Fullmåne, månförmörkelse, vintersolstånd
Helloj i stugorna, firar ni också ikväll? Årets längsta natt, då enligt vissa Gudinnan föder Guden, och vi utan tvekan går mot ljusare tider?
Kvällen och dagen har känts väldigt magisk och speciell för egen del, för visst känns det ovanligt med total månförmörkelse, fullmåne och vintersolstånd på samma gång? Eller är det kanske inget ovanligt? Det jag främst funderar över är om det är vanligt att fullmåne och vintersolstånd sammanfaller? Planeter är verkligen inte min grej!
Ha en UNDERBAR kväll allesammans!
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Funderade också över det idag. Om det alltid/ofta är fullmåne vid solvändan. Först kom jag fram till att det vore rätt osannolikt, och sen kom jag fram till att det nog visst är sannolikt. Sen kom jag fram till att matematik inte alls är min grej. Ska fråga guben så kan han få förklara hur det funkar..

Men jag tänker att det är ju inte fullmåne samma datum år ut och år in, typ eftersom månvarven inte riktigt "stämmer" exakt med solvarven, så det borde förskjutas så att det inte är fullmåne oftare vid solvända än andra dagar. (Alla som hängde med där räcker upp en hand)