lite tankar och funderingar om häxor
**Blev lite långt kanske så om ni inte orkar läsa allt svammel så hoppa gärna ner en bit till huvudpoängen**
Alltså.. Jag tror egentligen inte riktigt på det här. Men å andra sidan kan jag inte motbevisa det, så jag avfärdar det inte helt heller.
Faktum är väl att jag är mer villig att tro på tex detta med häxor om man vill kalla det, än tex bibeln som är så full av hål och dumheter(i mitt tycke) att det inte ens är roligt. Däremot har jag träffat en väldigt "bra" präst en gång som trodde på någon sorts gud och hade kännt sig kallad till att bli präst, men inte trodde specifikt på kristendomen. Det hade däremot varit det enklaste sättet att kunna sprida sitt budskap så det var den vägen han tog.
I hans tycke var bibeln, om man sållade bort en del gammalt, mer en sorts guide för hur man bör leva och tänka. Men nu kom jag av mig lite. Ber om ursäkt och hoppas ni läser vidare :)
Som sagt, jag tror inte riktigt på häxerier, men avfärdar det inte heller.
Det jag tänker på nu är lite att jag personligen tror många av historiens häxor, främst under kristna förföljelsen, var nog inte alls häxor. Om det inte faktiskt räknas om man enbart blandar lite örter och gör läkemedel och liknande. Och gör det det så borde väl rent tekniskt sett även apotekare räknas som häxor. Inte min bild av det iaf, även om några säkert kan vara det ändå. Men under förföljelsen så brändes mest troligt en fruktansvärd massa oskyldiga enbart för att någon ogillade någon, var skyldig någon pengar, avundsjuka eller helt enkelt okunskap.
Dessutom tror jag att det kan vara många i nutid som gärna kallar sig häxa och pysslar på enbart för att det är spännande och mystiskt, men å andra sidan, det är ju deras val så varför inte?
Här kommer väl HUVUDPOÄNGEN tror jag: Nu när jag själv läst lite här och funderat en del, även om jag frågat tidigare om lite liknande saker som dock var svåra att svara på, så undrar jag hur man egentligen vet om man är en "häxa". Eftersom benämningen häxa kan vara väldigt olika från person till person som jag förstått så är det väl fortfarande svårt att svara på, men gör gärna ett försök efter ni läst vidare.
Några saker om mig;
* Jag har tur ofta. Eller.. Jag har bra resultat av slump kan man kanske bättre uttrycka det. Alltså många gånger kan jag gissa rätt, slå en tärning högst, vinna i spel, lyckas med sånna småsaker alltså. Även saker som är väldigt liten chans att de ska lyckas, kommer inte på nåt bra exempel just nu verkar det som men i still med att tex en gång lyckades jag välta en flaska fylld med läsk tror jag det var, så den gled över kanten på ett bord. Den landade på "foten" av flaskan och spillde inte en droppe.
* Jag är väldigt intelligent och snabbtänkt och är väldigt bra på förstå folks känslor och så, alltså stark empati. Också väldigt intresse för det övernaturliga, fantasi och historia osv. Är väldigt bra på språk, att teckna (då jag känner mig inspirerad), att skriva och liknande. Faktiskt det mesta jag provar på är jag hyfsat naturligt bra på, dock inte allt men ändå ett väldigt brett spektrum.
* förutom bra kontakt med människor, barn osv, så har jag ofta bra kontakt med djur. Speciellt katter, om nu det skulle spela nån roll :)
* jag har funderat kring övernaturliga saker ibland som tex kommer jag ihåg en gång när jag var yngre, vi hade 2 katter varav en som var helt svart hade nyligen dött, och jag hade lagt mig att sova i mitt rum. När jag låg på sängen, som var ganska hård och fjädrad då det var en sån där soffa med utdragbar grej under, mest en bit tyg ovanpå fjädrarna. Plötsligt så känner jag av några små tramp i sängen som att katten som var kvar hade hoppat upp i sängen och ville mysa så jag tittar dit och mjauar lite men där är ingenting. Jag hade inte börjat somna än före det hände och det kändes precis som när katterna hoppade upp i sängen förut.
En annan gång så blev det snabba fot tramp i rummet, dock mer av något i människostorlek måste jag påstå, från en del av rummet snabbt mot en fotölj jag hade i ena delen av rummet. Jag hade ryggen mot först men hörde tydligt, lite klampande nästan, åt vilket håll det for så var tvungen gå dit och titta för jag var så säker på att det måste ju vara nåt, men såg så klart ingenting.
Två exempel på saker som varit lite mystiska iaf.. Som jag fortfarande inte kan förklara.
Nu måste jag iväg och äta så hinner inte skriva mer just nu men fråga gärna eller kommentera något om ni vill. Tack för att ni läste.

Knaprig, jag tänker inte sitta och säga till dig om du är häxa eller inte. Det måste du finna svaret på själv och med tiden gör du nog det.
Men varför vill du veta om du är häxa, om du inte ens tror på häxor och häxkonst?
Vill du veta vad folk anser om vad en häxa är så läs lite i trådarna som är aktuella här nu. Det diskuteras vildt om detta ämne i trådar som "Häxa eller inte" och "Vad en häxa egentligen är" mm.
Utifrån de punkter du tar upp skulle jag säga: Ingen av de punkterna gör dig till häxa i mina ögon. Inte alls faktiskt. Det betyder dock inte att du inte är det, men egenskaperna du skriver om säger inte att du är häxa tycker jag.
*oj nu fick jag JÄTTE DEJA VÙ!*
För att det är intressant, och för att jag av det jag läser här har svårt att avgöra vad som är en häxa eller inte.
Antar att det delvis är för att jag vill veta och förstå hur det fungerar, eller nåt sånt. Om det är ungefär som scrapbooking som en del håller på med, alltså bara ett litet nöje, eller om det faktiskt ligger något i det. Menar alltså inte att ni inte får tycka vad ni vill, eller göra vad ni vill, utan helt enkelt att jag vill förstå det.
Ungefär som jag vill veta hur vissa kristna tänker, när de lever efter vänd andra kinden till och alla är lika värda osv, men går omkring och ser ner på dom som inte är kristna.
Dom som blint tror på det som står i bibeln, använder det som argument mot tex homosexuella, när det också står att man tex kan sälja sin dotter och liknande saker.. som jag verkligen hoppas och antar att dom trots allt inte tror på.
Kanske därför att jag, klassiskt svenskt, "tror inte på gud, men tror på något" och försöker ta reda på vad.
Och för att jag försöker ta reda på vem jag egentligen är, eftersom jag inte vet.
Som sagt, jag tror inte på varken häxor, gud, djävulen, spöken, eller något sådant. Men jag VET inte att dom inte finns. Och eftersom jag haft ett lite halv kasst liv så följer jag alla vägar jag kan på vägen till det nya som jag eftersom jag inte vet vad det är måste leta över allt för att hitta.
Nåt sånt, duger det? :)