Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 5718 ggr
[GunillaR]
0

Jag behöver er hjälp :-)

Jag planerar en utställning där jag tänkte ha tre häxor/gudinnor, tre från den "andra sidan" något mellan ikon och renaissansens madonnemålningar. Tre där också

Sen tänkte jag ha tre lite mera dramatiska vanliga kvinnor som vem som helst.

Jo, mitt problem är att jag inte kan komma på mer än Morgaine från Avalon. Hon var ju halvsyster till Kung Arthur och gick hos lära hos trollkarlen Merlin och gick även i templet och blev prästinna. Så Morgaine kunde lite ett och annat och det var inte alltid vitkonst hon sysslade med.

Jag behöver alltså två andra häxor/prästinnor/gudinnor från den hedniska sidan.

De andra två från den religiösa sidan är nog ganska så lätta att hitta. Jag ska ju bara ha lite inspiration av vederbörande och sedan tolka på mitt sätt.

(visste inte vilken grupp jag skulla lägga den i)

[GunillaR]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer Morgaine från Avalon. Hon kallas även för The Morrigane.

[GunillaR]
0

Här kommer den första madonnan, de andra ska inte vara så svåra att hitta.

Bappho
0

Är det mytologiska figurer som både kan ses som häxa och gudinna du menar? Då kan du kika lite på Kirke och Nimiane t ex

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

SgtRipley
0

JAg kan tipsa om den keltiska gudinnan Brigid. Hon var vishetens och poesins gudinna. Hon firas den 1 februari i samband med Imbolc.

Thistle
0

Jag tror inte att Morgaine och The Morrigan är samma gudinna, men det finns dock de som vill dra paralleller mellan dem.

Gudinnor jag kan tipsa om är den keltiska mångudinnan Arianrodh, Freja ansågs vara den som hade kunskap om runor och häxkonst i fornnordisk mytolog. En annan intressant gudinna är Cailleach.

När det gäller madonnor kanske Maria Magdalena kan vara något.

Hmm, vanliga kvinnor, Medea kanske, eller den keltiska krigardrottningen Boudicca, eller Jeanne D'arc.

[GunillaR]
0

Tack för era tips, jag ska söka vidare information om dem. Vad gäller The Morrigane så var jag inne på en sida om keltiska prästinnor, och där stod om detta. Men det där är ju jättesvårt att veta eftersom det är gamla sägner. Det kan vara samma men att de uttalas på annorlunda sätt beroende på varifrån man kommer.

Jessica Galbreth som gör underbara bilder av gudinnor/prästinnor och häxor, skijer på Morgaine, som hon kallar för Morgana och The Morrigane. Hon har alltså två där The Morrigane har korpen vid sin sida.

Maria Magdalena är ju mycket intressant! Hon är ju egentligen så självklar att jag inte ens tänkte på det. Men det blir inte den traditionella bilden där hon ligger vid Jesus fötter - aldrig! Detta ska bli en färgstark kvinna. Flört

Som sagt, jag ska kolla upp alla namn som ni föreslår här - jättespännande Tungan uteGlad

Tack!

[GunillaR]
0

Freija har jag gjort förresten, hon är såld till en medlem på DS :-)

FearyDawn
0

#7 Ville bara skriva att jag gillade Freja målningen bäst, men jag kan inte helt utesluta att det berodde på de extremt fina katterna. Du målar jättefint.

Vekka
0

Jag tycker mkt om dina målningar :) du har en fin känsla i dom :) Tack för att du visar dom :)

[GunillaR]
0

# 8 - Tack Glad

Hon hade ju två katter som drog hennes vagn. Här på bilden är de ju små och söta men när de ska iväg så förvandlas de till stora "tiger-katter"