Magi och religion
Läste en annan tråd och istället för att posta mina frågor där så skapar jag en ny tråd
Skulle vilja veta era olika åsikter (har en känsla av att det finns lite olika syn på detta här bland medlemmarna)
Ser ni magi som en religion och i så fall varför eller varför inte?
Håller med om att religion och Magi inte är samma sak. Magi för mig är energierna som allt är skapat av och som vi kan forma för att skapa magi. Även gudar är gjorda utav energi och det gör dem till väsen för mig.
Det med tro är en knepig fråga. Det lämnar jag till de mer lärda. Men som sagt, tror vi när vi utför magi? Eller vet vi!
Men denna fråga lär ge lika många svar som medlemmar som svarar på den. 
Magi för mig är något vackert man kan lära sig att styra.
Hur och varför har jag ännu inte riktigt förstått, men jag har i vart fall börjat utmana den och jag har funnit så mycket genom den.
Magi är ingen religion det är det mest naturliga man kan hitta och det sträcker sig långt, långt bortanför det så kallat vetenskapliga.
Religion går att läsa sig till, det går inte med magi.
Magi i alla dess former handlar i mångt om mycket om självkännedom och inte om någonting annat.

Vad är magi? Jag ser mig som häxa, men utövar jag magi av den anledningen? Eller hade jag kunnat utöva magi utan att vara häxa? Är det magi att leva, eller att "trolla"? Jag tror vi måste reda ut begreppet magi först :)
I mitt liv definierar jag egentligen ingenting som magi. Magi för mig är Harry Potter och vingardium leviosa. Jag ser inte att det jag gör är magi, även om många andra kanske skulle se det så. Magi för mig är ingen tro, ingen religion. Magi för mig är ytterst en händelse, en situation. Till exempel när något svävar i luften på Potters kommando ;)
Jag säger inte att jag är wiccan eller tillhör någon annan "organiserad" tro eller religion, däremot kallar jag min tro för världsuppfattning eller livsbild. Jag har en tro på hur världen är uppbyggd, vilka moraliska regler det finns att följa i världen, men jag kallar det inte religion, utan snarare tro.
För mig är religion något mer organiserat, något mer kollektivt där man är en grupp (stor eller liten) likasinnade, där det finns mer eller mindre organiserade regler och/eller riktlinjer, som i kristendomen, till exempel. Där finns regler, en skrift, något man rättar sig efter. Där är kollektivism en sorts religionsgemenskap. Även om jag självklart kan känna gemenskap med andra som, liksom mig, identifierar sig som häxor.
Det jag tror på är en tro. För mig låter det mindre kravlöst, mer naturligt. Har egentligen aldrig reflekterat mycket över detta, känner att jag inte behöver benämningar på min tro eller övertygelserna i mitt liv.
Ett väldigt insnurrat inlägg :))
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Kan tillägga att jag säkert använder andra ord istället för magi, för det som många just menar är magi. Jag pratar exempelvis mycket om energier; energier i vår aura, i växterna, i människorna, livsenergin. Det kanske andra menar är magi.
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu