Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 30213 ggr
Skogselva
2009-09-02 22:50

Torra läppar som spricker

Okej, i just det här scenariot inte helt rätt, just nu är de inte torra, men på vintern kan jag få så torra läppar att de spricker. Skyller det lite på missbruk av läppsyl, men till frågan:

Finns det ngt som kan lindra den svidande smärtan från sprukna läppar? Sprack i mungipan idag, nämligen.

Finns det för övrigt ngt hopkok som är bra för torra läppar?

Gärna ngt som går att kombinera med smärtlindrandet.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
LailaBaba
2009-09-02 23:00
#1

Ringblomssalva eller arméns hudsalva från Apoteket.

Och sluta genast med lypsyl, helt kroppsfientligt! Lycka till!

Endroppeihavet
2009-09-02 23:09
#2

aloe vera som cerat fungerar också alldeles utmärkt och finns just nu ute på tradera såg jag i flera ex. Har sett ringblomssalva ute också, fast inte just nu.

auktion här!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Sovgott
2009-09-02 23:15
#3

Honung! Fast det blir lite kladdigt. Munkens bisalva funkar också.

Många som brukar läppcerat verkar bli beroende av det. Och det blir som tvångsritualer att alltid ha med sig läppcerat och att smeta in hela tiden.

spindelfot
2009-09-02 23:16
#4

lypsyl och liknande produkter som innehåller mineralolja är riktigt skadligt för huden, även aco mfl säljer produkter med mineralolja. Sluta med lypsyl och liknande direkt, läpparna läker av sig själv - och varje gång du har lypsyl på förvärrar du.

ringblomsalva är bra och läker.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

willowena
2009-09-03 00:37
#5

Kan inte låta bli att upprepa det du redan läst.

Lypsyl= Aj aj aj. Rena skiten göra bara läpparna sämre o sämre

Ringblomsalva = Najs

Försvarets hudsalva= Kärlek! Prova i några dagar. Du behöver inte ta lika ofta och läpparna blir mättade utan att törsta :)

silverhuldra
2009-09-03 08:56
#6

men undvik försvarets hudsalva om du är jordnötsallergiker då den är tillverkad av jordnötsolja.

Mvh. Silverhuldra

Annons:
Bappho
2009-09-03 10:52
#7

Jag går aldrig någonstans utan min lypsyl och det är inget fel på mina läppar /lypsylförsvararen

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Endroppeihavet
2009-09-03 12:26
#8

#7 Du kanske har rätt lypsyl :)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

LailaBaba
2009-09-03 12:34
#9

#7 Tyst! Buse…

spindelfot
2009-09-03 12:47
#10

6 mot 1!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ahradia
2009-09-03 13:27
#11

Jag skulle också gärna hitta något mot mina spruckna läppar. Har det året runt och jag har testat allt som nämnts i denna tråden *storböl* Men det är bara underläppen av någon anledning.

Witches don't get mad, they get even.

Bappho
2009-09-04 00:44
#12

Mitt ex påstår alltid att han har c-vitaminbrist när hans läppar spricker så han äter alltid lite extra c-vitamin och så blir det bra. Vet dock inte om det ligger någon sanning i det. Men det verkar funka för honom.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Endroppeihavet
2009-09-04 01:36
#13

Jag vet iaf att sprickor i läppar och hud kan ha att göra med vätskebrist också. Man ska se till att dricka tillräckligt!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Annons:
Skogselva
2009-09-04 20:44
#14

Visste inte att arméns hudsalva innehåller jordnötsolja - * tur att jag inte är allergisk. Tycker dock inte om den, smakar illa, kanske för att jag lånade pappas en gång och han är rökare, xp blä för ciggröksmak.

Honung och ringblomssalva… Flytande honung eller bredbar? Ringblomssalva, är det ngt man måste göra själv, eller går den att köpa ngn stans, t.ex. apoteket eller hälsokostsaffärer?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

isnornin
2009-09-05 00:45
#15

#14 Jag har Ringblomssalva som jag har gjort som du får köpa if du är intrsserad, pma mig isf.

MVH Isnornin

Vargflickan
2009-11-28 01:33
#16

Jag fick samma problem som en biverkan av ett läkemedel jag åt. Köpte en kräm på apoteket som heter Absolut Repair, finns i två tjocklekar har jag för mig och jag köpte den tjockaste. Ingen speciell läppkräm, med det ska vara en av de fetaste som finns att köpa på apoteket och det hjälpte super! Smörjer direkt jag känner att mungipan spricker, som när man har gäspat och läpparna redan är jättetorra. När jag känner att läpparna är lite irriterade brukar jag smörja på kvällen innan jag ska sova, och dagen efter har man babylena läppar. Rekommenderas varmt :) Har provat massor som apotekets personal tipsade om, försvarets hudsalva, flera olika typer av lypsyl, vaselin, krämer, och döden för läpparna - idomin läppsalva (inte vanligt idomin utan speciellt för läpparna). UNDVIKES! Gjorde långt mer skada än nytta.

Lycka till!

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

-obviously-
2009-11-28 02:38
#17

mina läppar spricker hela tiden och har provat mängder av läppsalvor men inget hjälpte. gnällde över detta o en vän till mej sa att jag kanske helt enkelt dricker för lite..

sen jag nu slutat slarva med o dricka vatten så e läpparna mkt bättre. : D

så vatten + försvaretshudsalva är vad jag rekomenderar Flört

Coturnix
2009-11-28 03:02
#18

Jag har en ekologisk cocosfettsburk för att ha något gott till kaffet. Detta cocosfett har visat sig fungera för torr hud överhuvudtaget. Fixar barnens "vinter"torra läppar. Fungerar ypperligt som "natt" och "dag" creme…etc. Ett "fel" som man gör, tror jag är att man "slickar" sin läppar när det är kallt ute. Det är som en ursprunglig reflex, men den är kontraproduktiv. Märklig reflex som förvärrar?!
Mer fett överhuvudtaget! Tycker jag verkar fungera.

(Häxtillverkad ringblomssalva verkar för övrigt äga en "magisk" förmåga att läka det mesta)

lightseeker
2009-11-28 16:42
#19

ringblomsoljan att rek. men på min yngsta så kompletterar vi med läpp-plåster från apoteket, svindyra men besparar henne massa sveda.

Endroppeihavet
2009-11-28 19:59
#20

Har gjort en egen läppsalva med bivax, olivolja och cocosfett samt smakämnen, denna gång 100% kakaohaltig choklad och den fungerar utmärkt!

På läppar som torr hud.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Annons:
Casiopeia
2009-11-30 14:43
#21

Jag använder ett köpe-cerat gjort på bla olivolja, bivax och honung. BiOliv heter det och funkerar fin-fint. Doftar mums också. Finns på hälsokostbutiker.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Ahradia
2009-11-30 17:02
#22

Nu har jag hittat något som faktiskt verkar funka rätt bra för mig. Tha Body Shops Lip protector med hampa. Sved i plånboken för 95 spänn men för min stackars underläpp var det värt det.

Witches don't get mad, they get even.

lia-fail
2009-12-01 09:29
#23

Bästa lösningen för mig har alltid varit Idomin-salva från apoteket, även den gjord på Jordnötsolja så varning för alergiker.

Det gäller att fånga det medan läpparna är torra men ännu inte börjat spricka. Så lägger jag på ett tjockt lager under natten medan jag sover, eller när jag vet att ingen behöver se mig. Man ser ut som en clown men när man vaknar är all död hud lös och bara att torka bort, under den har man sedan mjuka fina läppar :)

Bappho
2009-12-01 10:43
#24

Det finns minst två saker jag aldrig lämnar hemmet utan, Lypsyl och Idomin :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Skogselva
2009-12-01 11:59
#25

#23 låter som ett bra tips - om jag vågar gå till apoteket någonsin igen - det ligger i samma byggnad som vårdcentralen och jag är spruträdd och naturligtvis är det på vårdcentralen som man vaccinerar sig för svinet. Obestämd

Fy bubblan för sprutor.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Golgadoth]
2010-02-08 14:18
#26

Jag använder vanlig lypsyl, försvarets också, känner ingen skillnad.. mina läppar spricker så mycket så de börjar blöda :( har ingen aning om vad jag ska ha, så jag har bara tänkt att strunta i det :D

Howliten
2010-02-08 16:24
#27

Kan vara B2-brist (Riboflavin). Naturliga källor är öljäst, mejeriprodukter, tunga, inälvsmat, mandel, fetaost, ägg, broccoli och råris.

Äter du en del av ovan så bör det inte vara B2-brist.

Vatten är ju som alltid viktigt.

Jag är glad. Är du?

Annons:
Skogselva
2010-02-08 18:12
#28

#27 Mejeriprodukter iaf och vatten är i stort sett det enda jag dricker. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Madeleine-g
2010-02-08 20:50
#29

jadu spruckna läppar är någonting som ja dra med också.. inte så farligt nu men det bruka blåssa upp när det är riktigt riktigt kallt ute eller när jag är förkyld och då gör det svinit ont… bruka dessutom har ovanan att dra bort hudflagorna när jag inte ska.. hmm.. inte bra men men..

Skogselva
2010-02-08 22:39
#30

#29 När läpparna är torra så huden blir lite hård, men inte så oflexibel att den spricker, har jag ovanan att bita bort det… Obestämd det svider som Skrikandes på underläppen, så där har jag lyckats sluta, men på överläppen känns det ju inte alls…

Annars så gillar jag idén med honung, men den flytande är väldigt kladdig + att det är så sött att jag bara slickar mig om läpparna ännu mer.

För torra armbågar brukar jag gnida dem i skalet från advokado, det är lite kladdigt och man blir helt grön, men mjuk, på en gång då man med vanliga hudcremer säkert måste smörja otal ggr innan resultat. Är man för torr svider avokadon dock. Brukar också ta det på knogarna (som för min del torkar fortare än resten av händerna).

Jag kan tänka mig att det skulle hjälpa på läpparna också, litar inte på mig själv, jag skulle säkert slicka mig det också…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Malinochclaes
2010-09-17 22:11
#31

Jag kan bara hålla med vad de flesta här har skrivit: Sluta GENAST med allt som innehåller paraffin. Det är rena döden för huden!

I början känns det bra och mjukt under det skyddande feta lagret, men huden täpps till och slutar dessutom snart producera eget fett. Man behöver smörja oftare och oftare och där har vi ett "lypsyl-beroende".

Använd Försvarets hudsalva eller gör eget istället: 1 del bivax och 2-3 delar olivolja. Smält ihop i vattenbad. Häll i burk. Klart! Ev. kan man ha någon droppe eterisk olja som doftar gott, välj vad du tycker om. Varför inte en eller flera citrusoljor som läker hudsprickor: Apelsin, citron, grapefrukt, lime, mandarin, pomerans.

Man kan också göra en johannesört-olja av olivoljan innan. Blommor och knoppar värms försiktigt i vattenbad, silas noga. Gör sedan salva av den.

Detta blir nog ingen vardagssalva, använd den vid problem och sedan vanliga Försvarets. Eller gör en svagare att ha till vardags.

Bappho
2010-09-17 22:57
#32

Jag bytte ut lypsyl mot försvarets hudsalva (eller tassalva som den heter numera på vissa apotek) för en månad sedan och jag behöver faktiskt inte längre smörja läpparna. Och jag som varit lypsylberoende hela livet :-/

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

skogsbergs-anna
2010-09-18 13:41
#33

Jag och familjen använder hemmagjord ringblomssalva till allt! Framför all till torra läppar. Jag smälter ihop hemmagjord ringblomsolja med bivax i vattenbad och häller upp på burkar sen.

/Skogsberg-Anna

Gör hellre fel än inget alls.

svava
2010-09-19 14:09
#34

Body shop har bra produkter.

Annons:
TheWitchSpirit
2010-09-23 19:22
#35

Har inte läst igenom allt nu, men honung gör att man får mjuka fina läppar på vintern, speciellt om man redan har torra läppar, ett plus i kanten är att det är MUMSIGT VÄRRE! :D

PernillaD
2010-10-22 00:16
#36

Jag brukar inte få så torra läppar men mina små ungel får ju det, varje höst och jag kör med att dagtid och på dagis har dom försvaretshudsalva och en Weledakräm (heter nåt med weahter….) och på kvällstid får dom en smörkning med idomin (den får man inte ha på dagis pga jordnötsoljan) och innan jag går till sängs smyger jag in och smörjer dem med Elisabeth Ardens "Eight hour creme" Dyr, men bra! Det går bort på nån dag med den lilla kuren. Tyvärr så har dom inte fattat kopplingen med att slicka på läpparna och sveda….. Förvånad

[nadi]
2010-12-04 20:58
#37

Ringblomsalva är det bästa som finns. Den läker sprickor och tar dessutom bort värkenGlad

Skogselva
2010-12-05 13:07
#38

#35 Ja honung är bra, jag tvättar mitt ansikte i flytande honung, hyn blir mjuk och fin (ingen hudkräm behövs) och jag tar över läpparna också när jag ändå håller på. Det hjälper jättebra fast att jag sköljer av det efter någon minut.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Trollkvinna
2010-12-05 19:58
#39

Får såra och sprukna läppar själv nu i vintertid. Gjorde några burkar med en blanding av bivax, flytande honung, och eterisk olja av kamomill och apelsin. Fungerar  superbra :-)

Upp till toppen
Annons: