Häxor iFokus

Häxor

Etikett: magi-formler-och-ritualer
Läst 6306 ggr
[Ackinna]
0

fråga jag fick på min blogg....

Jag fick idag en fråga ställd till min blogg (http://magiskblomma.bloggplatsen.se) .. och som jag nyss gav ett svar på… tänkte jag skulle dela med mig om det och kanske vi kan disskutera det…

Fråga:

Vad får dig att tro att du är en "häxa"? Kan du bevisa att magi exicsterar?

Mitt svar:

Okej, jag får se hur jag ska kunna förklara det här. Om mina ord låter vassa, så ta det inte personligt.

Nu vet jag inte vad du har för syn/tro på vad magi är. Jag ska först klargöra för dig att det är skillnad på TV-Magi och Verklig magi. Och om du syftar på om jag tror jag är häxa pga den bilden som framstäls i tv/bok m.m. Då ska jag säga dig, då är du långt ute och cyklar. Ordet "häxa" fanns långt innan ens man kunde ha en vildaste fantasi att något skulle kunna heta exmp TV/film.m.  "Häxa" uppfanns pga av den magi som finns i verkligheten, inte pga av magin som finns i media.

Jag är en häxa för jag sysslar med häxkonst/Witchcraft, så enkelt är det.

Och när det kommer till att bevisa att magi finns… det ska jag inte behöva, och det tänker jag inte. För om jag måste bevisa för dig att min religion är sann, då är världen på väg att gå rakt åt…*just det*

Jag lever en utav de bästa livet man kan göra, jag vet vad energierna runt omkring oss kan göra, både jag och mina likasinnande. Vi är många i min skara.. det finns många häxor, och vi VET att magi är sant. Saken är den…

Vi kan bevisa lika lite att magi existera, som att en präst kan bevisa ett en snubbe vid namn Jesus korsfästes pga mina synder. Dessutom bevisa att Bibeln är guds ord. Och framför allt bevisa att Gud eller Allah eller vad alla dessa gudar heter, existerar. Och tillika lika lite som du här och nu kan bevisa för mig att du (exempelvis) verkligen fullt ut, djupt inuti är moderat. Eller du bevisa för mig att allt du skriver på din blogg är sant.

Jag rekommenderar dig, att forska i ämnet först innan du vill ställa "argumenterande" och världsliga frågor kring en "religion" eller "kultur". jag kan rekomendera haxor.ifokus.se Där kan du i forumet läsa det som hänrör häxkonst,och dessutom läsa inlägg från mina likasinnade.

Om du kräver bevis för att något existerar, för att ta till dig någons annans ord, i det här fallet religion/kultur, då är du inte redo att verkligen veta om magi existerar.

Du kan bevisa lika lite att magi inte existera som att jag kan bevisa att magi existerar.

Men till sist, kan jag säga så här. Jag vill att du tänker till ordentligt. Det händer en rak olika saker i våran värld där saker och ting inte går att förklara. Om vi har en teori till vad som kan ha orsakat händelsen, men inte hittar bevis för ens teori, behöver det inte betyda att teorin inte stämmer.

Alla personer har någon form utav "magi" i sig eller omkring sig. exmp, varför går vi till en grav och pratar till den som ligger begrav? Varför gör vi det om ens anhörig i alla fall inte kan höra vad du säger? Det finns en rad olika händelser. Allt mindre, lägger blommor och tänder ljus på graven. Det är ju bara tomma skal? eller?

Ha en fortsatt trevlig helg och God Jul. // Annika

Dragon91
1

Jag tycker att det var ett bra svar du gav och att du drog paralleller till större religioner. GladDet är inte alltid så lätt att veta vad man ska säga när folk kommer med såna kommentarer…
t.ex. fick jag frågan igår om jag var djävulsdyrkare för att jag hade ett pentagram runt halsen.. inte så kul..

Mystica
1

Ett bra svar, tycker även jag! Mycket handlar ju också om hur man definierar magi. Det finns ju ingen enhällig definition på begreppet och det är ju inte helt lätt att svara på när någon frågar vad det är, hur det fungerar etc. Detsamma gäller begreppet häxa. Ordet häxa, som vi sett här på Häxor i Fokus, går inte att definiera på enbart ETT sätt. Det handlar mycket om personliga synsätt och åsikter.

#1 Jag får också sådana kommentarer. Folk frågar ofta om jag är satanist eller djävulsdyrkare bara för jag bär svarta kläder. Ibland bär jag även ett pentagram, vilket bara förstärker det intrycket folk får av mig. Jag tar inte illa upp, snarare blir jag trött på människors okunnighet, ignorans och ogrundade rädsla för annorlunda människor som jag. Samtidigt skrattar jag åt dem, vilket kanske är lite elakt, men jag har heller aldrig utgett mig för att vara en genomgod person.
Dock gör ju det stunderna då man plötligt möter en annan häxa, som känner igen en dels genom pentagrammet och dels genom helhetsintrycket man ger, så mycket bättre. Man (jag, åtminstone) hör nästan Gert Fylking skrika "ÄNTLIGEN!" i huvudet. ;)

Praefatio
0

#1 och #2 Det är så himla skumt, jag har aldrig någonsin fått några kommentarer över huvud taget på mitt pentagram kring halsen. Det var någonting jag räknade stenhårt med när jag hittade det och bestämde mig för att köpa det (har aldrig hittat ett som jag gillar innan) men folk verkar liksom inte koppla att det är någonting annat än en stjärna i en ring. Det är bara min mamma, som själv är häxa, som någonsin har kommenterat det. Då är det ändå inget litet diskret pentagram jag har, utan ganska stort. Bild finns på min personliga sajt.

Undrar vad det är som gör att vissa blir "påhoppade" och andra inte?

SgtRipley
0

#3 Men ditt pentagram har ju udden uppåt, då ser det inte ut som den sortens pentagram som många förknippar med satanism, vilket har udden nedåt. Ibland ritas ett bockhuvud in i pentagrammet med udden nedåt, så att hornen befinner sig i de två översta uddarna, och hakan och "skägget" i den nedersta. Det förstärker associationen mellan pentagrammet och satanism. I Hans Biedermans symbollexikon står det också att pentagrammet med udden riktad uppåt står för vit magi och den med udden nedåt för svart magi, men jag har ingen aning om vad han fått det ifrån. Om någon kan kommentera detta vore det bra.

Hur som helst så kan det vara detta som gör att du inte får några kommentarer Praefatio. Även om ditt halsband de facto har ett pentagram så är det inte den sorten som får folk att reagera…

Ganna
0

Det var ju inte mycket till svar på den första frågan, det är ett cirkelresonemang som ju inte förklarar någonting för frågeställaren.

Varför blanda ihop magi & religion i ditt svar?

Sen är ju inte frågan särdeles argumentativ heller, snarare frågar man sig varför du går i försvar så? Är det kanske för att du inte känner att du har nog på fötterna?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Ackinna]
0

Det är inte lätt att veta hur man ska svara på på frågorna.. men jag tror jag fick ett ganska hyffsat svar… hoppas bara att jag inte var för vass i orden.. hmm…

Ang.. pentagram det är väl kanske en utav de sakerna som är mest vanligt att folk kommenterar… det som är det irriterande med att folk kommenterar är att de kommenterar sånt som de inte har kunskap om. Ett pentagram blir satanistmärke om man vänder det felvänt, alltså det två uddarna uppåt och den ensamma nedåt… då blir det att sympolisera djävulen.. om udde är uppåt, och de två nedåt sympoliserar de typ människan… usch… att man ska behöva förklara sig för såna grejor.

Dragon91
0

#3 Det beror nog mycket på vad för folk man har oturen att möta vilka kommentarer man får ;)

#6 Jag tycker inte alls att du var för vass. Personen som skrev det får skylla sig själv om h*n ställer en sån fråga, det finns faktiskt finare sätt att ställa frågor ;)

Ja, det känns dumt att folk inte kan fråga vad det betyder istället för att komma med massa anklagelser att man är djävulsdyrkare…

Mystica
1

Det verkar mycket som, tycker jag, att människor som pekar ut bärare av pentagram som satanister och djävulsdyrkare baserar sina argument på sådant de sett på film och tv. Ett inte ovanligt förekommande fenomen, oavsett vilket ämne det handlar om.
Det kan också vara så att sådana argument och ja, nästan anklagelser, är baserade på rädsla. Det är ju inte okänt att de flesta är omedvetet rädda för sådant de inte känner till eller kan något om.
Sedan anser jag att ett pentagram, eller vilken symbol som helst, bara har den betydelsen och den kraft man själv lägger in i det. Oavsett vilket håll udden är riktad.

Dragon91
0

Ja, därför blir jag alltid så arg när tv ger en felaktig bild av pentagramen, folk har ju en tendens att tro på det dom ser på tv :/
Ja, många människor är rädda för sådant dom inte vet om, tyvärr, och istället för att ta reda på mer information om det blir det lätt dessa anklagelser och det är inte alltid så lätt att ha överseende med det och försöka förklara om och om igen, ja till och med försvara sig mot anklagelserna att man är djävulsdyrkare. Det är minst sagt uttröttande :(
Ja, det håller jag med om, föremålet tar upp den kraften man lägger i den :)

Mystica
0

Ja, det är ju inte alltid kul och man blir lätt trött på det. Men vad gör man? Vill människor leva med okunskap, rädsla, fördomar och allmän idioti så är det väl upp till dem. Tills vidare får man väl försöka beskydda sig från sådana människor.

Dragon91
0

Ja, det är inte så mycket annat att göra, det är bara att hoppas att fenomentet blir mer känt i framtiden så folk slipper fråga hela tiden.

BabyDragon
0

Har tyvärr sett/läst medier där även "rättvända" pentagram används av satanister. Även om handlingen är påhittad är det säkert mycket därför folk reagerar. Tror inte att människor tänker på att ifrågasätta det och kolla upp information om pentagrammet efter det utan tar för givet att det är samma betydelse för alla.

De kanske inte tror att det fortfarande finns en betydelse bakom den. Har burit pentagram under ett år nu, några få har sett det och gett mig en osäker blick men inte sagt någonting men de flesta ser bara ett halsband men tänker inte på var det är för symbol. Men tack vare den på en annan person träffade jag en likasinnad :)

[Ackinna]
0

På tal om rättvänd eller felvänd pentagram…. jag satt med spänning framför tv:n då "iren huss" gick. Filmen hette… "elddansen".. tror jag. Där satt den faktiskt rätt… där hade de vänt på pentagramet för satanistdyrkan… den filmen hade inte så många fel… har sett betydligt sämre filmer som har haft sämre information på benen.

Till viss del så tycker jag att det är okej om öfrfattare förvränger magins funktion.. alltså typ sciens-fiction… men det finns ju vissa saker/information som de inte får ta miste på, så som pentagramet. Men författaren utav Iren Huss hade faktiskt pluggat på lite.

Kolla exempelvis Maria Wärn filmerna… den med vad heter den filmen, aa… nu har jag glömt bort vad den heter. Där gärningsmannen mördade för offer till Odin.. de ger asatron en dårlig stämpel

Ganna
0

Det finns wiccanska traditioner där vissa grader symboliseras av ett pentagram med två uddar uppåt.

F.ö. undrar jag fortfarande varför du sammanblandar magi & religion i ditt svar (och även de övriga frågorna vore det intressant att få svar på).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Dragon91
0

Ja, författare som har pluggat på innan dom skriver en bok uppskattas helt klart :) Då sprids ju den "rätta" informationen vidare och det är alltid trevligt :D

[Ackinna]
0

Det hela grundas på att kunna bevisa en tro… magi är en form utav tro… vad man tror på helt enkelt.. inget konstigt och tillkrånglat i Svaret… som jag sa, det hela grundas på att kunna bevisa något man tror på.

Ganna
0

#16 Nej, magi är inte en tro, även om många utövare idag verkar jämställa det med önsketänkande, affirmationer o.dyl.

Magi kan inte jämställas med religion och att göra det rör snarare till det mer än förklarar något, även om de båda kan räknas till metafysiska företeelser.

Praefatio
0

#17 Fast jag anser att Ackinna gjorde rätt i att jämföra religion med magi i det här fallet, eftersom båda två är omöjliga att bevisa. I ett mer seriöst sammanhang, t.ex. i en diskussion häxor emellan, så kanske man inte hade använt en så ytlig jämförelse men i det här sammanhanget så är det ett sätt för folk att förstå att vi varken vill, måste eller kan bevisa att magi finns och att vi är häxor precis som att en jude inte vill, måste eller kan bevisa att Gud finns. En jude anser att Gud finns, ungefär på samma sätt som att en häxa anser att magi existerar. Ingen av oss kan däremot bevisa det, vilket innebär att vi båda har varsin tro, även om häxkonst inte nödvändigtvis innefattar gudadyrkan eller ens en tro på en gud.

[Ackinna]
0

Jag håller nog inte riktig med om att Mag7 /häxliv inte är en religion… någonstanns så är den den, men okej….. men att gå in i en sån "stor" diskussion med en "amatör" som uppenbarligen det var i det här ärendet, det är ganska så hopplöst och även, enligt min åsikt onödigt, det krävs mer info än det. Jag jämnförde inte religion pga på grund utav att båda är religion utan det här syftar på funktionen och möjligheten att BEVISA att sitt levende existerar. Ganna du kan väl inte mena att även levende inte passar in på både religion och magi????

Som Praefatio sa, i en  mer "seriös" arena, som exempelvis här inne, så används inte den jämnförelsen, eftersom vi har så pass bra information, och vet vad saker och ting betyder. Vi är inga "blåbär" i ämnet, vi kan använda mer avancerade benämningar m.m.

En annan sak Ganna, vilket jag måste påpeka.. ta det inte personligt. Varför är inte Magi en tro? vad är tro? menar du att tro är allting som bara har med en gud att göra, en högre makt? Menar du det? Eller vad menar du? Jag anser att magi, som exempelvis, vi häxor. Magi är en del utav oss, vi måste ju TRO på det vi gör, för om vi inte gör det, hur kan då saker och ting gå våran väg, Så som kristna måste tro på att jesus dog på korset annars är deras levende ingenting värt. 

Tillika alla dessa Gudar och Gudinnor som häxor tillber, ger offer till m.m. Vad är då det? Så fort som Gudar eller gudinnor är inblandade i är en form av Religion. Dessutom, en sak… i Magi så förekommer det ju väsen… nu är jag inte så hemma i bibeln.. vilket är svagt pga jag var kristen, innan jag böt religion. Men om jag säger så här.. vad är asatron? Är inte det en religion? Och det finns ju flera väsen från den tron som finns hos oss häxor, Alver, dvärgar… you name it. och tillika häxor använder även asatrons gudar/gudinnor i sin vardag.. som ex offrar till.

Ganna
0

#19 När det är någon som är nybörjare är det väl än mer viktigt att ender ge en vettig förklaring, eller än hellre hålla det hela kort.

Jag erkänner att jag inte riktigt får fason på vad du menar när du skriver "…du kan väl inte mena att även levende inte passar in på både religion och magi????": vad är en levende?

Din syn på magi verkar vara av den moderna formen som snarare liknar den syn som de religioner du nämnde har på bönen och bönens makt. Den synen, är, som jag skrev tidigare, snarare förknippad med affirmationer och önsketänkande än med magi och trolldom. Vidare kräver de religionerna av sina utövande att de ska tro blint, dvs utan bevis för gudens existens. Den som utövar magi så, har inte förstått vad den gör och lär inte heller uppnå resultat.

Sist men inte minst undrar jag om du möjligtvis sätter likhetstecken mellan häxkonst och (pseudo)wicca? Det skulle förklara mycket av de märkliga utsagor som gjorts.

Praefatio
0

#20 Men du, Ganna… Varför talar du hela tiden om wicca och andra "moderna former" av magi på ett nedlåtande sätt? Jag tillhör själv inte wicca/new age-gruppen av häxor men jag tycker att tonen du använder mycket nu för tiden är elitistisk och lite respektlös och är det någonting jag är allergisk mot så är det elitism. Varför skulle det du kallar häxkonst (eller traditionell häxkonst, som jag tror att du har kallat det tidigare) vara mer magi och häxkonst än det en wiccan kallar häxkonst? För att du och de i din tradition säger det? För att gammal är äldst? För att du har blivit upplärd av någon när många wiccaner och "moderna häxor" har fått söka lärdom själva?

Bappho
0

Eftersom ordet magi används på helt skilda sätt i den här tråden så blir det hela ganska konstigt och än mer förvirrande för de som läser och redan har en ganska luddig uppfattning.

Kan ju vara en idé att inte blanda ihop allt till en röra utan klart och tydligt säga vad man menar med magi.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
0

#21 Du läser in meningar och tonfall i det jag säger som inte kommer från mig.

Jag anser ett wicca och (traditionell) häxkonst är två skilda saker. Wicca är inte mindre häxkonst, det är inte alls häxkonst, (enligt den klassiska definitionen som jag diskuterat kring i två andra trådar nyligen) helt enkelt.

Vore jag wiccan skulle jag dessutom tycka att det var ännu jobbigare med alla pseudowiccaner som uttalar sig utan att ha tillräckliga kunskaper för att ge en någorlunda korrekt bild.

Det finns ett inneboende värde i att tillhöra en tradition, vare sig den är wiccansk eller av annat slag, det underlättar mer än jag tror de flesta som är solitärer (av val eller nödvändighet) inser.

Om elitism i det här fallet är att anse att man bör veta vad man talar om, ha väl genomtänkta åsikter samt förmågan att uttrycka dem väl, kallar jag mig med glädje elitistisk.

[Ackinna]
0

Jag tror vi alla blandar ihop den här disskussionen.. nu ärligt talat börjar det här bli larvigt.

Ganna I tråd #20 du skrev bla annat det här… uppenbarligen riktat mot mig

<<…. Den som utövar magi så, har inte förstått vad den gör och lär inte heller uppnå resultat….>>

herrehud.. vet inte vad jag ska svara på det.. men ärligt talat tycker att du har gått för långt i din sätt att se på folk som uttövar magi, på ett annat sätt, eller rättare sagt.. tolkar deffinationen..

Alltså, menar du att du är en bättre häxa…? Att det enda som som fungerar i magiväg är det som du gör, vilket gör att du ska vara en bättre häxa än mig..?jag jobbar inte med något "fantasimagi" jag utför på samma sätt som dig, bara för att jag förklarar något på ett sätt som inte sker på samma våglängd som dig, betyder det inte att JAG själv inte brukar, så som du uppenbarligen kallar riktig magi.

Om det inte var så du menade… då är det inte bara jag som kanske formulerar mig konstigt i inlägg…..

Ganna
0

#24 Nej, jag menar att jag är (traditionell) häxa och att du utifrån den klassiska definitionen av "häxa" inte är häxa.

Enligt den moderna icke-definitionen av "häxa" så är du däremot häxa, eftersom den är så inklusiv att vem som helst kan ge sig själv det epitetet bara de tycker det "känns rätt".

Jag vet inte hur du utför magi, men jag är säker på att du inte utövar trolldom på det sätt jag gör. Utifrån det du skrivit i ditt svar, så anser jag att det du kallar magi snarare kan hänföras till affirmationer och/eller önsketänkande.

Bappho
0

#24 Jag tror diskussionen skulle bli bättre om du (och andra) berättar mer exakt vad just du/ni menar med magi. Meningar som "jag utför på samma sätt som dig" säger ingenting eftersom den andra personen inte heller sagt hur hon utövar. Spit it out! Säg vad ni gör!! På så sätt kan man också tydligare se om det ni gör kan räknas som tro och religion eller inte.

Jag personligen skiljer på min tro och den magi jag praktiserar eftersom magi för mig är en praktisk konstform.

Praefatio
0

#23 Nu har jag suttit och skrivit en lååång moralkaka om hur onödigt det är att krossa någons självbild sittandes bakom en skärm… men jag avstår från att posta den för det var inte det diskussionen handlade om.

Du och jag har egentligen liknande syn på det faktum att långt ifrån alla som kallar sig häxor egentligen är häxor utan bara anhängare till en diffus och luddig rörelse där alla är välkomna. Men jag väljer att inte fördöma någon personligen på det sätt du gör, när det förmodligen kommer att såra denna någon och det ändå inte gör min dag bättre.

Med det sagt så lämnar jag er åt att diskutera ämnet i tråden, för det är jag inte så intresserad av.

[Ackinna]
0

Helt plötsligt så känner jag mig som något svart får i gänget, eller som stackars Pelle Svanslös för att han inte var som de andra…enligt dem alltså. ( Eller den fula ankungen)

Av någon anledning så har mitt svar eller ja, de  här tråden vinklats till någonting som det inte överhuvudtaget var menat.(#27: det är okej om du postar den moralkakan, för temat för den här diskussionen har redan suddats ut) Och det har jag redan förklarat. Mitt svar var aldrig ett utpekande "Magi = Religion" svar… det var bara menat som en exempel på förmågan om hur/om man kan bevisa om magi existerar. Och så rådde den frågan jag fick. punkt slut.

Jag har också förklarat att jag vet att magi inte är en religion. och hänvisar till ovanståden förklaring. Jag har dock tagit på mig att jag anser att magi/häxans liv är en livstil och precis som MED religion, så är den en stil, livstil som är svår att bevisa… punkt slut. Om ni anser att jag pga det inte får kalla mig för häxa, so what… jag vet att den magi jag är "äkta" och mer ska jag inte behöva förklara mig. Jag är ingen anhängare till en diffus och luddig rörelse… jag är en häxa!

Om saker och ting ska malas sönder, för att personer har lite "skavanker" i sin självbild och tolkar saker och ting liiiiite annorlunda. Då är det inte bara omvärlden som har problem utav öven mellan oss häxor i den magiskalevendet. Jag kom hit till häxor.ifokus därför att det var ett "neutral" ställe där häxor kunde träffas, och dessutom personer som inte är häxor, utan enbart nyfiken på våran tradition (eller är det fel att använda den benämningen också?) Flertalet tillfällen talas det om att om någon ställer en fråga, kan personen få lika olika svar… var är den teorin nu??? Om vi häxor inte kan acceptera varandras "avvikande" i vissa delar, hur ska då omvärlden kunna acceptera oss häxo?!

Ärligt talat så har jag, efter den här så kallade diskussionenhar börjat få andra ögon utav det här stället, pga det finns dem vrider och vänder på saker som inte en existerar och lägger "häxor" i fack. Som jag sa, på den punkten är jag inte träffad för jag vet vilket så kallade fack jag tillhör… men det kommer alltid komma andra som är nyfikna på magi, precis som om magi inte är tillräckligt krånglig att reda ut så gör inte såda personer det lättare.

byebye på er! det här är sista inlägget från mig åt minstånde i den här tråden!

FearyDawn
0

#26 Får jag tipsa om denna tråden?

http://haxor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=fa1940ff-960f-45f4-af67-e2ad61888cad&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

berätta gärna vad din syn på magi är där , jag är nyfiken på hur olika människor ser på det och tyckte det var bättre att skapa en ny tråd än att fråga här Skrattande. Dock tog jag mig friheten att länka ditSkäms

Bappho
0

Något man inte får glömma, speciellt på forum, är att skilja på person och diskussion. Och forum är till för att vrida och vända på saker och inte bara dunka varandra i ryggen, för det är genom att ständigt utmana sina egna åsikter som man växer och går vidare. Däremot är det synd när det luddas till, att det läses mellan raderna och frågor undviks att besvaras osv och det är då det blir ett ekorrhjul av det hela istället för att ledas framåt till någonting. Glad

Praefatio
0

#28 Nej, moralkakan orkar jag inte rada upp en gång till, det tog ett tag och nu vill jag ut och krama min häst ;)

Såg däremot att du eventuellt kan ha tagit åt dig av mitt inlägg också ("Jag är ingen anhängare till en diffus och luddig rörelse…") och det var inte meningen, mitt meddelande var inte riktat till dig. Jag känner inte dig personligen tillräckligt väl (läs: alls) för att veta om du ingår i den gruppen eller inte, jag konstaterade bara att den existerar men att det inte för den sakens skull är okej att gå omkring och trampa på människor. Som du skriver så är det här ett forum till för alla som är nyfikna på magi. Dömer man någon, för dömer varandra gör alla varje dag inte bara på forumet utan i verkliga livet också, så kan man i alla fall ha godheten att hålla det för sig själv. Man vet aldrig vem personen bakom skärmen är eller vad denne har varit med om (det vet man inte i verkliga livet heller) så att burdust klampa omkring och berätta att folk är fejk… Ptja, man kan göra enormt mycket skada, mer än man någonsin tror när man sedan reser sig upp för att göra en kanna kaffe till och fortsätta sin dag. När man som vanligt häller lite mjölk i sin kaffekopp som om ingenting hade hänt så kan det vara någon som sitter i en annan del av landet och känner sig som skit, och som sedan sitter och plågas av tankar om sitt eget ovärde i timmar. Eller dagar. Eller månader.

Vi måste vara mer rädda om varandra än så, inte utifrån om vi är häxor eller inte utan för att vi är medmänniskor.

Nu blev det en liten moralharang ändå, men en som jag kan stå för.

[Ackinna]
0

nrej  nej Praefatio.. det var inget jag tog illa åt mig om.. det bara vara en flik jag flek in för att berätta… det var inget menat åt dig.. det var bara så bra uttryckt så jag greppade tag om din mening… sorry Flörtäh.. men lugn .. tog inte illa åt mig utav det skrev.. du har varit snäll… Skrattande

GANNA: nu glömmer vi den här dumma diskussionen och går vidare… tycker jag då.. men det är ju jag. Eller?Obestämd

Ganna
0

#27 Jag tolkade det första inlägget som att TS vill ha återkoppling på/diskussion kring det svar som givits.

Vill man inte ha vissa åsikter är ett öppet forum inte rätta platsen att fråga på, då är det bättre att söka upp andra som man redan vet har samma inställning som man själv har.

F.ö. ser jag med bedrövlse på den allmänna desinformationsvåg som sköljer över oss och så har gjort sedan Internet tog fart. Förr var det svårt att hitta andra, men då var chansen större att de var kunniga och seriösa. Nu är det lätt att hitta andra, men det räcker att skrapa lite på ytan så inser man att det är massproducerad okunskap som möter en. Därför kan jag inte alltid hålla tand för tunga trots den tid det tar, även om jag snarast är en liten klippa i ett hav.

#28 Jag anser inte att det finns något "oss häxor" som kan anses vara representerat här inne. Jag uppmanar dig igen att läsa de nyss diskuterade trådarna "Häxa eller inte?" och "Vad en häxa egentligen är?" så slipper jag korsposta. Där ser du också att jag nog är mer udda här än du åsiktsmässigt.

#32 Jag kommer att reagera om jag ser att folk är helt ute och cyklar när de säger sig representera något jag är. Förhoppningvis dock inte lika ofta som på senaste tiden, det tar för mycket av min tid.

[Ackinna]
0

Jag sa nyss att jag tycker vi glömmer den här diskussionen nu, för det spelar ingen roll hur man skriver till dig Ganna så är det ialla fall det du skriver som är det enda rätt… tydligen… släppt det nu.

Ge dig inte på  Praefatio… visst det handlar inte om att du inte får ge din åsikt till mig eller andra…, du får ha och säga dina åsikter dtill mig… men frågan är hur man gör det på. Det finns etik och moral på nätet också, när man för en konversation… om du inte visste det. Skulle du gå ut och säga exagt vad du tycker och tänker om du träffar någon på gatan???? Skulle du säga exagt ordagrant och utan "empati" och "förståelse" öga för öga? Då skulle jag nog inte vilja träffa dig IRL

Vad är du säger här?? <<… Där ser du också att jag nog är mer udda här än du åsiktsmässigt…>> jag är förvirrad.. du kommenterade mig att jag hade en annorlunda tolkning.. men du får vara udda?

Jag får huvudvärk & migrän… Ganna jag orkar inte disskutera något mer. Jag tycker vi bommar igen den här avdelningen nu och lägger detta bakom oss. Jag vill inte ha tjavs och inte komma på okant med någon eller några här inne…. vi glömmer den här fåniga diskussionen nu… Vilket jag också erbjöd dig förra inlägget.

Ganna
0

#34 Det är inte du som avgör när jag svarar eller inte. Vill du inte diskutera mer och slutar svara så är det upp till dig.

Jag ger mig inte på någon, det är av vikt att skilja på sak och person.

F.ö. så anser jag att det är viktigare att så rakt och enkelt som möjligt delge sina åsikter än att bara hålla med om allt för att inte trampa någon på tårna. Tål man inte att få sina argument bemötta ska man inte ge sig ut på nätforum.

Vad är det jag ska känna "empati" och "förståelse" för? Det här är en diskussion, inte en snuttefilt.

Jag säger att jag har en åsikt som är mer udda än de flesta här som en kommentar på att du känner dig som ett "svart får". Alla får f.ö. ha sina åsikter, men återigen, torgför man dem får man även vara beredd på svar man inte nödvändigtvis gillar.

[Ackinna]
0

Ganna du är en unik och fantastisk person.

Du är den traditionella häxan, Bara du är den äkta varan. Du bländar alla andra med ditt sken… Bara Du är den Äkta Häxan med bär den Äkta Magin… jag bugar inför dina fötter. 

Men seriöst.. okej.. det är inte att du har åsikterna som är problemet enligt mig.. det är att du tycks tycka att det är bara du som är den äkta häxan.. Sedan struntar du i de andra. Jag har inget emot att du argumentera emot åsikerna…. kom igen… men du ska inte tro att du är bättre än andra häxor, pga av en anan tolkning än dig.!

Bappho
0

#36 Stanna upp och läs igen. Skilj på sak och person i diskussion. Det du skriver nu börjar närma sig sånt jag inte vill se här på HiF.

[Ackinna]
0

Med all respekt Bappho och Sajtvärd.. om du ger mig en uppmaning om mitt sista inlägg.. vad får då Ganna? hon har gett mer "opassande" uttryck på sajten än vad jag har gjort.. det där är väl princip de enda vassa inläggen jag har gjort, vassa inlägg och svar påtal gör jag inte för höga nöjes skull. Det är inte den enda gången och den enda tråden Ganna ger uttalande om vad en häxa är… Häxa eller inte (bla just nu hittat)

och hon ser sig själv som den äkta betydelsen av häxa. (Visst fine.. det får hon för mig… men hon behöver inte ge en negativ klang till oss andra som inte delar hennes "magi-filosofi".)Och i princip menar att om du inte har den "traditionella tolkningan" så har du inte rätt att kalla sig häxa.. Då handlar det inte om sak längre… då handlar det om vilket titel en person kan ha… alltså en personlig fråga. Hon har tagit upp det tidigare.. inte jag..

Om du dessutom syftar till den där <<… bugar inför dina fötter..>> Om hon kan kritisera och ger negativ klang folksegna tolkningar och ifråga sätta om man är häxa pga man inte följer hennes tolkningar av nämner alltså inte följer hennes defination utav häxa är den rätta tolkningen av häxa då kan hon tåla att jag är sarkastisk. 

Praefatio uppfattade också själv att Ganna tolkade moderna troer på ett negativ sätt.. inte bara jag… och det är nog inte heller bara jag som tycker att Ganna är lite för framfusig med sina "tolkningar- och- alla- andras- är- fel- tankar". ibland.

Den här diskussionen gick bra tills Ganna kom in med negativa klanger om andras tolkningar. Jag har aldrig ifrågasatt att hon argumenterar emot eller har egna åsikter, det är bara det hon behöver inte ha en "avsmak" i munnen åt de som inte följer hennes filosofi.

Ganna ska dock ha stora guldstjärna till att hon vågar driva och håller fram sina åsikter, men som sagt, men det finns snyggare sätt att lägga fram dem på än vad hon gjör på sajten. Man behöver inte uttrycka sig hur som helst bara man sitter bakom en bildskärm.

Jag är den första som erbjöd att avsluta den här med Ganna, för jag ville inte fortgå diskussionen för det går inte prata med henne, för hon ger sig inte fören henne filosofi blir den rätta.

Sajten är för alla, inte för bara dem med en åsikt. det är Ganna som har den klangen… så sajtvärd rikta inte kritiken mot mig… Om sajten är på väg åt det hållet då kan du väl sparka ut mig.. ärligt talat om personer som Ganna får sprida negativ klang till personers åsikter, i ifrågasätta deras "äktighet" då är detta i alla fall ingen sida och forum jag vill vara på.

Praefatio
0

#37 Här måste jag faktiskt också, med största respekt, säga att jag tycker att du varnar helt fel person. Ganna använder verkligen en otrevlig ton, jag tar illa vid mig av hennes inlägg, trots att jag inte ens blivit "utsatt" själv, och det tror jag att jag har gjort tydligt i den här tråden. Ackinna har bara försvarat sig och visst gick hon ner på sandlådenivå i #36 vilket var ogenomtänkt och onödigt gjort men hon sa egentligen ingenting annat än det Ganna indirekt (eller till och med direkt, beroende på hur man tolkar hennes ord) redan har sagt om hon med sin kommentar "Jag anser inte att det finns något "oss häxor" som kan anses vara representerat här inne" om detta "här inne" avser hela forumet. Avser hon tråden, så är det en kommentar som även innefattar mig personligen, och i så fall är jag otroligt förolämpad. Ganna känner nämligen inte mig, lika lite som jag känner henne. Nu vill jag varken ägna Ganna någon mer energi eller bryta mot några forumregler, så jag blir varken vansinnig eller går till motattack. Jag bara suckar åt att vi alltid kommer att ha människor i den här världen som tror att de är bättre än alla andra.

#33 Jag är så otroligt trött på kommentaren "Skriver man på ett diskussionsforum så får man ta att folk har andra åsikter", jag möter den överallt som försvar när folk har varit otrevliga mot andra - precis som att det är okej att vara otrevlig mot främlingar bara för att man råkar sitta bakom en skärm på ett forum. Jag hävdar att ovan nämnda kommentar är i samma liga som "Om man klär sig annorlunda så får man ta att folk mobbar en" och om man ska hårddra det dessutom "Hon hade utmanande kläder, så hon inbjöd till att bli våldtagen". Man kan hålla en viss nivå och visa respekt mot den man diskuterar med. Ackinna uttryckte tidigt i tråden att hon blev sårad av dina kommentarer, var det verkligen nödvändigt att fortsätta då?

Jag kan dessutom tillägga att ordet forum är latin och betyder torg, det vill säga en mötesplats där man inte nödvändigtvis måste diskutera eller angripa precis allt som kommer ur vems mun som helst, utan kan hålla det vid att samtala eller till och med bara söka svar på/besvara frågor. Mötas och ha trevligt. Vara social. Bara för att en plats på nätet kallas forum så måste det alltså inte innebära att alla går in med förväntningarna att behöva känna sig påhoppade eller tvugna att argumentera för sina åsikter. En del kanske bara klickar sig in för att ställa en fråga eller möta andra intresserade.

/Praefatio, over and out.

Bappho
0

Vassa eller raka åsikter är tillåtet och personer får vara hur envisa de vill men personangrepp är inte okej.

Jag tycker också att man kan tänka efter lite, läsa om och sluta att läsa mellan raderna och sätta in egna känslor som man tror att den andre personen har.

Jag har aldrig kastat ut någon från HiF och planerar inte att göra det. Jag vill ha högt i tak. Jag modererar och censurerar aldrig. Dina åsikter är lika välkomna som alla andras, men som sagt personangrepp undanbedes.

[Ackinna]
0

Suck.. jo men det förstår jag… personangrepp hör inte hemma…

Problemet i de här tror jag är att både Ganna och jag är… personer som vågar uttrycka sig och envisa personer och starka åsikter m.m. men jag kanske inte plockar fram dem hur som helst…

Bappho
0

#39 Själv tolkade jag Gannas ord som så att de som kallar sig för häxor här på forumet är så pass olika så att man inte kan säga ett "oss". Och det är väl inget att ta illa vid sig av.

Jag delar knappt alls åsikter med andra här på forumet men det betyder inte att jag blir putt eller går och surar för det. Vi är ju inte våra åsikter.

Jag har funnit många vänner här, men faktiskt ingen av dom delar mina åsikter vad det gäller häxkonst, men vad gör det?

[Ackinna]
0

Förlåt blir dubbel post… men missade #39 inlägg såg bara Bappho's

Jag tar på mig att jag kanske var onödigt i # 36.. visst… kanske… men jag står för poängen bakom dem.. men visst kanske utryckt på på annat sätt kanske varit bättre… men jag var upprör..

Jag vill inte vara "ovän" med någon, men är det någon som jag anser beträder en olämplig gräns för mina känslor så ger jag svar på tal.. och det ber jag inte om ursäkt för..Men jag kan glömma lika fort som saker och ting kokar över för mig.

Precis som jag föreslog för Ganna tidigare, så drar jag gärna ett sträck över den här och går vidare…

Ganna
0

#39 Jag har inte försökt vara otrevlig, däremot har jag inte ork/tid att "klappa om" folk bara för att mildra eventuella effekter av att jag inte hyser samma åsikter som de gör, det finns bättre göromål att lägga sin tid på.

Mitt uttalande "Jag anser inte att det finns något "oss häxor" som kan anses vara representerat här inne" speglar dels att jag har en strikt och exkluderande syn på vad häxkonst och en häxa är, dels att om man använder ordet "häxa" på det lösa sätt som görs av många idag, så finns det inte någon minsta gemensamma nämnare som gör att ens en modern häxa kan säga sig representera alla andra moderna häxor i sina utsagor.

Jag påstar alltså inte att jag är den enda häxan här inne (jag vet att så inte är fallet).

Bappho
0

#44 Är ni då två? ;)

Gandbera
0

#45 Ganna är definitivt inte ensam. Härinne är vi åtminstone två traditionella häxor och ute i verkliga livet flera.

[Ackinna]
0

Ganbera: Jag tror.. alltså rätta mig gärna.. procentuellt så är det betydligt mindre som använder titeln "traditionell häxa" än vad de flesta enbart använder "häxa" Men Gandbera…

Det hela diskussionen har aldrig handlat om att jag eller vi eller vilka nu som vill vara delaktig i den här diskussionen.. men för enkelhetens skull och för att inte riskera "tala för andra" så låt mig säga JAG.. JAG har aldrig ifråga satt att HUR hon är häxa och vilken stor skara häxor som tillhör hennes filosofi… och det tror jag inte Bappho heller menar.. utan så som jag uppfattar det så tror jag att hon bara syftar till procentuell mening… inte ordagrant TVÅ stycken.

Bappho
0

#47 Stoppa inte ord i min mun nu.. nej, jag pratade inte om procent.

Var bara allmänt nyfiken på om det fanns fler än de två jag redan visste om.

[Ackinna]
0

Hemskt ledsen Bappho det var inte meningen, men Jag stoppade faktiskt inte ord i din mun, jag sa bara hur jag tolkade vad du kan ha menat.. inte stoppade ord i din mun.. men då tolkade jag det tydligen fel… för du gav inget intryck utav det du skrev att du visste att det fanns minst två stycken här inne….

Men det tydligen är det inte bara vanliga medlemmar som råkar skriva lite annat än vad de verkligen har i tanken… Det får känner jag mig själv lite lugnare att även sajtvärden kan förmulera sig annorlundare än vad man egentligen tänker… då är det inte bra jag.

Men som jag skreb Bappho det var inte min mening…

Bappho
0

#49 Om du ser efter så kan du se att jag skrev min fråga till Ganna.

[Ackinna]
0

Öh,Vad menar du?

Bappho
0

Det jag menar är att de som varit medlemmar på HiF ett längre tag vet att det finns en till här på forumet som definierar ordet häxa på samma sätt som Ganna. Sen att det finns andra nyare medlemmar här som inte vet det gör ju inget eftersom jag inte vände mig till dem. Jag skrev min fråga till Ganna.

God Jul på dig! :)

[Ackinna]
0

Då förstår jag vad du menade med #50… frid och fröjd…  det är dock ett liiitet problem… med all respekt Bappho.

Jag tror att både du och jag kan vara enade om att ju mer exagt och korrekt man är i sin förklaring, alltså hur tydlig man är i sitt språk och förklarar vad man tänker… ju bättre är det, så att det inte skapar problem, som fel tolkning, läsning mellan raderna och vad det nu kan uppstå för problem… vilket du också har sagt någon/några gånger om jag inte missminner mig helt.

Problemet med #45, trots att du som själv, har påpekat att det är viktig att vara tydlig och ändå ge lite utav förklaringar skrev ett mycket kort inlägg (#45 : #44 Är ni då två? ;)) Vilket den faktiska betydelsen inte framkom till läsaren. Detta orsakade att jag tolkade ditt inlägg fel. Sorry för det, men i grund och botten kan jag väl inte rå för det? För om den infot du skrev nu, hade stått med (i ungefärliga drag) då hade jag inte ens postat #48.

#52 (Sen att det finns andra nyare medlemmar här som inte vet det gör ju inget eftersom jag inte vände mig till dem. Jag skrev min fråga till Ganna).

Om det nu är så många nyare, vore det inte mer logisk att vara extra tydlig så att misstag inte sker? För bara för att du riktar frågan till Ganna, försvinner väl inte rätten för att andra kan sticka in med frågningar och åsikter, och är den ställda frågan, i detta fall till Ganna, suddig så blir det förvirrig och skapar en konstig diskussion… men nå väl….

Men över till en annan sak..ang folks tolkningar och.. vi var inne på pentagram i början av tråden… Jag var iväg ner till "stan" nyss för ett par timmar sedan, för att handla lite och då såg jag en sak. Ni vet de där juldekorationen exempelvis stjärnorna som hänger över gator och vägar? De hade en sådan variant hängandes i en hängare över trottoaren, ganska stor stjärni i typ grönt, nja, vad ska man kalla det för, gran-imitation (hur stavas det?). jaja, men saken är den. dess form var utformad på samma sätt som entt pentagram. en udd upp och två ner, och en udd och vardera sida, öst och väst.

Sedan blir folk chockade över om du bär ett pentagram runt halsen, men egentligen så finns de överrallt.

Bappho
0

Det jag menar med att läsa mellan raderna är att man lägger in känslor, och då ofta sina egna i den andres skrivna ord. Jag säger inte att man inte får det utan det är mer ett råd för att på så sätt bespara sig själv från att bli sårad i onödan.

Att man vänder sig till bara en person i en tråd är något man gör hela tiden, inget konstigt med det. Och än om man nu skulle välja att vara riktigt, riktigt tydlig så kan du vara säker på att det finns någon som skulle missförstå ändå ;)

Och misstag är väl inte hela världen heller, de går ju alltid att rätta till..

BabyDragon
0

Ofta om någonting kan tolkas åt två håll så har folk för vana att tro det värsta. Ibland kan det vara bra att stanna upp, stoppa sina kännslor i en ask och läsa en gång till och hålla dem i asken tills man svarat på respektfullt sätt eller bett om förtydligande.

Många vill inget illa även om det låter så när man läser, det är jätte svårt att se kännslor i text. så övertolka inte, och om de skulle säga någonting dumt, vem bryr sig. Man mår bara dåligt om man ska ta åt sig all eventuellt dålig kritik eller försök till att få en arg och det blir mycket dåliga energier som lagras.

Och till slut så även om det blir ett svar efter som man inte håller med om kan man antingen diskutera vidare respektfullt eller komma ihåg att ens egen åsikt blev hörd i det första inlägget. Ingen tycker lika och alla går inte ihopp.

Dont worry, be happy :)

Blessed )0( You

Ganna
0

#45 Ja, som du ser, minst två. :)