Wicca/ magickal/ craft -namn?
Jag satt och funderade över detta med ett alternativt namn man kan ha som häxa eller wiccan, då man vänder sig till sina gudar, element och så vidare…
Jag har letat på nätet rätt länge och det finns hur många sätt som helst från generatorer till meditation och association.
Jag har ett namn som länge förföljt mig, som ja inte vill avslöja förren jag bestämt mig^^ Men det är som ett "förnamn". Kan man ha det sålänge tills något mer "kommer till en" och då bygga på sitt namn?
Kan man översätta sitt namn till flera språk beroende på var man använder det eller förlorar det sin mening?
Dessutom, om någon vill dela med sig hur ni fick era namn, eller har tips på hur man bör ta sig an detta, uppskattar ja all input! :)
Btw, någon mer som funderat på detta?
Blessed be! ^^
Mitt häxnamn Spirit bara liksom dök upp i mitt huvud. Det är troligtvis inte så ovanligt men det tilltalar mig på ett speciellt sätt. :)
Enkelt och fint!
Har du funderat på om det vore möjligt att bygga på det?
Typ.. Spirit Ravenmist
eller nåt liknande, med symbolik som beskriver dig själv såklart?
Jag är nämligen på det stadiet att ja har ett "förnamn" som har förföljt mig, men vill även ha något mer personligt till.
tack för att du delade med dig :)

*Pass*
Jo, jag är också bara på förnamnsstadiet, som du märker! :)
jadu, den artikeln va ju uppenbart satirisk… Jag hoppas inte min fråga tolkats som oseriös?
varför pass? :) alla åsikter i ämnet är intressanta, vare sig man är för eller emot. :)

vissa håller sitt namn hemligt för andra andra gör det inte.
#6 Nej då, jag kom bara att tänka på den när jag såg namnförslaget "Spirit Ravenmist". Jag tycker den där artikeln kan funka som en bra påminnelse om att vi ibland kanske gärna väljer väldigt dramatiska och storslagna namn i de här sammanhangen. :)
Jag kan verkligen förstå behovet av att ta ett magiskt namn, och alla måste ju själva få avgöra hur de vill förhålla sig till detta. Själv använder jag namnet Onn just bara för att skriva på forum och liknande, medan jag har ett annat, magiskt namn som jag endast använder i rituella sammanhang och i mitt coven, och som jag inte ser någon anledning att tala om för folk i allmänhet.
Jag tror det är viktigt att fundera på varför man vill ta ett nytt namn, och vad man har för syfte med namnet. Om syftet är entydigt magiskt, vad är poängen med att använda det på internet, till exempel? Det kan också vara värt att tänka på hur andra kommer att uppfatta en beroende på vilket namn man använder. Kallar jag mig Lord Wolfclaw Dragonwind, exemplevis, så minskar förmodligen chansen att folk jag träffar på oika internetforum tar mig på allvar.
Vad gäller metod för att välja namn tycker jag det är vettigast att välja något som känns rätt för en själv, snarare än något som någon annan säger är rätt sätt. Är man grymt intresserad av och insatt i numerologi kan man så klart använda någon sådan metod för att hitta sitt namn, men man kan lika gärna meditera och försöka få hjälp av någon gudom, eller bara välja ett namn som man känner sig bekväm med. Man måste ju inte heller behålla detta namn resten av livet. Många byter magiskt namn vid viktiga skiften i livet, som exempelvis initieringar.
Här är en lite allvarligare länk med tankar om namn: Craft Names.
Jag kallar mig för "Voda" eftersom mitt favorit element är vatten. Voda betyder vatten på bulgariska om jag inte tar fel.
Trollkarl Voda är jag ;)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
#7 & #8
Jag förstår hur ni menar och håller definitivt med. Dessutom va "Ravenmist" bara ett basic exempel för att förklara vad jag menade. :) Inte alls speciellt genomtänkt alltså.
Jag hittade en länk till en sida som jag tycker stämmer ganska bra överens med min uppfattning om vilka namn man kan ha.
Där står det om 3 typer av namn. Det jag diskuterar nu är alltså mitt craft namn.
Fint! Voda betyder vatten även på polska :)
#10 Tack! :) Oj vad roligt! Är du polsk? :)
Hälsningar,
Carlo
#11 Japp, är har två polska föräldrar och är uppvuxen "på polska", men född i sverige. :)
#12 Okej, som jag då, fast jag är Chilensk. Mamma & pappa är chilenska och jag är också uppvuxen på chilenska, men är född här :)
Hälsningar,
Carlo

Mauo, var i Polen har du dina rötter?
Är själv halv Polack, på mors sida, kan tala språket men har lite svårare för skrift då jag aldrig gick någon polsk kurs som liten.
Största delen av min släckt finns i sydvästra Polen: Krakow, brzeg, Tychy, m.f.

(Kanske lite OFF Tpoic här, men blev bara lite nyfiken…)
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri
Känns som vi har kommit av spåret lite här men jag skickade ett mail (#14) ^^
Så finns det fler personer som vill dela med sig av sin erfarenhet i detta med namn och dess ursprung? Även om det bara är tankar.
Kom fram! :)
Om ni inte vill dela med er, berätta gärna varför. Tar gärna lärdom av även det! :)

Mitt namn kom till mej ganska nyligen, dock väljer jag att inte avslöja det för någon annan än guden och gudinnan 

Själv har jag inget magiskt namn, åtminstone inte än, av den enkla anledningen att inget namn kommit till mig som jag känner är rätt, så att säga. Om inget namn som känns rätt kommer till mig så har jag inget emot att gå utan och istället "bara" använda mitt vanliga namn.
Jag lägger å andra sidan inte särskilt stor vikt vid namn. Jag tycker inte namn i de flesta fall är särskilt viktiga. De gudar, gudinnor, andar och andra väsen jag kommunicerar med känner nog igen mig ändå på andra sätt.
Jag tycker därmed heller inte det är nödvändigt att ha något magiskt namn, därmed inte sagt att jag på något sätt fördömer eller ser ner på de som har ett. Det är väl en smaksak, kan jag tro. Om ett namn som känns rätt kommer till dig - ta det, om du vill! Om inget namn kommer till dig ska du inte misströsta. Det är ju inte så din magiska identitet försvinner eller gudarna och gudinnorna etc. inte känner igen dig bara för du inte har ett magiskt namn.