Dröm om tandlossning
Jag drömde att jag tappade alla mina tänder förutom några enstaka längst bak i munnen.
Det var som att det var små skal som lossnade (stavning?) och jag verkligen kände smärtan fastän jag sov..
Och hela munnen var full av små tänder och jag kunde inte spotta ut dom för då skulle alla andra åka med också, så jag fick gå med öppen mun och låta alla trilla ut av sig självt.
Jätteobehagligt var det!
Någon som vet vad det betyder?
Borde jag borsta tänderna mindre eller mer? ;D
Du kan nog hitta gamla tand-dröm-trådar om du söker lite på forumet för att drömma att man tappar tänderna är den allra vanligaste drömmen har jag läst någonstans och tydligen så är den vanligast bland kvinnor :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
haha okej :p låter läskigt
har också drömt att tänderna bara helt plötsligt ramlat ut, riktigt obehagligt!
Jag har drömt att jag haft hål i varenda tand och att de till slut föll ut.. Men av någon anledning får jag inte panik över normala saker i mina drömmar och började leta efter löständer på tradera.. hm.. "Aj fan, alla tänderna föll ut, nåväl, får skaffa löständer, dom kommer det ju iaf inte bli hål i".
Bra resonemang!
Utifrån "superpålitliga" drömböcker så kan tandlossning betyda lite vad som helst beorende på vilken bok man har, exempelvis att det kommer kommande förändringar eller uppgifter som man inte vet om man klarar av, död eller att man ska få en ekonomisk vinst.
Men när det gäller drömmar så är man sin egen bästa symboltolkare (som sagts många ggr innan) eftersom man själv vet vad man relaterar i det här fallet sina tänder till. Det beror ju på vilken kontext man befinner sig inom. Kanske skulle tandlossning inte vara lika ångestfyllt om det inte vore just så dyrt att fixa sina tänder. *spekulerar vilt*
Så vad är det första du relaterade till när du började tappa tänder? ekonomi, utseende, rädsla?, i så fall rädsla för vadå, ifall det kändes som ångest, ångest för vad?
#4 Tror också att man ibland kommer längre i tydning av sina egna drömmar om man tolkar själv, än slaviskt följa vad som står i en bok.
För mig, till exempel, skulle en dröm om tandlossning förmodligen vara ett tecken på rädsla för saker jag inte kan kontrollera.
Jag har också haft en sådär sjukt äcklig dröm en gång, drömde att jag fick tusentals små blåsor/vårtor över precis hela kroppen som lossnade om man drog handen över huden men som kom tillbaka lika fort igen. Mycket obehagligt… Men den drömmen har jag inte tolkat :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Som många sagt i tråden så är det bra att utgå från sej själv, när man ska tolka sin dröm. En annan variant som är kul är att låta andra göra drömmen till sin. Alltså att jag t.ex. berättar om drömmen som om den vore min…
Version 1:
I min dröm tappar jag skal/tänder i främre delen av min mun. Det innebär att jag inte längre kan le, utan att se konstig ut. Inte heller kan jag spotta ut dem, för då följer resten med. Jag har länge haft ett skal/en mask. Den rämnar nu, jag kan inte ens bita tillbaka, eftersom allt står mej upp i halsen. Jag kan inte le lugnande till dem omkring mej som inte förstår vad som händer. De som gör mej illa kan jag inte säga stopp till, för munnen är redan full av alla protester jag inte vågat säga högt. All förtret jag har försökt att svälja.
Version 2:
I min dröm tappar jag skal/tänder och i hela munnen är det kaos. Jag behöver näring/mat, men jag har inga tänder att tugga med. Skal kan inte tuggas, så därifrån får jag ingen näring. För att möjliggöra ett försök att få i mej soppa, så måste jag spotta ut alla lösa tänder. Men då kommer alla tänder att trilla ut, och hur ska jag då kunna äta/få i mej näring?! Jag befinner mej i moment 22. Att försöka skaffa näring innebär att riskera att aldrig kunna ta in näring!
Jag säger inte att det här är "rätt" tolkningar, men ibland kan man få helt andra och nya infallsvinklar genom ett liknande förfarande. I dessa två versioner har jag fokuserat på 1:språkligt/kommnikativit och 2:innehålll/innebörd.
Tänderna är ju viktigast i din dröm, antar jag eftersom du berättar om dem. Vad betyder tänder för dej? Är det viktigt att ha bra tänder. Struntar du i dina tänder? Är du rädd för tandläkaren? Etc, etc. Vad innebär smärtan? Är den uthärdlig, skrämmande?
Hoppas att detta är till hjälp!
I boken Drömsymboler av Klaus Vollmar står så här:
"TÄNDER/TAPPA TÄNDER:
Livskraft, släktingar, vänner och älskare; men den här bilden har också en rovlysten och destruktiv sida. Se även Vampyr. Så långt tillbaka som i den grekiska mytologin sades tänder syfta på barn. Anledningen var troligtvis att mödrarna under graviditeten brukade tappa tänder. ("Varje barn kommer att kosta dig en tand.") Inom mytologin anses tänder likvärdiga med sädeskorn, jämförbara med drakblod. Dessutom symboliserar tänder drömmarens muntliga färdigheter. En tänkbar förklaring skulle kunna vara instinkten att kunna äta och bita, eller förträngning av detta. Och sist men inte minst används tänderna, liksom Munnen, för att inta föda. Se Skönhet, Ansikte, Ben, Bita. Enligt Jung och Freud är tänder ofta en fallossymbol; och enligt Freud anses drömmar om tandvärk vara masturbationsdrömmar. Enligt den senaste drömforskningen drömmer kvinnor ofta om tänder under klimakteriet."
Lycka till! Vänligen/Magica.
#6 Intressant!

Fy, jag har haft exakt samma dröm flera gånger. Tänderna fyller upp munnen och jag hinner inte spotta ut alla för det bara lossnar fler och fler. Bläääää! Obehaglig känsla!

Jag har med drömt att mina tänder faller ur munnen
läste i min drömbok att man va rädd för att bli gammal.
Stämmer nog rätt så bra på mej iaf.

Jag drömde tand-drömmar intensivt under en period då jag var mitt uppe i en smärtsam separation. Tand efter tand lossnade ur munnen, de var små och såg ut som glas. Jag gick omkring med dem i handen och visade alla jag mötte och sa 'jag vet att jag tappar tänderna, men titta vad fint jag borstat dem..jag har ju ändå skött mig.'
Antagligen ett sätt att rättfärdiga mig själv mitt i kaoset..
Sade du någonting i din dröm, frågade någon dig om varför du tappade tänderna, vad det var som var fel, minns du vad du svarade? Drömjaget 'vet', för ditt dröm-du är det helt logiskt varför det som sker, sker, men inte för vakna du..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Även jag har haft min beskärda del av tanddrömmar. Oftast har de lossnat och jag har spottat ut dem allihop. Men nu senast drömde jag att jag drog ut dem med en tång. Det gjorde inte alls ont. Jag kände bara rötterna dras upp ur tandköttet, med visst motstånd förstås. Trots att drömmen i överlag var en obehaglig, frustrerad dröm så var själva tanddragarprocessen väldigt behaglig. Beslutsamt behaglig.
Jag har aldrig tidigare dragit ut tänderna själv i mina tanddrömmar. Jag tänker mig att den skillnaden innebär någon slags kontroll som man inte har när man tappar tänderna. Det var ju ett val från min sida. Varför fick jag förklarat för mig i drömmen, men jag minns det förstås inte nu.
Vad tror ni andra tandtydare? :)