New Age Frauds and Plastic Shamans
Den här sidan är oerhört viktig!
Den rör förstås främst urbefolkningen som kallas för indianer, med alla dess stammar, över Amerika och Sydamerika. Sidan och samfundet växte fram i samband med att det blev allt vanligare för människor att kopiera och utnyttja traditionerna som indianerna så länge hållt som heliga. Ofta respektlöst och ofta rena bedrägerier.
Sidan är väldigt lättförståelig och går rakt på sak. Den är väldigt ödmjuk också- de vill inte hindra människor från att intressera sig för deras kultur, de vill däremot att man ska arbeta för att den slutar utnyttjas.
Många new age - gurus poserar gärna som indianer, eller snor rätt av från deras heliga traditioner, modifierar och säljer sedan för dyra pengar. Förkastligt och fullständigt oförsvarbart.
Ett fruktansvärt exempel är ju olyckan i en 'sweat lodge'
65 personer deltog i tältet i 'bastun', 3 dog och 20 skadade. Kan ni tänka er vilket kaos, alla deltog i det speciella 'spiritual warrior'-programmet, jag undrar vad det kostade att vara en av de 65 personerna.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Bra länk!
Läste också om den tragiska olyckan(?) i sweat lodgen och allt verkade extremt märkligt. De hade alltså suttit i lodgen i två timmar. Nu vet jag inte hur varmt det var, men jämför med en bastu: Jag sitter sällan mer än 20-30 minuter i sträck. Det fanns dessutom äldre personer i gruppen där olyckan inträffade.
Det hade inte behövts någon andlig upphöjdhet, vanligt sunt jävla bondförnuft hade räckt för att lista ut att just den programpunkten inte var så vidare lyckad.

Ja precis, två timmar och så många människor! Kunde man komma ut, ta sig förbi alla dessa personer om man behövde komma ut? Jag har aldrig varit i en sweat lodge men kan tänka mig att de är kvavare och mörkare än en bastu. Själv är jag en mesig bastare och bastar i 30 min på kanske 70-80 grader på nedersta bänken innan jag måste gå ut och duscha av mig…
speciellt tycker jag att mängden av människor talar sitt tydliga språk, här har vi en människa som tjänar storkovan och vill leka guru. Så som ofta är fallet med dessa new age plastic shamans..
Och indianerna, med alla sina stammar och olika traditioner och olika språk, de måste få möjligheten att ha sin kultur oförstörd.De kämpar redan nu för att bevara sina traditioner och sina språk, att människor plagierar, poserar, utnyttjar på detta sätt, är ett fruktansvärt övergrepp.
Men inget fel att vara intresserad av indiankultur, men är det då inte mer lockande att ta inspiration från det som är genuint och äkta istället för säljbara plastshaman-budskap?

de, som deltog i sweat-lodgen hade betalat multum för deltagandet, där fanns ingen ansvarig som avbröt när det urartade, det var mannen som hade skrivit "the secret", som stod bakom spektaklet och det var fler som tog skadade än de som dog därinne, det är den info som jag har.

Hans ord om katastrofen till de avlidnas familjer kan ju inte betraktas som något annat än ett hån. .
Jag visste inte att det var samma person som skrivit the secret! Den är ju väldigt känd, och dyr!

jaa, och då MÅSTE han ju vara seriös och en guru, så folk faller som furu-trän i skogen, utan att använda sin magkänsla.
ALLA är människor, i första hand, en del har sann kunskap (skulle aldrig drömma om att använda den i ett "utnyttjande" syfte) andra luktar på kunskapen, känner maktens sötma sprida sig i blodet och räds inte att kränka och utnyttja.
De som är seriösa har inte ett helt mediadrev bakom sig, så kanske man kan lukta sig till vem som inte är seriös, likt little grand mother, she gives me the chills.