Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3950 ggr
Knaprig
0

Nyfiken.. Lite frågor?

Nu är ju jag, vad jag vet iaf, inte en häxa men är en väldigt spontan människa som är intresserad av.. Väldigt mycket kan man säga. Av och till. Något som kanske förklarar det lite är att jag är på väg "in" i en ADHD utredning. Men, gillar och tycker det är intressant med sagor, mytologier och liknande och det var väl därför jag klickade på den här gruppen antar jag. Ni var lite mer seriösa än jag väntat mig, så blev ännu mer intresserad faktiskt.

Men innan jag faktiskt frågar något så tänkte jag bara först kolla om det är Ok?

Och är det ok att ifrågasätta saker om ni svarar något? Alltså då menar jag så klart inte att skriva typ "ni är ju dumma i huvet" för.. ja, det är ju rätt uppenbart inte ok :) men tänkte att tex "kan inte det bara bero på…" eller liknande.

Tack på förhand

spindelfot
0

Det är väl klart man får fråga och ifrågasätta, det är ju ett forum och det blir bara livat och intressant när det blir debatt!

Häxor iFokus är ju ett väldigt brett häxforum där många olika traditioner och inriktningar ryms. Därav många olika åsikter och synvinklar.

Sålänge man har hänsyn till varandra och inte använder sig av personangrepp eller liknande förstås.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Knaprig
0

Tänkte bäst fråga i förväg, så man inte blir en groda eller nåt.. Hoppas ni har lite humor också. Aja men jag slänger iväg lite frågor så får man väl se vad som händer. Blev ett helt gäng så numrerar utifall nån bara vill svara på enstaka frågor. Enklare hålla koll då.

1. Först och främst, med tanke på "vad en häxa egentligen är" inlägget som gjordes, med beskrivningen om grenar osv, som jag antar ni inte riktigt tycker stämmer… Så vad är en häxa egentligen? Alltså, varför kallar ni er för häxor?

2. Vad är ett kraftdjur egentligen? Och vad ger det? (Om svaret på det är "kraft" så, vilken kraft? Och varför?)

3. Vilka olika traditioner och inriktningar finns det egentligen, motsätter dom sig varandra ibland, och varför följer ni just den?

4. Vilka "krafter" och "förmågor" anser ni att ni har?

5. Vad går kurser och utbildningar ut på, kostar dom pengar osv?

6. Hur mycket sysslar ni med just drömmar och drömtydning?

7. Har ni mycket gemensamt med indianer och deras shamaner och liknande? Varför?

8. När det gäller magi, med formler och ritualer, vad är det egentligen man "kan göra"?

9. Finns det egentligen några "bra" tecken för att känna igen en häxa, eller så. Och menar inte häxmärken, gröna ögon och rött hår osv :)

10. spådom och tarot kort osv… Berätta mer :)

Sen om ni kommer på nåt själva som jag inte frågat om och säkert vill veta så är det ju bara slänga in det ändå :)

spindelfot
0

haha herregud vilken lista såhär mitt i torsdagsnatten :)

Mycket av det du frågar om finns i forumet, finns många artiklar och liknande som ger många bra svar! Kolla i flikarna eller använd sökfunktionen!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Praefatio
0

Jag kan svara för mig själv personligen - det enda sättet som går att besvara de här frågorna på. Du kommer att få många olika svar. Sedan vill jag också säga, att precis som att man inte bör ifrågasätta och kritisera någon som tror på Jesus eller Allah eller Shiva alltför hårt, så bör man inte heller kritisera det som vi tror på. Vi kan inte bevisa någonting, precis som att en religiös person inte kan bevisa… och det ska vi inte heller behöva göra för att tas på allvar :)

1: Det här är en jättesvår fråga, och jag har svårt att avgöra vart jag ska börja. Jag skulle kunna säga att jag är en häxa för att jag har getts en gåva och förmåga att, med lite framförhållning, kunna ändra vad som händer i min omvärld… eller att jag är en häxa för att jag kan kontrollera mitt medvetande till den grad att jag kan vandra ur min egen kropp. Eller för att jag har kontakt med en högre kraft som alltid är med mig, genomsyrar mitt liv och som har givit mig min syn på moral och etik. Att vara häxa är ingenting som jag är några timmar om dagen eller som jag har som hobby - och är inte heller någonting jag väljer att vara - det är någonting som genomsyrar hela min kropp, mitt hjärta och min själ. Det är en del av vad som är jag. Precis som att jag är svensk och har grönblå ögon.

2: Jag har två typer av kraftdjur: de som alltid följer mig och alltid har följt mig, samt de som finns här för att lära mig någonting. De förstnämnda (snöleoparden och fjällugglan, för min del) ser jag som ett slags stöd i livet, helt enkelt. När någonting är jobbigt eller svårt, så behöver jag bara minnas att de finns där bakom mig även om bara jag kan förnimma dem så skänker de mig kraft och jag känner mig stark och handlingskraftig. När jag gör resor till andra världar så finns de vid min sida för att skydda mig mot sådant som skulle kunna göra mig illa. De är en del av min själ, som en pusselbit som gör mig till den jag är och som manifesterar sig som mina ständiga, osynliga vänner och följeslagare.
De som kommer för att lära mig någonting finns med mig en längre eller kortare period och är inte djur som jag känner någon direkt samhörighet med egentligen. Jag har t.ex. haft kronhjorten vid min sida, han hjälpte mig att orka bära en tung börda genom att visa mig, att om jag gick rakryggad så var den tunga bördan det som gjorde mig unik och som gjorde mig stark och vacker. Han visade att jag kunde använda min tunga börda och erfarenheterna utan den för att slåss. När han hade lärt mig det, så försvann han och var inte en del av mitt liv längre.

3: Sök på forumet och läs på internet, det där är en vääääldigt bred fråga. Lite som att fråga vilka hundraser det finns och vad de har för olika egenskaper :)

4: Samma svar som till fråga 1.

5: Lite samma svar som till fråga 3. Lika många inriktningar och fördjupningar som det finns, finns det kurser i om man bara letar lite. Som att fråga vilka hundböcker det finns :) Och visst brukar de kosta, precis som att en valpkurs kostar. Men det finns undantag, såklart.

6: Jag sysslar inte med drömtydning och drömtolkning alls, det intresserar mig inte speciellt mycket och jag ser mina drömmar som ett sätt att bearbeta och släppa saker som har hänt den senaste tiden… Som en komposthög för händelser och tankar, ungefär. Precis som de flesta forskare tror, med andra ord.

7: Jag kanske har jättemycket gemensamt med dem, men inte vad jag vet för indianerna intresserar mig inte så mycket. Jag känner inte heller någon samhörighet med dem.

8: Är man skicklig så kan man åstakomma precis vad som helst, men det tar tid att bli så skicklig och framför allt så kräver det så mycket av dig som person att de flesta nog inte anser att det är värt det. Jämför det med stridskonst: Du kan bli helt otrolig, du kan lära dig att klyva sten… men vägen dit kräver många många år av disciplin och väljer du den vägen så blir ditt liv nog väldigt ensamt. För de allra flesta är det inte värt det, man är helt enkelt ointresserad av att bli shaolinmunk. Man vill bara vinna SM i kung-fu. Det kräver också mycket kraft och energi, men du har tid för annat i ditt liv också.

9: Inte vad jag vet… :) Vi har väldigt få gemensamma nämnare. En del är gamla, en del är unga. En del har familj, en del lever singelliv, en del bor på landet, en del i stan… Några är rika, andra är fattiga. Några har hippiestil, andra är fashionistas, några är gothare. En del är glada, andra är ledsna. Precis som i vanliga livet med andra ord!

10: "Hundar. Katter. Berätta mer!" Vad vill du veta? :)

Knaprig
0

Ja, jag är en väldigt tolerant människa och personligen tycker jag nog att alla som är religiösa på något sätt har det nog lite bättre än dom som inte tror på något alls. Om det så är himmelen eller på nytt födelse eller vad man nu tror på så är det ju ändå något som händer när man dör, och alla dör ju, men tror man inte på något så är det ju bara tomt. Det enda jag inte "tål" riktigt är dom som inte tolererar andra.

Men, ska försöka specificera mig lite mer då med frågorna..

1: Man skulle kanske kunna säga att det är, utan att gå in på detaljer, så att ni tror (eller ni Vet väl :) ) att det finns lite andra krafter och så i världen, och att ni och många andra har en del av den typ. Som jag fattar det är det alltså praktiskt taget religion?

Men även det är kanske väldigt personligt? Eller har ni alla olika andar eller gudar ni ber till, lite sånt jag tänkte på.

2: Men är kraftdjur alltså någon sorts halv fysisk grej som följer en, alltså som en sorts ande eller liknande, eller är det mer en sorts "inre" följeslagare?

Hur vet man egentligen vilken det är, drömmer man om dom, anar man dom, känner man att man gillar ett speciellt djur väldigt mycket, eller något annat?

3: Ok, svår fråga alltså, får se hur mycket tid och ork jag har att kolla upp det, men tack ändå :)

Eller, ja, ärligt talat så TID har jag väl, men ork vet jag inte. Jag är väldigt bra på väldigt mycket har jag märkt, men har väldigt svårt att hålla intresset uppe hur länge som helst. Oftast går det i vågor. Lite kombination av ganska struligt liv + eventuellt adhd då antar jag, men försöker styra upp det ;)

5: Anledningen att jag frågade var ärligt att jag undrade om det var något liknande scientologerna, som.. Även om jag tycker de får tro på vad dom vill precis som alla andra, så har jag väldigt svårt för just dom ;)

7: anledningen till att jag frågade det var att jag lite snabbt läste något om den här mannen som jag inte kommer ihåg exakt vad han hette just nu, men ni vet vem jag menar eftersom han nämns lite då och då av er allihopa verkar det som :p men läste något om totemdjur tror jag, och nämndes att han varit hos indianer och lärt sig en del.

9: Jo, det förstår jag ju. Kommer inte ihåg riktigt vad jag tänkte på igår men hade nån tanke med den frågan iaf :) Kanske kommer på det senare och kan precisiera igen..

Ah: tror jag tänkte nånting i stil med tex brukar ni ha väldigt bra hand med djur tex, eller vara bra på lägga märke till saker runt er, eller sånna grejer.

10: Ja du.. :) Hur går det till, är det alltid samma kort man använder (alltså samma antal och "bilder")? vad jag förstår så är kombinationen av vilka kort som kommer upp, lika viktigt som i vilken ordning dom kommer.

om det är väldigt svårt att förklara såhär, finns det något bra ställe man kan lära sig mer på? Tycker det är intressant och skulle även här vilja veta mer, men är lite svårt att förklara vad jag vill veta då jag inte vet så mycket, ungefär som det säkert är lika svårt att veta var man ska börja när man ska berätta om det :)

11: Lägger till en ny fråga också. Järtecken, är det något ni märker av ofta eller tänker på? Har ni några "bra" exempel på vad ett järtecken skulle kunna vara?

Sen en annan sak, bara för att vara säker igen, om ni berättar något såhär för någon, även om det är ett öppet forum, skulle ni bli arga, upprörda, ledsna eller liknande om den ni berättat för tex skrev en bok och använde sig av typ ritualer och liknande som ni berättat om? Säger inte att jag har tänkt göra det, men undrar bara lite hur ni tänker om allt.

Fast måste ju säga att nu blev jag lite sugen på att göra det, en som beskriver lite mer vardagshäxor istället för.. Harry potter liknande grejer eller häxor som typ äter småbarn och bor i pepparkakshus.

Knaprig
0

Och en liten sak till… Häxa är ju ett ganska feminint ord, kallas manliga häxor (för det finns väl också :p) häxmästare eller så? :)

Ganna
0

1. Alltså, varför kallar ni er för häxor?

1. För att jag född till- och upplärd i (en svensk tradition inom) häxkonsten. Häxbegreppet omfattar fem punkter som finns uppradade på min presentation. Eftersom det är lika givande att försöka tala om för folk att häxbegreppet har en definition som att försöka sticka en tröja av borsten på en gris, brukar jag lägga till prefixet "traditionell" före häxa för att indikera att det inte är den generella, moderna odefinierade versionen av ordet.

2. Vad är ett kraftdjur egentligen? Och vad ger det? (Om svaret på det är "kraft" så, vilken kraft? Och varför?)

2. Ett uttryck som främst används inom (ny)schamanismen för att beteckna ngon slags andedjur som anses agera som lärare och vägvisare åt "schamanen".

3. Vilka olika traditioner och inriktningar finns det egentligen, motsätter dom sig varandra ibland, och varför följer ni just den?

3. Se mitt svar på 1. Inom den moderna häxkonsten finns det otaliga inriktningar, allt från de som är mer organiserade, som covenwiccaner (de som då även väljer att kalla sig häxor), till de som tycker att lite "spells" nedladdade från nätet kryddat med rökelsestänglar från den lokala pling-plong och delfinshop:en är häxkonst.

4. Vilka "krafter" och "förmågor" anser ni att ni har?

4. Jag antar att det till viss del besvaras av punkterna i häxbegreppet. Förutom det så är jag öppen med att jag är orakeltagare, amulettmakare samt utför trolldom i olika former för att lösa olika problem för "klienters" räkning.

5. Vad går kurser och utbildningar ut på, kostar dom pengar osv?

5. Det varierar med varje kurs/utbildning, men jag kan lugnt säga att det inte finns någon öppen utbildning i (traditionell) häxkonst. Likaså varierar kvalitén på dem, här skulle jag rekommendera att man går på vad andra (som man känner, inte vilken nätfrämling som helst) säger, eller vad kursgivaren skriver i övrigt. Naturligtvis kostar kurser/utbildningar pengar, det är ändå tid, kunskap och engagemang som läggs ned av en kursgivare.

6. Hur mycket sysslar ni med just drömmar och drömtydning?

6. Jag drömmer varje natt. Drömtydning är inte något specifikt för häxkonst.

7. Har ni mycket gemensamt med indianer och deras shamaner och liknande? Varför?

7. Rent generellt har inte det här något att göra med häxkonst heller.

Specifikt vill jag påpeka att den nordamerikanska ursprungsbefolkningen känner sig tämligen trötta på och frustrerade av alla västerlänningar som försöker att endera göra sig en hacka på, eller bli en del av, deras andliga kulturarv. En bra site om saken är NAFPS.

8. När det gäller magi, med formler och ritualer, vad är det egentligen man "kan göra"?

8. Frågan är för stor, komplex och kontextberoende för att jag ska kunna/orka/vilja gå in på den här.

9. Finns det egentligen några "bra" tecken för att känna igen en häxa, eller så. Och menar inte häxmärken, gröna ögon och rött hår osv :)

9. Inte för allmänheten.

10. spådom och tarot kort osv… Berätta mer :)

10. Se svaret på 8. Förresten, googla på båda de frågorna, så får du upp en mängd olika åsikter, metoder och teorier i frågorna, vilket kanske åtminstone ger dig en generell bild över omfattningen.

Sist men inte minst så vill jag bara säga att det, för att vara frågor från en "nykomling", var bra frågat. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Knaprig
0

Till Ganna, tack, tack, försökte tänka till lite.

För att tillägga lite, ang. ordet Häxa så har min uppfattning varit att manliga häxor kallas.. Just häxor också. Men läste häxmästare någonstans så därför jag undrade.

Ang. Indianer och liknande, så var det pga att någon pratade om den där mannen som varit hos en indian-shaman. Ärligt hade jag aldrig ens tänkt tanken före att det kunde vara ihop kopplat, även om så här i efterhand så kan man ju ana en del likheter på sätt och vis. En annan grej var benämningen Totem, som jag iofs kan ha fel om men alltid haft för mig varit ett "indian" ord eller vad man ska kalla det.

Likadant frågade jag om drömtydning också pga att jag just när jag kom hit, klickade på några enstaka forum poster och tittade lite innan jag själv skapade en. Någon hade nämnt drömmar och så, så antog det var något som jag bara hade missuppfattat.

Personligen så är väl mina olika tankar om häxor den här:

Primärt som sagoväsen, en gammal gumma i svarta kläder med svart hat, en kvast, vårta på näsan och gärna en svart katt.

Mer på "verklig" nivå: en person som använder örter och liknande för att göra drycker som ska fungera på olika sätt. Eventuellt också med förmåga att "förbanna" andra, vilket jag personligen skulle förklara som att folk som fått "onda ögat" eller liknande helt enkelt var mer uppmärksam på saker som går fel, och därför skylt det på häxan. PGA kristendomen så blev dessutom i stort sett alla med lite kunskap brända på bål.. Även om det inte var "mörk" kunskap.

Har också en svag känsla av att jag någon gång hört/läst att ordet häxa egentligen kommer från något i stil med "lärd man/kvinna" men är inte säker på det.

Och angående magi, ritualer, traditioner och tarot så börjar jag inse av svaren att det är väldigt brett, och förstår det är svårt svara på. Får väl googla lite om jag känner mig manad att veta mer :)

Tack för svaren

[Ackinna]
0

6.

angående manliga häxor… det är väl lite hugget som stucket.. många män gillar att kalla sig för häxa…

Häxa har väl fått sin feminina prägel pga av historien kring magi m.m.

Häxa är inget symbolisk för kön utan häxa är "namnet" på magin… så därför så kan män också vara häxor…. alltså enligt min åsikt

Ganna
0

En manlig motsvarighet till en (traditionell) häxa är en häxkarl.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~