Häxor iFokus

Häxor

Etikett: traditionell-häxkonst
Läst 5474 ggr
[vamir]
0

Bra grund att stå på ?

Hej, om man nu är lite "ny" som häxa, och vill ha en bra grund att stå på, vad bör man tänka på då? Några speciella basörter man bör införskaffa? Grunder för t ex rening? Ha ett gott öga för naturen och dess egna krafter/energier?
Grundformler? Eller måste man komma på allt sådant själv, alltså att det inte finns någon grund eller riktlinjer över huvud taget?

Se gärna till att tråden blir en vänlig tråd rakt igenom, tack! :)

(Vet inte vart jag ska lägga tråden, men hoppas att den passar här)

Mystica
0

Det råd jag skulle ge till en nybörjare (jag är visserligen inte fruktansvärt erfaren själv, utan talar nu bara från mina egna små erfarenheter) är att inte ha för bråttom. Ta en sak i taget, studera en sak i taget. Det är lockande att bara kasta sig in i allt som finns att lära sig, men all den information som finns kan lätt bli väldigt överväldigande och kan då göra att man tappar lusten, så att säga. Dessutom tror jag aldrig man blir fullärd som häxa.
Det finns heller ingenting, inga redskap eller materiella saker, man "bör" införskaffa. Kraften ligger inte i redskapen och verktygen, utan i dig själv. Istället för en trollstav och en athame kan du använda dina händer och armar. Istället för en vacker silverbägare kan du använda ett vanligt glas eller vinglas. Du behöver inte tillverka egna rökelser i början, utan det går alldeles utmärkt att köpa och använda färdiga rökelser i någon form (pinnar, koner, pulver, hartser…).
När det kommer till vilken syn man vill ha till naturen är det bäst att gå ut och umgås med den, så att säga. Meditera över det.
Formler och ritualer finns det stora hav av färdiga som man bara kan ta rakt av ur böcker och på internet, och kan vara bra som inskolning, så att säga. Dock brukar de fungera bättre om man ger de färdiga formlerna en personlig touch, kanske genom att byta ut några ord eller ev. kristaller eller rökelser mot något man själv tycker bättre om. Sedan när du blivit mer van och fått en känsla för det kan du skriva dina egna formler och ritualer. Experimentera gärna! Så länge din intention är god är det värsta som kan hända att formeln/ritualen inte fungerar (åtminstone enligt min erfarenhet) och då får du gå igenom och se hur du kan förbättra den. Är det någon ev. ört som kan bytas ut? Kanske ändra på orden? Drog du cirkeln på ett bra sätt? etc.
När det kommer till rening finner jag att det bästa är att använda rökelser och låta röken beröra det du vill rena. Annat man kan använda till rening är vatten, välsigna och ladda det om du vill, och salt. Man kan göra renande amuletter som du lägger intill det föremål du vill rena. Är det ett litet föremål, som ett smycke t.e.x., kan du lägga det på ett ametist- eller citrinkluster eller lägga några av dessa stenar runt föremålet. Möjligheterna är oändliga och det kan ta lång tid innan man hittar det som passar en bäst.

[vamir]
0

Tack för svaret, många frågetecken rätade ut sig :)
Men det här med meditation, hur utför man en sådan på bästa sätt?
Förstår om detta kanske också är en personlig sak som varierar från person till person, men kan du ge ett litet exempel bara? :)

Mystica
0

Ja, det där med meditation är även det ett väldigt stort område. Men det man framför allt bör tänka på är hur man sitter. Det bästa är att sitta upp, eftersom man annars lätt kan somna om man ligger ner. Lotusställningen är väl det man mest kopplar samman med meditation, men jag föredrar att bara sitta på en vanlig stol med ryggstöd, fötterna på golvet och händerna i knät.
Man ska också se till att ha en sådan miljö runt sig att man inte blir störd av starkt ljus eller störande ljud.
En bra idé är också att följa ett andningsmönster de första minuterna. Exempelvis kan man andas in i fem sekunder genom näsan, hålla andan i fem sekunder och sedan andas ut under fem sekunder genom munnen eller näsan och upprepa det mönstret några gånger. Antalet sekunder kan man variera efter personliga önskemål och förmåga.
Sedan gäller det också att veta vad man vill meditera över, om man vill meditera över något särskilt. Det borde man se till att ha bestämt innan man börjar meditationen. Man kan naturligtvis också bara sitta och tömma huvudet på allt och "bara sitta", så att säga. Det är faktiskt väldigt bra och väldigt skönt att göra, eftersom de flesta sällan tar sig tid att bara sluta bry sig om allt och alla för en liten stund och bara fokusera på nuet och sig själv.
Meditera i 10-20 minuter. Men liksom med motion är det bättre att meditera i bara fem minuter än inte alls, så känn ingen press att meditera länge innan du vant dig. Det är något av en träningssak.
När du känner dig klar kan du börja komma tillbaka till verkligheten, så att säga, rör lite på fingrar och tår och öppna sedan ögonen och fortsätt med det du höll på med innan. Det bästa är att inte tänka mer på meditationen när du är klar eftersom det gör att ditt undermedvetna kan bearbeta saker och ting ostört.
Det bästa är att meditera en liten stund varje dag, men som sagt - bättre två dagar i veckan än inte alls. =)

Praefatio
0

#2 Jag har inte läst allt Mystica har skrivit, men vill bara inflika att det även går att meditera i rörelse. Jag mediterar ofta när jag promenerar till och från stallet, till exempel. Det var så jag lärde mig att meditera, det är först nu, flera år senare, som jag klarar av att meditera sittandes eller liggandes.

[vamir]
0

Vilka bra svar! :) Tror jag förstår lite mer nu, tack så mycket

Ganna
0

Skaffa mer kunskap först och redskap och praktik sen.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[vamir]
0

#6 Det är ju främst kunskap jag söker, jag tycker att kunskap kan räknas in till det man vill veta om detta först osv.. 
Vet inte hur jag ska få tag på kunskapen genom att inte fråga så mycket.. Har du tips på någon bra sida eller så?

Ganna
0

#7 Jag slår ett ogenerat slag för min blogg, där det bl.a. finns artiklar även för "nybörjaren" (den finns även här på sidan): Tunridacraft.

Det var bra att du preciserade din fråga, för mig så är frågan om redskap och besvärjelser något man bör ta ställning till långt efter man börjat förstå den mängd av olika traditioner och moderna företeelser som kan sägas vara eller ha koppling till någon form av trolldom eller magi.

Det populäraste just nu verkar vara att skaffa sig en uppsättning redskap som jag skulle vilja kalla pseudowiccanska, dvs dolk (athame för wiccanerna), bägare, en smal, kort stav, kanske en kittel etc. på inrådan av alla andra som skaffat sig dem efter att ha läst några sidor på nätet, kanske läst böcker som beskriver wicca/solitär wicca eller frågat andra nybörjare på forum som detta. Det gör att många skaffar saker utan att riktigt förstå idéerna bakom dem eller de traditioner de är förankrade i.

Ännu värre är alla dessa sidor med "spells" som flyter omkring på nätet. Tror man att det funkar att upprepa sådana, har man en lång väg kvar kunskapsmässigt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[vamir]
0

#8 okej, ska ta och kika in på din blogg :)

Mystica
0

#4 Ja, absolut! Det är ett väldigt bra sätt att meditera på också. Jag brukar ta mig en promenad varje dag och meditera samtidigt. Men vad som funkar för en är ju väldigt personligt, som vi alla vet. Så det är ju bara att prova olika metoder för att se vad som passar en bäst. =)

#8 Även jag rekommenderar din blogg, Ganna! Jag har varit inne och läst en hel del av det du skrivit och måste säga att jag mycket uppskattar dina artiklar. Det är trevlig läsning och du förmedlar mycket bra kunskap. =)

therootdoctor
0

Öva aldrig.

Gör alltid saker på riktigt och med avsikt att de verkligen ska fungera.

Ganna
0

#10 Tack. :)