uråldrig tradition
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att man dyrkade träd, är en gammal tradition, även i Baltikum.
Men vem vet om att enligt sägen, så var det just i Riga/Lettland som den första julgranen pryddes? inte jag i alla fall, har ju alltid hört att traditionen skulle ha kommit till oss från Tyskland, i slutet av förra seklet.
Nu är det i alla fall så, och vid vintersolståndet i år, så firas det 500-års jubileum, just av det första prydda julträdet.

en halv-taskigt översatt sida om vem som var först med trädfirandet

har nu också hittat ett inlägg om att man rullade/drog, en större vedklabb runt huset för att hålla borta onda andar, på julnatten/vinterståndet. (vilketdera framgår otydligt)

den här länken var kul då den beskriver den uråldriga traditionen med masker och vilka karaktärer som bör finnas med när man vandrar runt, alltså "mumming"

och här kommer ännu en halvtaskig översättning av en av de lettiska STORA julrätterna, Piroger:
(går att förstå om man klarar av litet svengelska till och från)attans går inte att klistra in eller bifoga filen, så jag lägger in länken här:
Kolla på sidan 3 av recepten:

ytterligare en länk för att förklara några av de otaliga, hedniska traditioner under årshjulets vändningar:

och någon enstaka bild av genuina mumming-masker:

jag hade ingen aning om att det enda jag bad om från min faster, var denna bok "Sveti raksti", som han har tagit kunskapen ur.
Och att det bara var några få utvalda som hade "kraft och kunskap" att använda sig av den, samt föra den vidare genom generationerna, pusselbitarna börjar falla på plats, nu.
Fantastiskt!

annorlunda midsommarstänger än vad vi är vana vid, här hemma: