Gudar???
Det här kanske låter lite konstigt(bara för att jag är efterbliven:P) är Pandora en gud?
Nej, Pandora är ungefär grekernas motsvarighet till kristendomens Ewa, dvs den första kvinnan. Hon gör, liksom Ewa, ett misstag som innebär att alla straffas - hon öppnar asken hon fått av Hermes som hon absolut inte får lov att öppna (jämför med Ewa som åt frukten av det träd hon absolut inte fick lov att äta ifrån) och därmed frigjordes alla sjukdomar och olyckor.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#1 Bra förklarat. Jag hade nog inte kunnat skriva det bättre…
Jag kom och fundera på en sak… blev att tänka på det när jag läste ditt inlägg.
Vi klassar (världen klassar) det som misstag… skulle det inte kunna vara så att det inte var något misstag att Ewa åt frukten… Pandora öppnade asken? Det kanske var ett menat misstag??
Om dessa misstag inte skulle ha gjort så skulle våran värld ha sett ut.. troligen reält annorlunda?? Bara lite filosofiska funderingar så här på tisdags kvällen….
#2 Intressanta frågeställningar - om man tror på någon av myterna ;)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

fast egentligen e hon halvgud, dvs hon har en gud till far
Alis volat propriis 
#4.. aaahaaa som Herkules då? Eller hur det nu var.. eller han kanske var helgud… hmm, lite förrvirrad nu.
#4 Nja, någon far har hon väl inte, skapare snarare. Hon skapades av smidekonstens gud, Hefaistos, och var från början en staty som gavs liv. Återigen, väldigt likt historien om Ewa. Det kan ju diskuteras om hon är en halvgudinna, men hon föddes ju inte av gudar på samma sätt som t.ex. Herkules och att vara skapad av gudar är en klar skillnad i mina ögon i alla fall… I så fall skulle ju vi också vara halvgudar :) Men jag hör jättegärna motargument, det är en väldigt intressant tankegång.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

han hade en gud till far (känd som zeus) och en mänsklig mor Alkonene, då blir han halv gud
men du kan också ha två mänskliga föräldrar och en tredje part, en gud vilket e vanligast nu. dvs du har tre föräldrar
Alis volat propriis 
Ja, det var Zeus… jag visste det, men jag ar inte riktigt, riktigt säker.

inte riktigt säker på vad? *nyfiken*
Alis volat propriis 
Jag var inte riktigt säker på om att jag hade rätt. att Zeus var fadern till Herkules… det var därför jag först inte skrev hans namn. Det vat det jag menade med "inte riktigt säker"

okej, det e ett intressant ämne om man förutsätter att de finns kvar. Då kan man fundera på möjliga halvgudar existerande nu, jag har hört om ev 4 halvgudar som har left/lever nu. två riktigt kända och två som inte är det
Alis volat propriis