Vilken Gud hjälper mig?
Nu känner jag att min rubrik är jättelöjlig haha, för ingen kan ju svara på dendär frågan utom möjligen jag själv.
men det vore kul att höra om era funderingar kring detta.
Jag har ingen kontakt med gudar. Jag har istället en direktkontakt med natur andar, element, kraftdjur, moder jord, stenar etc. Då jag utövar magiskt arbete använder jag mig av dem. Gudar har jag lite svårt att relatera till.
Men så har det hänt ett fåtal gånger då jag varit i superkris och jag slängt ur mig i ren desperation " Gud hjälp mig!"
Och vad tror ni har hänt? Jo, blixtsnabbt har jag fått den hjälp jag bett om!
Jag har som regel att inte be om hjälp om det inte är jätteviktigt, och då ber jag oftast mig andliga vägledare. Hon hjälper mig alltid då. Skulle hon beblanda sig även om jag ber "Gud" eller är det någon gud där ute som är med och hjälper till vid dessa tillfällen tror ni?
Jag borde meditera om dethär känner jag….
Att du får hjälp blixtsnabbt tyder på att du gjort dig hörd, men av vem/vilka/vad, tja….
Om jag skulle svara på den frågan till mig själv så skulle jag säga, de som står mig nära.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Ja, nog blir jag hörd alltid. Det är några gånger då jag känt att jag verkligen behöver det, och då bett rakt ut om hjälp. Jag tror aldrig jag blivit ignorerad när det hänt, men oftast då så vet jag vem jag ber om hjälp och vem det är som hjälper mig….
Men du har nog rätt, om det nu finns gudar så varför skulle de hjälpa mig när jag inte ens har någon kontakt med dem.

Och varför skulle de inte göra det? ;)
Men det behöver ju inte vara en gud som hjälpt dig även om du vänt dig till Gud. Någon annan kan svara.
Och det kan vara en Gud/Gudinna.
Spelar kanske ingen roll? Glöm inte att tacka bara :)
Hmm, vill du höra min teori…???
hmm.. få se nu… hur ska jag förklara. Jag relaterar till asatro och liknande mytologiska gudar/gudinnor, i min religion..
Kan kan tänka mig att lika väl som att det är Gud som kan hjälpa dig så kan en utav gudar/guddinor som har sin speciallitet i det område som du behöver hjälp med..
Som ett exempel om du har peningaproblem, så kanske Hades kan hjälpa dig… eller kanske någon liknande gud… men det är bara min teori.
När du från hjärtat skickar ut dina önskningar till Universum, så får du svar. Universum har hört dig.
Sen frågan om vad eller vem som är Gud, så finns det ju väldigt många uppfattningar om detta.
Om någon frågar mig vad Gud är så skulle jag säga Den Högste Anden. Men i Universum och kring var och en så finns det ju hjälpare, andliga guider, totem och kraftdjur. Sen får vi ju inte glömma bort Gudarna och Gudinnorna av alla elementen! Och som # 4 säger så finns även de mytologiska gudarna och gudinnorna.
En sak är säker - vi är inte ensamma 

Tack ska ni ha, ja Gunilla visst är det skönt att känna att man inte är ensam. På andesidan är min guide mig närmast, och jag tackar henne ofta för det hon gör för mig, och för att hon bara är där. Det skänker mig trygghet och lugn. Sen har vi kraftdjuret som jag står nära men det är mest när jag trumreser. Anledningen till att jag frågar är att jag inte vill missa att få en fin kontakt med någon som är där och hjälper mig. Finns det nu en gud el gudinna som uppmärksammar mig så vill jag gärna bygga vidare på den kontakten! Men vi får väl se….de uppenbarar sig nog när man är redo 
Intressant fundering.
Jag tänker lite som #5, att när vi verkligen behöver hjälp, då får vi den. All form av hjälp kommer nog från en källa från början. Men den tar olika form, och den finner sin väg genom olika former. Exempel är ju guider, och skyddsandar. Om det finns olika gudar som leder denna djupa hjälp till en, kanske har att göra med vilken världsuppfattning man har.
Detta är ju benämningar, men enligt mig finns det bara en Gud, och det är alltet. Gud är bara ett ord. Det är för mig den djupaste källan, varifrån allt kommer. Allt är Gud, och Gud är allt. Som sagt. Om det finns verkliga varelser, som man kan kalla Gudar, det har jag svårt att svara på. Själv har jag inte direkt stött på någon sådan… Förutom en gång faktiskt. När jag reste med min skyddsande. Det var någon som kallade sig "Gud", eller "Gudinna". Det var verkligt för mig, men frågan är om detta är en varelse, eller något ur min egen föreställning. Nu när jag skriver, då känns det helt fel att säga att denna Gudom inte är verklig, så visst! Den är verklig. Men frågan är, om den är verklig för dig.
Kanske kan du fråga din guide om detta, Alwyn? Eller söka svar under meditation. Men jag tror, att vi får reda på saker när det är dags. Kanske är att du skapade denna tråd, en visning på att det börjar bli dags. Är det dags, då kommer du nog att få svar!!
/ Niklas
Gud så som "jag" ser hennom. Jag brukar säga att jag får det jag behöver när jag behöver det och det är inte nödvändigtvis när jag vill. Vem som hjälper mig spelar inte så stor roll, men jag försöker vara ödmjuk inför gåvorna.
Benämningen Gud får många människor att rygga tillbaka och ta avstånd eftersom det så starkt förknippas med religion, präster och kyrka, men om man bortser från det, så är Gud det jag vill och tror.
"Gud" finns i allt och är allt och inget, "Gud" finns i vind, regn, jord, sten, träd, människa eller myra.
(för mig)
ops.. dubbelt..