Baphomets sigill
Men Baphomets sigill har blivit starkt knutet till djävulsdyrkan, däremot så vet dom som jobbat en del med getter att oavsett hur illa ställt det är med föda så kommer get-mamman ändå producera mjölk till sin lilla killing oavsett hur dåligt ställt det är med föda.
Är inte geten okcås en symbol för modern i en annan skepnad?
Titta på den här Klassiska Baphomet bilden, notera kvinnobrösten och staven med ormarna i knät på henne/honom (staven är ju symbol för läkekonst)
Händerna hänvisar till ånens ställningar i nedan och ny.
Över huvudet på geten brinner kunskapens eld (?)
och i pannan finns den uppåtpekande pentagrammet.
Sedan vet jag itne vad dom latinska orden står för eller vad vingarna ska symbolisera…. Men jag tycker inte att Baphomet har så mycket mer med djävulsdyrkan att göra med tanke på de "ljusaspekter" hon uppvisar i denna gamla etsningen.
Vad säger ni? Vad betyder vingarna och latinet?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hej LinaN, detta hittade jag om Baphometsigillet på nätet:
"Baphometsigillet
Lévi var den som stod bakom "Baphomet-sigillet" som används inom satanismen idag. Istället för en människa i det "upprätta" pentagrammet, placerade han Baphomets huvud i det inverterade pentagrammet. Detta gav symbolen en helt annan betydelse än i vanliga fall. Om jag förstått det rätt så betraktar man Baphomet som en demon eller en fallen ängel.
Inom satanismen symboliserar Baphometsigillet den köttsliga instinkten hos människan. Hornen symboliserar dualiteten och det är i trots de pekar upp mot skyn. De tre uddarna nedåt i det inverterade pentagramet står för treenigheten förnekad m.m. Detta finns att läsa om i "Den sataniska bibeln" av Anton LaVey."
Det är kanske orättvist, men Baphomets sigill har blivit en symbol för satanister. Som wiccan eller häxa är det enligt min mening svårt att använda detta sigill på ett konstruktivt sätt. Vi har ju fullt upp med att få människor att se det uppåtvända pentagrammet som en positiv och livsbejakande symbol.

Det är konstigt att den Baphomet-bild som gjordes av Lévi används av mörkermagiker och satanister. Detta eftersom Baphomet inte har något som helst med djävulen att göra. Likaså var Lévi långt ifrån någon djävulsdyrkare, mörkermagiker eller satanist.
Det ursprungliga bilden av Baphomet såg annorlunda ut än den Lévi skapade. Så Baphomet med vingar och gethuvud m.m. är Lévis idé. Men en genialisk idé då den symboliskt innehåller allt som är förknippat med kosmisk balans.
Så att satanisterna spinger omkring och använder Lévis Baphometbild är skrattretande och säger allt om hur logisk deras tro är. Enda anledning som jag kan tänka mig farför de valt Lévis Baphomet är att den just har ett gethuvud, vilket för kyrkan är synonymt med djävulen. Ja rent historiskt så gestaltade man inte djävulen med horn. Det kom senare när kyrkan var tvungen att hitta på något för att få folk att inte tillbe den behornade guden. Vips fick djävulen och onskan ett ansikte, en med horn.
Jag personligen har inga problem med att använde det så kallade Baphometsigilet.
Solve = Upplösning
Coagula = Koagulering, stelnande.
Enligt http://web.telia.com/~u51104349/Iona/Texter/baphomet.htm skall orden relatera till alkemin på något sätt.
På samma sida anses "fjädrarna" symolisera luften och det icke permanenta.
Sara
Bra skrivet skogsgubben!

Precis sara, fjädrarna symboliserar elementet luft. Tittar man noga så hittar man symbolerna för alla elementen på Lévis Baphomet. Vingarna - luft, Fjällen på kroppen - vatten, facklan på huvudet - eld, klövarna - jord. Sedam har man likaså attributen för det feminina - makulina, gudinnan - guden plus en rad symboler och betydelser till som tillsammans formar den kosmiska harmonin och balansen.
Solve och Coagula är välkännda termer inom alkemin. Som grovt förklarat bygger på att när man arbetar med sig själv, inom akemin går man igenom 3 stadier, så är det nödvändigt att lösa upp det man ska arbeta med (sig själv) för att sedan åter stelna i en ny och ädlare form.
Man kan ta tydliga exempel i sitt liv när man går i genom en omvälvande period. Först verkar allt rasa samman i ens liv (Solve) för att sedan successivt åter börja få struktur, ordning och form (Coagula). Efteråt har man växt som person med nya insiket och inställning till livet.
Ärligt talat så vet jag ingenting om Baphomet men jag känner till kopplingen till satanismen. Bilden är jag också bekant med och jag har alltid tyckt om den.
Nedanstående text har jag kopierat från Wikipedia:
Baphomet är en idolbild eller avbild av okänt ursprung, det finns många olika källor från vart namnet kommer från, en variant av namnet kommer från namnet och Profeten Muhammed. Baphomet är Tempelriddarnas syn på Gud, i en amorfisk uppenbarelse, där allt existerande finns i Guds Väsen, Baphomet ritades av ockulstisten och mystikern Eliphas Lévi. Baphomet är den högsta formen av harmoni samt dualism i ett väsen, i Baphomet kan man se man och kvinna, mörkt och ljust, samt alla existerande djur, men Baphomet är ej bara matriell utan har sin krona som är astral ljuset, även kaduceus (hermes stav), som används inom både dåtidens likväl som nutidens symbol för läkarvetenskapen. Baphomets ursprung sträcker sig längre tillbaka än den gammel egyptiska tron, där man kan finna Baphomet som Den visa bockguden från Mendez, gudarnas rådgivare, även i den gamla sumeriska tron kan man finna Baphomet, fast under namnet Shub-Niggurath. Namnet Baphomet och dess form kom till allmänhetens kännedom i och med bannlysningen av Tempelherreorden. Vissa frimurare dyrkade Baphomet under medeltiden som en god förståelse av Gud.
Inte särskilt ondskefullt eller satanistiskt enligt mig!
Inte det minsta :D

Precis. 
Så här står det i en annan Wikipedia:
"Inom satanismen symboliserar Baphometsigillet den köttsliga instinkten hos människan. Hornen symboliserar dualiteten och det är i trots de pekar upp mot skyn. De tre uddarna nedåt i det inverterade pentagramet står för treenigheten förnekad m.m. Detta finns att läsa om i "Den sataniska bibeln" av Anton LaVey."

Ja men det är ju satanismens hopkok och tolkning. Symbolerna, både Baphomet och det så kallade"inverterade" pentagramets historia är äldre och med annan ursprunglig betydelse. Satanismen är, vare sig de erkänner det eller ej, beroende av bokreligionerna (kristendom, judendom och islam) för sin existens. Detta då de uttrycker motsatsen till bokreligionernas trosystem som också i viss grad förvanskat betydelsen av vissa symboler och gudars (demoner ex) ställning som onda eller goda.
Säga vad man vill om Anton LaVey, har läst och studerat flera böcker av honom, men hans satanism är en produkt av den omgivning han växte upp i. Många av hans texter är dock av hög kvalitet vilket pekar på att LaVey trots allt var rätt intelligent.
Lavey har skrivit en del bra saker…..
tyvärr har jag slarvat hän min staniska bibel, den blev utlånad o sen såg jag aldrig den igen…..
Många människor lever med en del principer som den Laveyanska satanismen utan att ens veta om det….
Då tänker jag på aspekten att bry sig om sig själv o de sina och vara prestationsinriktad för att få det så bra som möjligt själv…. bar som exempel.
Du har säkert rätt skogsgubben, problemet är bara att en symbol som Baphomet är så starkt förknippad med satanismen, att den är svår att använda i andra sammanhang. Detsamma gäller ju det upp och ner vända pentagrammet. Det finns bättre symboler att använda dessutom slipper man den fruktlösa diskussionen om wicca och häxkraft är detsamma som satanism..
Angående den moderna satanismens "fader" LaVey, så tycker jag att hans övermänniskoideal (med tydliga drag av fascism) är avskräckande och motbjudande.

Jo LaVey´s filosofi kring övermänniskan kan kännas lite obehaglig. En mänsklig elit. En sorts djurens lag där den starke vinner och den svaga försvinner. Man uppmuntrar de djuriska instinkterna.
Egentligen är det inget fel i det. Men om för mycket fokus ligger på detta så skapas rätt egoistoiska och känslokalla människor.
Läser man LaVey´s böcker så märker man att många mer eller mindre omedvetet lever enligt hans satanism. Människor som till och med utåt säger sig vara kristna eller liknande. De multinationella storföretagen lever ofta enligt principer föenliga med LaVey´s satanism.
Egoism är fascinerande. Själv tror jag att det ibland finns nån slags omvänd egoism, där man ska sätta ALLA före en själv och låta sig bli nedtrampad, men jag tror ingen blir lycklig av det.
Jag är övertygad om att om jag är viktigast i mitt liv och mår bra så kan jag göra bra saker för andra. Numera gör jag många egoistiska val…eller rättare sagt, det ses som egoistiskt eftersom jag väljer efter vad jag vill och inte efter vad andra vill. Ibland måste man göra så och det är lättare att kompromissa om man oftast gör det man själv vill. 
Men sen finns det ju en annan egoism som går ut på att trampa på andra och på så sätt känna sig starkare, och det gör jag inte själv. Eller försöker åtminstone att inte göra så.
Det är hemskt att se hur man kan utnyttja folk för att få pengar till exempel…och strunta i konsekvenserna.