Torra, spruckna händer
Någon som vet vad man kan göra för att extremt torra och spruckna händer ska bli bättre? Det gör knappt någon skillnad med idomin, och det som ordinerats från apoteket har knappt heller hjälpt.

Du ska använda något som inte är petroliumbaserat, dvs inget som heter mineraloja, paraffin, vaselin etc. Tyvärr är väldigt många hudvårdsprodukter, inklusive Idominsalva, idag petroliumbaserade. Jag brukar göra det lätt för mig och smörja med ekologisk kallpressad sesamolja (vill man inte lukta wok kan man ha i lite eterisk olja som man tycker om). Annars kan du göra en salva på tex ullfett, olivolja och ringblomma.
Tack! Vad är det med petroleum som inte är bra? Var köper man sesamolja/eterisk olja?
Jag har idag precis gjort en salva av lavendelolja.
Oljan gjorde jag på sensommaren då jag plockade lavendeln. Det blev en liter olja (solrosolja)
Så här gjorde jag:
En barnmatsburk som jag fyllde till hälften med olja och fyllde sedan på med bivax så att när detta smält var burken 3/4 dels full. Sen hällde jag i lite hudlotion samt droppade några lavendeldroppar, värmde upp allting under omrörning och hällde över detta på två burkar.
Jag får ofta torra fingrar eftersom jag målar med olja och tvättar penslarna med diskmedel. Det är bra mot oljefärg och penslar men det tar hårt på huden.
Jag har redan smort på två gånger idag och tycker mig redan märka en viss förbättring.
Kylan och den torra luften inomhus gör ju inte heller att hud mår så bra, så nu kommer jag flitigt använda denna salva under vintern till både händer och fötter.
#2 Petrolium är ett slags mineralolja som inte har på huden att göra. Huden kan kännas uppmjukad, men det är bara för att den blir glatt, i själva verket lägger sig mineraloljan som ett "lock" ovanpå huden och lurar den att den är återfuktad, så att huden minskar sin produktion av talg. Vaselin och andra mineraloljor (paraffin t.ex.) ger alltså torr hud.
Sesamolja kan man köpa på ett smart och ett mindre smart sätt: Antingen köper du en pytteliten, svindyr flaska på t.ex. Kicks (där den är tänkt att smörja in med) eller i hälsokosten, eller så köper du en stor, billig flaska på affärer som säljer asiatisk livsmedel, dvs "Kinaaffärer" eller "Thaiaffärer". Sesamoljan är god att ha i matlagning också, beräkna 2-3 droppar per portion för det är extremt smakrikt och smakar bara illa om man har för mycket. Eterisk olja brukar man kunna köpa på hälsokosten! Små, dyra flaskor där med, men oljorna är så fruktansvärt starka att man bara använder någon droppe per gång.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

2# petroleum har samma ursprung som bensin, inte vill du ha det på huden? :) Inte bara för att det torkar ut huden utan för att kroppen tar upp skadliga ämnen som lagras i bindväven. Petroleum= rena döden för huden och även kroppen i förlängningen. en bra tumregel är att allt du har på huden ska du kunna tänka dig att äta också.
Här kör vi med ringblommssalva på det mesta, funkar bra på både torra läppar och torr hud.
Mvh. Silverhuldra

#6 ja ringbloms salva är underbar när händer och fötter är torra. Jag har just gjort salva på den sista ringbloms oljan sen i sommras, blev 7 burkar så kul att göra salva själv 
Var kan man köpa ringblomssalva?
tja, jag gör min själv. men kanske hälsokostaffären säljer, eller på någon marknad - någon säljer hemma gjord.
Mvh. Silverhuldra