Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4603 ggr
Searchingmoonwolf
0

Var börja?

Tänkte att kanske jag här kan få något/några tips på hur jag ska börja/fortsätta. Svårt att förklara det här…

Nyckelord så som elementen, energi, reiki, olika sätt att arbeta med energin, chakrorna, är några saker som cirklar runt i min hjärna (i magiskt syfte och i allmänna syften).

Jag har ingen aning var jag ska börja, i vilken ända som skulle löna sig att börja närma sig dessa ämnen, vilka böcker som skulle löna sig att läsa (för att inte försöka läsa tex alla reiki böcker och chackra böcker, för det är inte nåt för min del)? Vad för övningar lönar det sig att börja med? Varifrån hittar jag dem?

Har ni några idéer på hur jag skulle komma nån vart på vägen, utan att läsa för mycket och bli (för) överväldigad med all information?

Tack på förhand! Cool

Lore
0

Hej Searchingm.

Jag tror att det hade hjälpt att få reda på lite mer om hur långt du kommit. Som till exempel om du har grunderna under kontroll och så.

Tyverr så är denna typ av studie sammankopplad med mycket litteratur om du inte har turen att hitta någon som kan visa dig rakt av.

Du nämnde en koppling till naturen i din presentation, det skulle kunna vara ett bra ställe att börja med. Naturen kan lära dig mycket om man bara tar sig tid att lyssna.

Annars finns det samlingsböcker som tar upp grunderna i flera olika ämnen men dessa bör man läsa med ett kritiskt öga. Det finns egentligen ingen quick fix för att komma åt den typen av kunskap, mäst för att själva resan dit är en del av den.

www.urmoderjord.se

Searchingmoonwolf
0

Mjaa.. egentligen är jag helt nybörjare inom dessa områden. Så kan inte direkt säga att jag har grunderna under kontroll.

Är beredd att läsa, bara jag skulle veta vilka böcker det lönar sig att läsa (för att inte behöva läsa alla böcker som finns inom ämnena).
Vad för litteratur rekommenderar du? Vad för samlingsböcker prata du om? Det är juh inte direkt"wicca-relaterad" litteratur jag söker efter…

Searchingmoonwolf
0

Finns absolut inga tips på böcker om elementen/energi(er) som man kan börja med?

Rekommenderar ni den här boken?
The Element Encyclopedia of 5000 Spells: The Ultimate Reference Book for the Magical Arts av Judika Illes

Bappho
0

#3 Den boken handlar inte om elementen utan är en stor samling av besvärjelser.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bloudwedd
0

Reiki skulle jag nog b örja med att gå på en behandling frst om du inte gjort det för att få själva upplevelsen. Och då menar jag en personlig session INTE på distans. Om  redan gjort detta så undrar jag om du kanske inte skulle ta och gå en Reiki Steg 1 kurs i närheten av dig?

I övrigt så rekommenderar jag dig att försöka hitta någron bra grundbok som sagts innan. Hur är det med engelskan? Fungerar den? Då skulle jag nog rekommendera Starhawk eller Scott Cunninghams böcker. De är inriktiade på wicca och witchcraft men tar upp grundläggande element och energiarbete.

C. Eason har översatts tror jag? Kanske har hon några bra grundböcker?

Searchingmoonwolf
0

#4 Ahaa. Bra och veta. Tar boken alls upp elementen och/eller energiarbete (tex med magi)? Lönsamt köp?

#5 Är det jag som är lite vilsen eller va har reiki med elementen att göra, i allmänhet? Energiarbete fattar jag, men skulle villa veta mera om energiarbete och inte bara om ett sätt att arbeta med energierna.

Har inte problem med engelska böcker.
Alla författare är bekanta, dock svårt att veta vilka böcker som lönar sig att kolla närmare på. Finns inte så många på bibban. Inte vill man köpa en bok där det står bara nån sida om elementen och/eller energi(övningar).

Starhawks bok "The Spiral Dance" har jag förstått är en bra bok (vet inte till detta ändamål?) Såg sen att det fanns böcker som t.ex. The Earth Path och en CD bok "Earth Magic: Sacred Rituals for Connecting to Nature's Power". Kanske nåt att ha…?

Cunningham har juh böcker som "Earth, Air, Fire & Water Earth, Air, Fire & Water: More Techniques of Natural Magic" och "Earth Power Earth Power: Techniques of Natural Magic".

Har inte heller nån aning vad för böcker C. Eason har.

Jag har juh ingen aning om böckerna innehåller, mer än bara 1-2 sidor, om det jag är ute efter. Det som är lite jobbigt är många böcker tar upp bara grunderna, hur får man reda på fortsättningen? Några böcker? Hemsidor?

Svårt när man är så gott som utan pengar och måste välja noga vad man köper…

Lore
0

Det går en fin linje mellan Wicca och witchcraft. Jag tycker inte att du borde dömma ut böcker från författare som är Wicca. Wicca är sprungen ur den uråldriga kraften och är således snarlik. Jag tycker att du mycket väl kan lära dig viss grundkunskap från den Wiccanska litteraturen. Ta Silver Raven Wolf. Älskad och hatad men jag tycker att hon är rätt så bra på att stylta upp grunderna, som många är samma. Jag har själv flera av hennes böcker i hyllan. To Ride a Silver Broomstick eller varför inte Solitairy Witch om man vill ha något tyngre bara för att nämna några. Men det finns många författare. Jag tror säkert att det finns flera trådar om bokval här på forumet som är värda en titt. Men jag kan inte komma på någon bok om just elementen och bruket av dem.

När det gäller elementiskt arbete är det väldigt personligt. Jag använder mig av elementen i mitt hantverk och i mina ceremonier men det tog många år innan jag kunde känna dem så starkt som jag gör idag. Mitt bästa råd är nog träning.

Försök vara i kontakt med skogen så mycket som möjligt. Skogsmeditationer till träd eller skogsandar är konstruktivt men har du inte mediterat i bemärkelsen att resa förut så kanske du skulle leta upp någon som kan hjälpa dig igenom de första gångerna, det kan bli ganska intensivt.

Personligen föredrar jag trumresor, men gör det inte ensam i början. Man tappar fort energi, ha någonting i närheten att dricka kanske någonting smått att äta.

Jag vet inte om du kan få ut någonting av denna digra utläggning som det nu blev till.

Lycka till

Simon.

www.urmoderjord.se

Bappho
0

#6 Nej, som sagt, det är bara en samling av besvärjelser plus några recept på oljor och liknande.

Deborah Lipp har skrivit en bok om elementen. Har inte läst just den men två andra böcker av henne som varit bra. Du kan förhandsgranska boken här: The Way of Four - Create Elemental Balance in Your Life av Deborah Lipp

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Searchingmoonwolf
0

Blev och fundera på en sak… Vad menar vi med "grunderna" egentligen? Vad för grunder pratar du tex om Lore?

#7 Hmm.. hur säga detta, svårt utan att kanske lämna nåt osagt (=blir missförstådd). Tungan ute Jag fördömmer absolut inte några wicca böcker och/eller wicca författare. Det jag känner svårt i dessa böcker är att det alltid står samma sak om "grunderna", dvs. några rader/sidor om det allmänna; åtminstone är teorin rätt mycket påläst. Dock har jag tyvärr inte kommit längre än så. Vill komma mera "på djupet". Vet tyvärr inte hur. Genom att göra sägs det, men har svårt med att veta var jag ska börja, hur jag ska göra med va osv…. Skäms De böcker jag har läst har åtminstone bara tagit upp grunderna, om ens det, och jag känner att jag hittills inte iaf fått nåt ut av det jag läst om elementen. Dessutom står det alltid i wicca böcker att man tar "kontakt" med gudarna, vilket inte är nåt för mig. Vilka andra sätt finns det? Hur gör man?

Det jättesvåra är att veta vilka böcker och/eller författare man borde läsa mera av (plus att allas åsikter är så olika gör saken ännu värre, när det tex gäller böcker som inte finns på bibban=måste köpas…Tungan ute).

För tillfället är meditation uteslutet. Har försökt så många gånger utan att lyckas. Så jag koncentrerar mig på andra saker istället.

Det är juh iom att det är så personligt med elementen som gör det så svårt att komma på va de är, hur jag ska komma närmare dem, hur jag ska kunna undersöka dem, va de är osv. Visst skulle jag oxå villa ta dem med i vad jag gör i vardagen, men hur göra det när man inte ens vet var och hur man ska börja för att få dem med…? Hurdan träning pratar du om?

Skog är visst bra, men är jättesällan jag är ensam i skogen och sälllan jag har tillfälle att gå ut i skogen nuförtiden. Bor i stad och känner absolut ingen kontakt med de träd som finns där. Har försökt med trädkontakt, men inte kännts som mitt. =o/

Har försökt med trumresor (i grupp) utan att ens lyckas fara på trumresa. Så det är ännu inget för mig.

Jag har försökt dittan och dattan utan att komma elementen närmare, utan att förstå dem, veta hur jag ska närmare dem, lära mig dem, lära känna dem…

#8 Tack för den infon. Inte en bok för tillfället då.
Namnet på länken du gav säger iaf mer än många böcker. =o)

Sitter nämligen o funderar på vilken bok/vilka böcker jag skulle kunna ta och beställa, om de kanske skulle hinna fram tills jul… ;o)

Lore
0

Som jag ser det är all kraft sprungen ur samma källa, för att människan ville komma åt den kraften har hon satt namn på den, gudar, andar, änglar mm. Och så elementen. De är alla olika namn på en urgammal kraft. Det är därför att Wicca inte är kunskap att förbise. Du kan helt enkelt välja bort trosuppfattningen och välja spiritualiteten.

Det är synd att du intehar haft så bra erfarenheter med meditation och trummresor, det är där jag gör mina största framsteg. Jag använder mig ut av lärare från andevärlden som jag kommer i kontakt med genom trumresor. Det är en shamansk teknik.

Det är kanske inte vad du vill höra men jag tycker att du borde prova trumman igen. Hitta någon som är riktigt bra på det. Jag känner flera här på forumet som skulle kunna hjälpa dig. Cirka var i landet bor du? Jag utgår från malmö.

www.urmoderjord.se

Searchingmoonwolf
0

Tackar. Håller med dig om att många måste ha ett namn på "kraften". En sak bara som jag blev o fundera på då är att varför kan endel säga att de har kontakt med nån specifik gud och även har kontakt med elementen, dock på olika sätt med dem båda - så hur kommer det sig om det är en och samma kraft…?

Joo, skulle gärna villa klara av båda men har inte ännu hittat nån som skulle kunna hjälpa mig på traven; nån jag litar på. Vad jag vet så kommer det inte att i närheten ordnas några trumresor (vilket det har gjorts i nåt år nu varannan vecka) under våren. Ingen som drar…

Tyvärr bor jag inte i Sverige. =o/ Tack för att villa hjälpa. =o)

Har kanske lite svårt att sätta mig ner och ta det lugnt. Att försöka "hitta tiden" att försöka med avslappning/meditering och dylikt. Är mycket som blir ogjort pga detta.

Ganna
0

#11 Nu är det ju inte alla som tror på en stor kraft där gudarna så att säga är facetter på det hela. Jag är t.ex. s.k. stark polyteist, dvs jag tror att gudarna är separata entiteter. Kanske är det en bra början att försöka grunna på och reda ut vad du tror där?

Mellan radena på ditt första inlägg skönjer jag att du gått vilse i ett new age-smörgåsbord. Försök reda ut det genom att börja i andra änden; varför vill du lära dig de här sakerna? Vad är det som lockar?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Searchingmoonwolf
0

# Måste erkänna att jag fattar inte hur vad du menar.

Bara för att jag skriver att många vill ha ett namn och nån konkret "sak" (gudar, element, andar, etc) för kraften betyder inte att det utesluter nåt annat sätt eller så. Förstår inte va du försöker förklara om detta… =o(

Jag vet va "kraften" är/betyder för mig; frågan är bara hur jag får kontakt med den, hur jag ska kunna känna av den, etc.

Eeh, new age. Ingen aning varifrån du får det. Du får gärna berätta hur på sätt du tycker att jag hamnat där. Jag vet på vilken väg jag är och det är absolut inget new age. Va kan man göra åt att man inte "direkt" vet och kan utan det kan ta många år innan man hittar nåt litet i nåt. Plus när man inte vet hur man ska fortsätta på sin väg gör inte saken lättare… hmmm…

Ganna
0

…"Nyckelord så som elementen, energi, reiki, olika sätt att arbeta med energin, chakrorna, är några saker som cirklar runt i min hjärna" - den blandningen är för mig typisk för new age. Samma sak med uttrycket "energiarbete".

Olika traditioner världen över har olika sätt att se på elementen samt hur man arbetar med dem, blandar man ihop detta får man ett osaligt misch-masch.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Searchingmoonwolf
0

Det är lätt att tolka andra, men man ska va försiktig där, speciellt när man inte vet personens i fråga bakgrund eller nåt annat om personen. Att det sen är svårt att förklara sig, skriftligen och muntligen gör inte saken lättare. Kanske onödigt att ens skriva/fråga nåt, när det många gånger blir en sk "tom" diskussion om olika tolkningar på text.

Fattar inte va reiki har med new age o göra. Du jobbar även där med "samma krafter" som när man utför magi. Va är det med "energiarbete" som klingar så new age? Va kallar du att man jobbar med när man utför ritualer, magi? Om man tex vill "skydda sig" i en cirkel när man gör magi, vad är det som finns omkring en då (varför nån skillnad vad människor vill kalla det)? Rätta gärna till mig.

Vi jobbar alla på olika sätt, och när man inte har kunskap så är juh allting i början lite virrvarrr. Man kan inte veta på förhand och inte heller veta va man ska leta efter om man inte har infon man behöver. Tex hjälper det inte att säga att "olika traditioner har olika sätt att se på elementen". Visst jag vet det, men vilka traditioner pratar vi om? Hur ska man få reda på detta om man inte frågar? Hur ska man komma vidare?

Upprepning… Meningen är att jag vill veta mera om "det" är juh för att jag vill veta hur man ska arbeta med dem, få kontakt med dem, veta att de är med en - och att så småningom göra någon (magisk) ritual.

Ganna
0

#15 Om du inte är nöjd med svaret p.g.a. att du anser att den som ger svaret inte har nog med bakgrundsinformation får du se till att ge det i tillräcklig mängd.

Att diffust prata allmänt om "energier" är typiskt new age.

Jag tycker att du ska fråga dig varför du vill arbeta med det du kallar "kraften", vad du vill uppnå etc. Ritualer, magiska eller andra, gör man med ett syfte, att någon gång göra en "magisk ritual" är inte ett mål i sig.

Jag petar in en länk till min artikel "Att hitta sin väg och våga hålla fast vid den", jag tror du kan hitta en del matnyttigt där.

Searchingmoonwolf
0

#16 Suckar djupt. Dina svar har inget och göra med mina ursprungliga frågor.

Igen, hur sjutton ska en nybörjare eller en "proffs" veta vilka benämningar vilka personer gillar och "godkänner". Ingen.

Om mina frågor verkar diffusa så är det för att jag inte är proffset, utan nybörjaren inom området… kommer igen till mina frågor, där jag frågar om konkreta råd och inga diffusa svar.

Jag vet va jag vill få utav "kraften". Dessutom behöver man inte veta detta i ett tidigt skede eller ens i ett senare skede, och även fast man vet det kan det ändra många gånger om. Det är inget specifikt jag är ute efter, utan allmänt.

Ganna
0

#17 Det lär ta tid innan du "får något av kraften", men lycka till på vägen dit.

[Tunridan]
0

Searchingmoonwolf; jag kan väl förstå dig i att det känns som att man inte vet i vilken ände man ska börja eller fortsätta.
Särskilt som det finns så himla mycket information numera, på nätet, i böcker och dessutom har alla sin egen åsikt och råd att ge. :-)

Det finns tre saker som du kanske ska tänka på; tålamod, tid och tillit.
Öva upp ditt tålamod, inse att det tar tid att öva upp sina inre förmågor och ha tillit till att du kan göra detta.

Men det kommer inte på beställning och inte när man försöker för mycket. Konstigt nog så är det när man släpper efter lite, som saker kan börja "hända".

Allt sker också i cykler, ibland händer det mer, ibland tycks det som det står stilla, för att sen rulla på igen. Precis som med naturen.

Förenkla för dig själv. Har du svårt att meditera, börja med att sitta på en stol och känn din andning, fokusera bara på den en stund. Slappna av i kroppen. Lägg händerna på hjärtat och känn slagen. Var i kontakt med din kropp.

När du går ut, känn vinden mot ansiktet, solen som värmer, jorden under dina fötter osv. Elementen är i allt och överallt. Även i en stad, även inomhus. Se om du kan finna var de är, var nyfiken, gå på upptäcktsfärd. Upptäck elementen, hur känns de i dig? Känn dem med dina sinnen också. Ta på dem.

Håll händerna över olika levande varelser, för att lära dig känna energier. Växter, djur, stenar osv. Se om du märker någon skillnad mellan en sten och en gran t ex. Låt naturen visa dig, hjälpa dig. Lära dig. Var mottaglig.

Låt det här vara en rolig och spännande upptäckt, krångla inte till det för dig. När vi krånglar till det och vill allt på en gång, så händer oftast: inget. Släpp taget lite mer. :-)

Lore
0

Där är många punkter här som är av värde att begrunda här i tråden.

Först skulle jag vilja förtydliga att jag kommer från en panteistisk bakgrund. Och att det jag nämnt i inlägg i den här tråden är min egen uppfattning av det hela. Jag är även en av de som inte är avskräckt av att blanda. Ett system är uppbyggt av någon och kan därför skrivas om av någon annan. Ingenting är skrivet i sten. Detta kan ses som ett oren praktiserande och så må det väl vara, men det fungerar väldigt väl för mig.

Jag tror också på att det skulle vara bra för dig att börja i andra änden så att säga, vänd resonemanget på huvudet och fråga dig själv i klar alvarhet: Vad tror jag på, vart vill jag komma med detta?

Men jag tror där emot inte att det är av ondo att ta till sig av ämnen som snuddar vid new age. All kunskap är av värde det gäller bara att kunna sålla och ta dem till sig på ett praktiskt sätt.

Jag vill även jag trycka på punkten, tålamod. Som jag nämnde tidigare, det finns inga snabba kunskaper innom detta område.

"Låt det här vara en rolig och spännande upptäckt, krångla inte till det för dig. När vi krånglar till det och vill allt på en gång, så händer oftast: inget. Släpp taget lite mer." Bra sagt.

www.urmoderjord.se

Searchingmoonwolf
0

Vi har alla våra egna synsätt att se på saker och ting (säger inget mer på vad för saker, för vi kallar all "det" för olika saker). Jag fördömer ingen för den pagan man är (eller om man ens är pagan).

By the way, vad för bedämningar kallar ni då "det"? Ifall man vill sätta ett ord eller flera på det… För att undvika missförstånd.

#19 TACK Tunridan för din text. Du kan inte tro va jag uppskattar din text. Den kändes så mitt i prick och att du sen kom med konkreta förslag på va jag kan göra för att försöka komma vidare var som pricken över i:et. Att jag har svårt att göra dittan o dattar är för att mitt psyke spelar så sjutton med mig, hörs dumt och varför kan hon inget göra åt det, men lättare sagt än gjort. Har jobbat i mååånga år med detta och har äntligen börjat komma en liten bit framåt.

Hur ska man veta tex dessa enkla övningar om man inte frågar, när jag åtminstone inte har kommit emot dem förut. Det är alla böcker och nätet som gör det krångligare än det är med alla sina ritualer o dyl.Har inte förmågan att förenkla dessa ritualer o andra övningar till nåt som passar mig.

# 20 Det är det jag är ute efter, egna åsikter och inte det allmänna som kan läsas hur mycket som helst i böcker, på nätet, osv. Jag går enligt mina egna vägar, och inte enligt nåt visst system eller viss linje för nåt. Jag tar det jag tycker passar in för mig. Jag tycker och har även förstått från många håll att det är inget orent så länge man själv tycker att man är på sin egna rätta väg (inom paganismen), man får tro på det man vill och utöva de saker man vill, på sitt egna sätt. Så länge man inte går punkt till pricka enligt nån viss linje, det är en annan sak.

Alla har vi olika åsikter va som är new age och vad som inte är det. Va för skilland det är på energierna i reiki och i det som Tunrida förslog att jag skulle göra; att kolla va naturens energier nämner?

Visst, det finns absolut inget färdigt sätt att komma underfund med "detta"; för min del har det tagit tre år att ens kunna ta till mig elementen, det är jag som person som har mina personliga "problem" som gör att jag har det så svårt att tex meditera, göra trumresor, pröva på olika (magi)ritualer, etc.

Har sagt det tidigare, kom själv ihåg att ni har varit nybörjare i början, att alla har inte det lika lätt att gå in i sig själv och undersöka va för person man egentligen är och få kontakt med "det undermedvetna" (eller va ni vill kalla det sen igen).

Har svårt att fatta va de stora begreppen betyder så som polyteistisk synsätt och panteistisk synsätt. Jag har läst på det, men ännu inte heller "fått dem till mig". Visst kan jag alltid berätta hur jag ser på allting, men till vilken nytta… Det är för mig det är viktigast att jag vet hur jag tänker och känner.

Tålamod är nåt jag har haft och även ännu har, men efter att ha stampat på ställe i tre år (nästan åtminstone) så tänkte jag att försöka komma vidare på min väg och kanske få några råd och tips till det. hmm…
Håller helt med dig, ibland kan man villa att allting ska hända med en gång, men vem gör inte det med någon sak (inom vilket ämne som helst).. =o)

[Tunridan]
0

#21 Vad bra att det var till hjälp! :-)