Häxor iFokus

Häxor

Etikett: övriga-övernaturligheter
Läst 3502 ggr
spindelfot
0

Skeletten i statens ägo

"I Lund finns en av Sveriges största samlingar av mänskliga skelett och skallar från unga svenskar. Få känner till samlingen - och deras efterlevande saknar idag helt rättigheter till kvarlevorna."

Ett avsnitt av Uppdrag Granskning som gick för ett tag sedan.

Skelett som statens ägodelar, människoliv som inte varit värda ett vitten i människors ögon, därför har deras kroppar donerats. En av skeletten är en självmörderska, där tillockmed hennes förtvivlade avskedsbrev finns sparat. Programmet var hjärtslitande men likväl intressant

- Visst är det ingen tvekan om att kvarlevor bär kraft i sig i trolldom, de är minnet av ett liv. Ofta är det ingen benbit i sig som krävs för att göra en riktigt bra amulett. Det ska vara handen från en tjuv, det ska vara vänstra ringfingret från ett barn, det skall vara delar av en mördare.. osv.

Jag tänker på människorna som står invirade i ark och lådor i Lund. Deras liv som inte ansågs värda någonting, pojken som föddes och växte upp i fängelse, de som hängde sig eller drack syra för att de inte orkade något mer. Livet de hade framför sig men inte fick, det livet sitter kvar i deras ben. Likgiltigheten som mötte dem, nötte in kärleken de borde fått, nu står de som tysta vittnen i ett förrådsrum. Vem kan inte ana kraften i benen när man ser dem..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

lightseeker
0

jag blir förtvivlad när jag hör det här, vill åka dit och ge dem en lämpligare viloplats.

DU! om DE är våra förfäder, då måste väl vi ha rätt till att be att återfå våra "släktingar", så att de skall få frid, med sina själar?

spindelfot
0

Jag håller med dig om det, man vill förstås göra det rätta.

Men samtidigt så är det så att dessa skelett uppe på vinden, är en nagel i ögat. Om den faktiska människosynen förr, om den otroligt omfattande rasbiologiska forskningen vi förde i Lund… De har ju skallar och andra människodelar vackert etikettmärkta och katalogiserade i kartonger i enorma mängder, hylla efter hylla. Ordnat efter om man var jude, zigenare, ryss, neger.. Det finns nog ingen som inte har förfäder i Lund..

Idag när det återigen blåser lite nationalromantiska vindar så är det bra på sätt och vis att vi inte begraver, utan att de ligger kvar och påminner oss om vår dumhet.

spindelfot
0

De ställde ut en skalle förut som hade tillhört en judisk man. Judiska föreningen begärde tillbaka den, ställde till med ett rättsligt liv. De fick tillbaka skallen och begravde den under rätta ceremonier..

Samerna har bråkat och bråkat länge om kvarlevor som finns på museum i Sverige (och antagligen även i norden också om man får gissa) Samerna har ju varit förföljda lika flitigt som man förföljt judar eller zigenare. Ett av skälen till att många forskare bråkar kan ju vara för att man inte vill förlora ansiktet. Varenda metodiskt kategoriserad skalle är ofta överkommet i kränkning, av den döde eller den dödes familj. Det är en vild gissning, men jag har svårt att tro att alla dessa ben och skelett kommer från människor som öppet hade proklamerat att det var deras vilja att efter döden hamna på ett rasbiologiskt institut.