Häxor iFokus

Häxor

Etikettwicca
Läst 7106 ggr
Frida97
0

Häx-guide bok!=)

Hej jag undrade om det är någon som har boken:

"En wiccas handbok.

En ung häxas guide till ett magiskt liv"?

Författaren heter Jennifer Hunter, men den är översatt av Anna Johnson. Om det är någon som har den boken eller har läst den, ville bara fråga er om ni tycker att den är bra?=)

Ville bara ha lite tips=P

Ganna
0

Jag rekommenderar Onns recension av den.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Frida97
0

Tack!

BabyDragon
0

Jag hittade den på biblioteket även här ute i buschen. Tyckte att det var en söt liten bok där jag lärde mig min första rotnings meditation :)

Frida97
0

Aha ok vad bra!

Jag fastnade för den med en gång när jag såg den och hade börjat läsa i den lite=)

Praefatio
0

#1 Jag kan bara hålla med.

Till TS: Uppmanar dig verkligen, Frida97, att läsa hela Onns guide om boken och gärna innan du fördjupar dig allt för mycket i själva boken. Du kommer nämligen att bli felinformerad och få en halvdålig grund att stå på om du tar boken för sanning - det finns en hel del faktafel i den och framför allt är översättningen miserabel! Alldeles för många ungdomar (inklusive du själv, har jag sett) kallar sig t.ex. wicca: "Jag är wicca, vi är wiccor". Det är en väldigt grundläggande sak att veta vad man ska kalla sig (det heter wiccan och wiccaner).

I övrigt är det en inspirerande och gullig bok, inte en helt dum bok att börja med om man känner till precis vilka brister den har och kan ta den med en nypa salt här och var.

Frida97
0

Jaja de e klart! Men vad menar ni med Onns?

FearyDawn
0

#6 Det är han som recenserat boken på http://www.wicca.nu/bocker/enwiccashandbok.html

Boken i fråga läste jag i tidiga tonåren och den är skälet till att jag slände wicca i papperskorgen under hela tonåren. Gillade inte alls tonen i boken och upplevde det som att författarinnan sade emot sig själv. Kommer inte ihåg vilka motsägningarna var idag då det var ett tag sedan nu. Tyckte tonen bla var barnslig men det kan mycket väl ha varit översättningen som gjorde den så. Jag hade stora svårigheter att läsa hela boken då den inte kändes seriös (det är vad jag som tonåring fick som intryck)

Frida97
0

Ok jag har börjat smått och läsa den men har inte alls kommit långt. Jag läste på baksidan av boken och lite i början och kunde inte stå där och läsa hur länge som helst så jag köppte den så vi får väll se vart det leder…

FearyDawn
0

#8 Läs recesionen som Onn skrivit, ha den gärna till hand när du läser boken så kanske du inte blir lika avskräkt som jag blevGlad. På min tid fanns det inte så många nybörjar-wicca-böcker på svenska, vet inte vad som finns nu för tiden. När jag var tonåring så var jag väldigt kritisk så bli inte ledsen för ditt bokinköp. Kom själv i håg vad glad jag blev när jag hittade en nybörjarbok om wicca som tonåring.  

Sedan vill jag rekomendera hela http://www.wicca.nu/  där finns mycket matnyttigt.

FearyDawn
0

Nu undrar jag om det verkligen var den boken som jag läste som tidig tonåring *kliar mig i huvudet*. Verkar inte kunna vara så då när man kollar publiceringsår på nätet. Jag är förbryllad. återkommer när jag fått klarhet. Ska inte skriva på forum sent på kväller, borde ha lärt mig det nu.

Frida97
0

Aha aja men det gör ej något. Tack så mycket för tipset om hemsidan=)

Och får jag fråga en sak… inte för att jag kanske ska det undrar bara, om man vill börja med wicca kan man det då även ifall man har hållt på med häxkonst på ett annat sett?

Praefatio
0

#11 Ja, det kan man.

Frida97
0

Tack sååååå mycket för svaren!