraren
0

Jag trodde att "kvällstidningarna" gjort slut för synonymer för kall vinter men si! Aftonbladet larmar idag för "Sibirisk vinter"- Se, dom kom på en synonym till. Bravo…. nIntressant att se vad dom ska hitta på härnäst - om vinterna stannar januari igenom - vilket vore mycket "normalt".

Ganna
0

#12 Vi har ett halvfärdigt hus halvvägs upp på berget, vi kan nog komma överens om hur länge du kan bo där mot att du bygger klart det. ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

lightseeker
0

oh my godness: ett ögonblick, jag skall bara leta efter en partner också, som kan hjälpa till med byggprojektet:
Hallå! vem vill vara/bli min partner inför byggprojektet?

Astraea
0

#16 Jag! Fast du kanske söker en man att hålla om i stugvärmen?Cool

lightseeker
0

ha ha, neej, det behöver inte vara en man för ett byggprojekt, bara någon som kompenserar mig, när krafterna sviker.

Men en människa att krama om, litet då och då, är inte dåligt som komplement det heller, för att höja temperaturen i stugvärmen.

Hallå! vem vill kramas?

Vandraren
0

18 och vem törs ta upp den tråden nu…Oskyldig

Men.. du har fått kramar hos oss när du varit här vare sig du ville eller inte - och likadant blir det nästa gång. Välkommen!

lightseeker
0

tackar, tackar! vandraren, kramarna tas tacksamt emot, kram tillbaka.

Och byggprojektet ser jag verkligen fram emot, jag och astraea, mmm, kan inte bli bättre ju.

Endroppeihavet
0

Vad hände med den där globala uppvärmningen alla pratade om??? O.o Va?? va??

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Sebastian
0

#21 Den tog semester….

BiGavia
0

Den globala uppvärminingen kan betyda att golfströmmen ändrar riktning, å vi får istid.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Endroppeihavet
0

#23 Fast just nu ligger ju halva världen i snökaos och kyla O.o

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Sovgott
0

Jag har iallafall lärt mig att aldrig mer tokspringa till tåget i 15 minusgrader! Nästa gång missar jag hellre tåget, för nu mår mina luftvägar inte bra.

Lore
0

Ja här i skåne var det för några väckor sedan 40 minusgrader och 60 sikundmeter enligt Sydvenska dagbladet! Vilken tur att jag höll mig inne hela dagen.

Det visade sig senare att deras väderstation hade kaikat samman.

Men vi har haft en ovanligt lång vinter. Snart en hel månad med snö.

www.urmoderjord.se

Vandraren
0

Det har sin charm. Och är fullt normalt. Varmvattnet lyser med sin frånvaro här sedan en vecka, men, smällar man får ta när man bor i skogen. 40 minus och 60 sekundmeter. Tror dom haft nå´t så´nt i Vostok, Rysslands Antarktisbas. Öppen hud förfryser på 10 sekunder eller nå´t. Och någonstans i närheten av det står kejsarpingvinhannarna och ruvar i 3 månaders mörker i strikt fasta och lyckas hålla äggen på fötterna i 37 plusgrader! Livet är en beundransvärd företeelse.

Blodeuwedd
0

Vilken rolig tråd. Jag tycker den kan fortsätta i år oxå. Vintern är ju nästan värre i år än den var då. :) Snö har vi haft sedan ja….november, och hela tiden kommer det mer. Skillnaden i år är att jag inte fryser och inte behöver skotta och bära ved. Visst jag saknar nog skogen och huset ibland men accepterar att livet fört mej hit. 
Hur är er vinter?

Bappho
0

Nu när jag uppfunnit ett bra sätt att själv få ner snö från taket utan att slå ihjäl mig (i mina trakter har vi mest problem med snö som aldrig vill sluta falla) så känner jag mig ganska tillfreds med vintern ändå. Höga elräkningar har vi löst genom att stänga av huset så jag och barnen kamperar i ett rum och kök som värms upp av billig luftpump. Jag är fortfarande lite orolig för mitt uthus men går allt som planerat så blir det fixat idag. Ja, sen är det bara att njuta av återstoden av vintern och även om vi fortfarande får vänta på våren så blir det ju i alla fall ljusare för var dag.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
0

#28 Jag skulle vilja säga att vi har en normal vinter, nu börjar snön äntligen (?) komma upp i de mängder det brukar vara här i januari. Med normal menar jag då á la 80-tal, innan diverse mildvintrar.

Praefatio
0

Vintern hade varit underbar om det inte vore för isgatan överallt. Jag längtar efter att kunna rida utan att behöva riskera livet igen. Kom vår! Nu!

Sebastian
0

Det är mycket mindre snö nu än vad det var när jag var barn. Då var det snöhögar upp till gungställningarna och i skogen kom man inte fram.

Nu börjar det att ordna sig till det bättre igen.

Bappho
0

Visst var det snö hela vintrarna när man var liten men inte så mycket som de sista två vintrarna här där jag bor (Söderhamn). Förra året var det något hundraårsrekord. Hur det slutar i år återstår väl att se.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax