Lite Hjälp med Kryddor?
Fick kryddor av min mor som står där så vackert på fönsterbrädan och blir större och större..jag kan absolut ingenting om det här..det jag har är 2 olika sorters citrontimjan och en lavendel som börgar bli jettestor…Nåt tips nån..?vad kan jag göra med dom och vad kan jag använda dom till…Sedan vill jag ha tips på vad man gör åt en hemsk tandvärk..jag vet att det finns kunnigt folk här…
Tja, citrontimjan gör sig bra med stekt fisk.. Lavendel är användbart till mycket, tex rökelse (rogivande), för god sömn (då under kudden), i skorpor, i tvål, ja hur många användningsområden som helst. Angående tandvärken är det nog bäst att uppsöka en tandläkare. En gammal huskur är annars att stryka nejlikeolja på den onda tanden.. Har dock ej prövat själv!

ja jag har oxå hört att nejlikor ska vara bra…har du ingen olja så går det oxå att tugga ¨på ett par nejlikokryddor…alltså sådanan som finns i kryddhyllan…fast tandläkaren är nog allra bäst kram tindra

Ja tandvär tyder på att något inte står rätt till i munnen. En tandläkare som kan titta efter är nog bästa tipset.

ja självklart men vid akuta behov ju…nejlikor var det …

Jo nejlikor anses vara bra vid tandvärk. Men bara en tillfällig lösning.

Om du inte har tänkt att använda kryddorna nu, så kan du klippa av kvistar av timjan el blommorna av lavendeln och torka dem till senare användning.
MVH Isnornin