Häxor iFokus

Häxor

Etikett: sabbater-och-högtider
Läst 7588 ggr
[GunillaR]
0

Att fira Yule

Hej HiF!

Hur firar ni jul, eller yule?

Håller ni er till de kristna traditionerna eller har ni lagt in något från den hedniska traditionen?

För min egen del vill jag gärna undvika den kristna julen och allt ståhej. Men det är svårt. Numera så har jag och min sons familj kommit fram till bra lösning, inget överdrivet, julklappar till de små och lite god mat som vi alla uppskattar. Det behöver inte vara julmat, utan kan lika bra bli tacos :-)

Jag brukar ha en liten ceremoni vid vintersolståndet i all enkelhet.

Hur gör ni?

Ganna
0

Om man inte går i kyrkan, läser julevangeliet eller har en julkrubba är det väl knappast mycket i dagens svenska jultraditioner som kan kallas kristna, så jag blir lite undrande till vad du avser när du säger "den kristna julen"?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[GunillaR]
0

# 1 - Bra fråga :-)

Det är kanske inte så många som går i kyrkan eller läser julevangeliet, men det finns ju så många andra delar i den kristna julen som har blivit traditioner, och då menar jag allt ifrån pepparkaksbak till julklappshysteri.

Att man har skapat en tradition som man gör sig till "slav" under. Att man gör på ett visst sätt eftersom man "alltid" har gjort så.

Ganna
0

Men det du räknar upp är ju inte specifikt kristet? T.ex. presenter gav redan de "gamla Romarna" varandra när de firade Saturnalia.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

skogsbergs-anna
0

Jag firar jul med min familj och svärföräldrarna på ganska traditionellt kristet vis med kyrkobesök, men julmaten med skinka, gröt och salt sill är väl inte direkt kristen utan" bara gammal". Jag tror både på Gud och Asarna på mitt eget vis :)

Gör hellre fel än inget alls.

Praefatio
0

Tycker inte heller att de saker du räknar upp, Morgaine, låter speciellt kristna :) Men det är ändå inget fel att inte vilja fira på traditionellt sätt, tacos på julafton tycker jag låter jättebra!

När jag var liten så firades julen extremt traditionellt, bortsett från kyrkobesök, och vi åkte runt till tre olika ställen om dagen! Nu är det inte så längre, och i år när jag flyttat hemifrån så har ju julen blivit något som jag faktiskt har fått fundera över. Jag vill egentligen inte fira varken jul eller yule per se, det är inte viktigt för mig, men många saker kring julen tycker jag är sköna för att lätta lite på vintermörkret. Jag har alltid varit julgodisets mästarinna och i år ska jag göra och ge bort sex sorters tryffel med juliga smaker. Har gärna massor av levande ljus och ljusslingor och mysiga röda detaljer hemma, bara för att det är ombonat och härligt när det är vinter. Nejlikeapelsiner är ju inte bara roliga att göra, de doftar dessutom varmt och gott såhär års. Vi kommer att fira min pappas släkts födelsedagar (nästan alla fyller i december) den 23:e på grekisk restaurang men på julafton åker vi nog bara och hälsar på våra ensamma föräldrar, äter lite mat och sedan myser vi hemma med film.

Både jag och sambon älskar att laga mat, så det lär bli en hel del traditionell och otraditionell matlagning med julsmaker under hela vintern. Julskinka vill vi ha hela december, för att det är billigt och räcker till mååååånnga skink- och senapssmörgåsar, mums! Jag älskar köttbullar med hemgjord rödbetssallad, sånt är också typiskt för oss att svänga ihop hemma. Annars är jag ruskigt förtjust i mina föräldrars recept på fläskfilégryta med fantastiska smaker av russin och mandel, nejlika, kanel och kardemumma. Smakar väldigt "juligt" men är allt annat än traditionellt! Ska se om jag inte kan lägga upp receptet här… :)

skogsbergs-anna
0

Mitt förra inlägg lät väl en aning omoget. Men julen är en blandning av både kristet och hiedniskt, som de flesta högtider i sverige.

Från början var julen hednisk och man drack julöl till Gudarnas minne.

Julgranen kom från tyskland på 1800-talet och kalendrar, ljusstakar och adventsstjärnor kom på 1900-talet.

Tomten kom också på 1900-talet, innan honom hade vi Julbocken. Från början gick ungdomarna runt i byn och sjöng utklädda till julbockar och fick mat som tack, som de åt vid ett gille i mellandagarna. Senare började männen klä ut sig till bock för att dela ut julklappar. Julklappar har fått sitt namn efter att man klappade på dörren och slängde in en present tillsammans med ett elakt rim.

Bocken som sådan skall ha varit en symbol för Tors bockar.

Gör hellre fel än inget alls.

[wylga]
0

#2 Bara av ren nyfikenhet; på vilket sätt har pepparkaksbak med kristet julfirande att göra? :)

[GunillaR]
0

Jag ändrar begreppet "kristen" till "svensk tradition"

……….och glider ut ur sajten, lika ljudlöst som jag kom………

dragonstar
0

Jag firar på de typiska svenska sättet, med familj och julskonka. men har funderat ltie på om ajg inte sak införa lite mer av den wiccanska delen oxå. vet bar inte hur ennu.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

hexsan
0

Nu längtar jag ihjäl mej efter julens alla gamla och nya smaker. Glad

# hela tråden

Tycker faktiskt, konstigt nog för att vara mej, inte att det "värsta" med julen är det kristna budskapet, utan överkommersialiseringen av julen. Att fira glädjen över ett barns födelse, en befriares födelse är ju väldigt hoppfullt.

Tycker det bästa med julen är att träffas, äta gott och bara ha det bra. Har ynnesten att ha släktingar som är fenomenala på just julgodis…

(Bara en månad kvar.)

FearyDawn
0

Jag älskar julen! Men jag har dock aldrig fångats med i köphetsenGlad.  Sedan så kan man ju fråga sig hur mycket av kristendomen som man eg firar till jul. Julen lades väl till en början vid detta datumet för att den skulle överskugga det hedniska firandet? På samma sätt som kyrkor ofta byggdes på gamla heliga platser för att trycka undan den andra äldre och "felaktiga" tron..

Sedan så består mitt julpynt av många femuddiga stjärnor så folk som kommer och besöker mig tycker jag har traditionellt julpynt medans det för mig står för något helt annat. Men det behöver man ju inte berätta….

hexsan
0

På tal om femuddiga stjärnor: Har ni lagt märke till hur många som numera är "felvända"?  Av rent praktiska skäl har man börjat "våga" att vända dem. Håller världen på att avkristnas? Eller rör det sej om en smygintroduktion av ondskan? :)

Vargflickan
0

Försvinn inte Morgaine! *tar häxorna i öronen och ber er vara snälla*

Jag förstår hur du menar! Jag firar inte kristen jul eller traditionell jul, i år har jag tänkt vara själv. Tidigare julaftornar har jag inte varit särskilt hednisk, utan har just på sistone börjat med lite med häxiga högtider, så vem vet.. i år kanske det blir en riktig YUle Cool

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

[GunillaR]
0

# 13 - Ha ha - okej då Glad

Det blev faktiskt en del trevliga kommentarer.

# 12 - Jag har också tänkt på detta med femudden som hängs upp och ner. Den inte bara hängs så utan den är gjord så! Men jag tror inte att folk tänker på detta, det är en stjärna, punkt och slut.

Jag fick en julblomma för några år sedan. Krukan var gräddvit och så var där en mörkröd femudd på den, felvänd. Jag fixade inte att ha stjärnan inne mot rummet så jag vände den utåt mot fönstret. *fnitter*. Är man fjantig eller är man fjantig?

Jag är inte så väldigt pyntig av mig så det blir nästan ingenting alls, men jag ska in och spana på "Mandala" i stan (Malmö) Där finns säkert något som man kan använda.

Förresten så köpte jag en ny sorts glögg igår. Hjortonglögg. Enormt god. Jag brukar inte tycka om vanlig glögg, men denna var god. Till peppar kakor med lite grönmögelost på - smask!

Ett år så gjorde jag min egen "julstjärna" men det var ingen stjärna utan en måne. Jag var nere på gården in bland buskarna och valde ut en lång fin gren, smidig och böjbar. Tog av den tunna barken, eller skalade av den nästan. Och så gjorde jag en ring av denna.

Jag lindade silverglitter runt ringen och sedan lindade jag små färgade lampor som jag köpte i en diverse-affär. Snyggt som tusen var den, det vill jag lova! Billig också!

silverhuldra
0

#14  låter ju som en toppen bra idé det där med månen. jag har inte vågat prova hjortronglöggen ännu, kanske borde göra det.Däremot fick jag smaka på en äppelglögg här om dagen å den var också suveräntgod, den var till och med närproducerad av en äppelodlare här i trakten kan det bli bättreSkrattande.

Mvh. Silverhuldra

[GunillaR]
0

Hjortronglöggen hittade jag på Hemköp, eller rättare sagt så var där en som demonstrerade och jag kunde inte låta bli att smaka. Äppelglögg låter också väldigt gott! Glad

Praefatio
0

Apropå äppelglögg så kan jag tipsa om en annan varm dryck som är väldigt god när man sitter och myser på kvällen… Man köper helt enkelt äppeljuice av god kvalitet, gärna den grumliga. Denna juice kokar man sedan upp tillsammans med en vaniljstång delad itu och några kanelstänger, bryt dem gärna först. När den fått koka upp, sänk plattan och sjud tills smakerna känns lagom. Peta upp kryddorna, häll upp och njut!

[GunillaR]
0

# 17 - Det där kan ju inte bli annat än gott Glad

Bloudwedd
0

#14 Skall väl synnerligen OT tillägga att det även inom wicca förekommer sk. "felvända" stjärnor. Inom Gardneriansk Wicca är detta ett tecken på att du har uppnått en viss grad i din utbildning Oskyldig

[GunillaR]
0

# 19 - Intressant!

Howliten
0

Min barndoms jular var ganska ok. Min far, absolut ateist, nästan krigisk i det där, är född i den ortodoxa tron. De har sin julafton när vi har trettonafton. Däremot såg han inte någon anledning att neka mamma och mig den glädjen. Han gladdes med oss och jag minns min barnaglädje över julafton. Klokt av pappa. Mamma är katolik, förvisso inte djupt troende men ändå. Juldagen var viktigare för henne. Gemenskap och god mat.

Något som jag och mamma gör varje jul är att gå på midnattsmässan. Jag tycker om musiken, friden. Jag sitter där och mediterar på kyrkbänken. Håller min mamma i handen. Det känns skönt i hjärtat och själen.

Jag är glad. Är du?

evelise
0

hej 

jag ska fira min första Yule . vi i min familj har haft en tradionell svens jul och kännaer att den inte är något som jag känner är för mig, nu har min familj accepterat att det blir en "annorlunda" jul,

vi har inte hittar någon form än hur vi ska göra den, men vi har komit överens om att ha en eld och lägga "ved" på den som vi bränner , vi ska önska oss en framtid som är posetiv.

vi firar solen födelse och den annkommande ljusa tiden,

vi firade samhime och då gick vi in i en villa och nu blir det fest, som ska firas i tolv dagar, haha

vi får väl se hur det slutar, vi ska ge gåvor men bara en - bara som en tanke,

maten är inte klar än, men en sak är säker … det är en stor händelse och vi ska fira,,,, om än utan dom stora köp orgierna,,

ha det gott .

Praefatio
0

#22 Jag tycker att er Yule låter jättemysig. Jag tror på din idé, att Yule ska vara jätteviktig, lika viktig som julen är för de flesta i Sverige, bara annorlunda.

En brasa och lite positiv affirmation i mörkret tycker jag låter helt underbart! Hade jag varit du, så hade jag dessutom gjort så att var och en fått sätta ett mål, eller en önskan, om vad som har hänt tills nästa gång ni står där, nästa Yule. Önskan ska vara uttalad som om den redan hänt: "Jag är så glad att jag äntligen har fått MVG i alla ämnen och att jag har fått börja på just det gymnasiet jag ville!" Jag tror att banden som familj stärks när man känner till varandras önskningar och mål, och genom att prata om saker och ting som om de redan har skett så skickar man enorma mängder energi i rätt riktning. Jag gjorde en liknande grej hösten 2009 och uttalade då bland annat min tacksamhet över att äntligen ha träffat min älskade man, en man som jag när jag pratade om hur underbar och kärleksfull han var ännu inte hade träffat. Idag är jag sambo och han är den underbaraste jag har träffat. Man får lov att ta i från tårna och önska jättestort, precis det man önskar mest. Om ett år så är det inte säkert att det har slagit in, men det kan ha kommit en lång väg. - Bara en liten idé :)

Hur skulle ni göra med gåvorna, jag förstod inte riktigt. Skulle alla få en eller skulle alla ge en? Om alla får ge en gåva så kanske det blir så att någon blir utan och en annan får flera…

En sak som jag gillar med julen och som jag tycker att man kan bibehålla, är det här att samlas och pyssla. Ska ni fira i tolv dagar så har ni massor med tid att vara hela familjen och göra saker. Det är dessutom en ganska bra sak för att få alla barn att verkligen fundera över vad Yule är, varför man firar det och vad det betyder. Det kan vara svårt och diffust om man är van vid att bli matad med jul varje år - att det ska vara tomtar på ett julkort är ju självklart, men vad sjutton ska det vara på ett Yule-kort? Får det vara tomtar på ett sånt också? I början av månaden kanske det kan vara bra att sätta sig ner och prata lite om det där med jul och Yule. Förklara att det är helt okej att vara med i julfirande på skolan, och att pyssla med jultomtar. Det är till och med okej att vara med i skolans julspel om man gillar att spela teater! Men hemma så firar man någonting annat, som inte har med jesu födelse eller julklappar att göra men som ändå är lika viktigt. Ta upp diskussionen så att alla får säga sitt. Kanske har din familj klara idéer om vad de vill äta till Yule? :)

Nu vill jag också ha en stor familj att fira Yule med… Avis!! Hoppas att du inte tar illa upp för att jag kommit med så många förslag, det var bara ren brain storming!

evelise
0

onej---- abbsolut tar jag inte illa upp.. detta får mig att rysa i kroppen,av glädje, , och dina ideer är så mycket till hjälp, vi ska ta upp detta till disskution,

just med gåvorna ska vara som att alla får en… som inte betyder mer än att det som det är en present, hm, kasnke man ska få köpa sin egen,, eller få välja en ,, måste fundera kring detta.. men jag köper detta med önskingene för framtiden att den ska delas, om det inte känns bra kan man ju få viska den till universium,

maten kan ju vara olika . och dagarna är ju som sagt många..

min dotter som är 15 tog upp det på sin skola att vi ska fira , annorlunda , verkar som hon gillar ideen,, men är lite orolig över julklpparna, ,,, vi löser nog det,

JAg säder en tanke till uneversium att du ska få en stor familj…det är en välsingnelse . om än jobbigt ibland,

just nu så förökar den sig av sig själv nu, hahha …. barnbarn.

men just att låta det ha sin gång det tror jag är bäst,, kram

Praefatio
0

Jag tycker inte att det är en helt dum idé att var och en får bestämma sin egen julklapp. Jag växte upp extremt fattigt, hos min mamma, och vi hade inte råd med så mycket men på julafton fick jag några jular själv välja en julklapp som jag ville ha, jag fick önska nästan vad som helst. Mamma hade sparat lite pengar hela året för att jag skulle kunna få en lite dyrare grej. Det gjorde att det bara blev ett paket varje jul, men å andra sidan det bästa paket man kunde tänka sig! Det var inte alltid dyra grejer jag valde, minns ett år då jag mest av allt önskade mig en Monchichi. Då fick jag två(!), en pojke och en flicka, och lite kläder till dem. Lyckan var total. Mycket bättre att få en sak som man verkligen önskar sig, än att få massor som man egentligen inte önskar sig bara för att man ska ha så många paket som möjligt.

[GunillaR]
0

# 22 - Det låter som en jättefin idé Glad

hexsan
0

#23 och 25

Tycker det verkar som att din barndom var mycket rik. Du har skrivit om mycket inspirerande saker i denna tr[d. Pengabrist ger f;rm[ga att 'lska det man har och det man f[r.

Jag m[ste f;rs;ka hitta tr[den med tips om hur man g[r tillv'ga n'r v[ra tre sista bokst'ver i alfabetet kr[nglar. Det b;rjade bra och jag var rik p[ ord, sen tog synonymerna slut och jag blev tvungen…

Men jag 'r s'ker p[ att m[nga vill fira jul med dej Praefation b[de i denna och andra v'rldar…Flört

Ganna
0

Jag blev inspirerad att skriva en artikel om (delar av) ämnet, tack för det. :)

Bappho
0

#28 Tack för en trevlig läsning :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

evelise
0

tack Ganna . jag blev glad åt den teexten,

och önskade att jag hade den energin att göra så mycket själv,, insperarade gjorde du allfall-

ljuset kommer. .

[Golgadoth]
0

Det är min andra jul som wiccan, eller hur man nu ska säga..
Förra året på julafton tvingades jag följa med min mamma till svenska kyrkan för att hon ville fira jul där, det var rätt så trevligt faktiskt, fast jag undviker helst det^^

I år så jobbar min mamma på yule så jag blir ensam och hade tänkt att gå en runda i naturen och till kyrkogården och hälsa på folket där.. Som visserligen är döda, men jag tycker att dom är lite sällskapliga när man är ensam. :/

Sedan hade jag tänkt att ha en liten ritual eller nåt sådant, och så vet jag inte.. Jag vill offra nåt till gudinnan hekate, men det känns så dumt, haha. :p

Jag gillar inte alls den kristna julen. Allt stohej och alla butiker som har julpyntat redan innan halloween hade börjat! Det är hemskt.
Sedan gillar jag inte att man tjockar sig så mycket med all julmat, alla människor som ska tjoa och ha sig, att känna sig tvungen att köpa julklappar till folk och att träffa folket i fråga.
och alla julsånger! blir gaaalen.

[GunillaR]
0

# 28 - Mycket trevliga artiklar Glad

# 31 - Jo jag håller med, man mår lite illa av allt detta trams och hets. Folk rusar omkring som galningar sista veckan innan julen, med "tossaglimten" i ögonen.

Jag har protesterat mot jultraditionerna sedan början av 70-talet och har på grund av detta blivit osams med övriga familjen vid ett par tillfällen. Har också suttit själv många julaftnar och faktiskt känt mig väldigt nöjd med detta, trots att omgivningen har förfasat sig.

Jag har nämligen aldrig kunnat ta till mig det kristna budskapet, med jungfrufödsel, uppståndelse och att Jesus skulle ha offrat sig på korset för våra synder - det finns ingen rim och reson i detta resonemang.

Men folk bryr sig egentligen inte om varför de firar jul, de bara gör det. Och detta är ju etter värre, att fira något som man inte vet varför!!

[Golgadoth]
0

#32 jo men precis. Men inte bara det. Jag retar mig lite på att affärerna ska julpynta och dona flera veckor innan julen ens börjat. Här i Eskilstuna hade dom satt fram julsakerna en vecka innan halloween, vilket känns lite knäppt.  December är väl lagom.

Haha jaa du. Lite tråkigt bara att ni blivit lite osams på grund av det.

CherryLenore
0

Mina föräldrar är föga troende så vårt julfirande har nog mer kunnat liknas vid ett julblot än ett firande av den vite krist.

När jag var yngre gillade jag inte julen alls, nu tycker jag riktigt mycket om den. I min familj badar vi bastu och dricker öl varje jul, äter och dricker gott, dansar, spelar och umgås. Vad är göttare i den mörkaste & kallaste vinter än att ha ett regält partaj för att hälsa solen tillbaka?

Visst, min Lutheranske bror får sina infall av att läsa julevangelie och liknande ibland, men blir han glad av det får han göra det medans jag sippar på min whisky och drömmer om varmare tider.

Appropå jul, så fick jag nyss höra om hur holländarna firar. Kolla in denna galna bilden på Sinterklaas och Zwarte Piet: sinterklaas

Bloudwedd
0

#31 Tåls väl att återigen påpeka att det är välidigt lite i ett tradionellt svenskt julfirande som har kristen grund! Kyrkogång, adventsljustakar och julkrubbor är väl det mesta jag kan tänka på…

#32 Kalla mig överdriven optimist om du vill, men jag tror nog ändå att bakom varje köphysteri, och åsten kring julen så firar nog varje människa det med ett intuitivt syfte: Att få uppleva fred, kärlek och frid + att få fira att ljuset snart är tilbaka. För även om alla inte är medvetna om midvinter, så märker alla att det blir ljusare!

spindelfot
0

//:Sätt dig på bocken
och håll mig i rocken
sen så rider vi bort i galopp
till pepparkakskungen
men då blir du tvungen
lova att ej äta honom opp://

.. Är den sången som min son går och sjunger här hemma, de har övat den på dagis inför luciatåget och ja, kanske är man lite märklig men jag tycker det låter ungefär som en blåkullaritt.

Här blir det två jular. En vid midvintersolståndet och en den 24e.Vid midvinter har vi firat olika varje år, men fin middag och många ljus. Presenter, godis, dricka. Gärna bjudning och gärna fest. Det återvändande ljuset är i fokus..

Julafton är med släkten och då blir det traditionellt/hedniskt Julklapparna har minskat i takt med att alla barnen blivit äldre. Min pappa muttrar varje år att vi ska sluta köpa presenter, men vadå, det är ju jätteroligt att köpa och få julklappar. Girigheten från oss andra segrar dock alltid och alla får present.

Midvinter och jul här hemma hos mig är hysteriskt, stjärnor åt alla håll, ikoner, krubba, bockar, tomtar. Men någonting jag alltid haft svårt för är änglar i större skala eller coca-cola-jultomtar, tomten för mig är ett gammalt naturväsen som bor i ladan.. han kräver sitt blot för att inte jävlas med oss. ;)

Jultomten och hustomtarna är någonting som väcker tankar hos mig. Jag har sett i böcker och liknande att han är flera fot högre än sina undersåtar som arbetar i verkstaden åt honom. Ett väsen av högre rang? En slags demonherre som har mindre kraftfulla andar under sig? Är han ett slags troll och inte de?;D

I Usa har man väl 'elves' som jobbar i verkstaden likt barnarbetare åt den uråldrige gamle gnidaren. Småtomtar och jultomte är väl någon försvenskad version av tomtemyten. Mina historier i barnrummet går åt alla håll när jag försöker förklara någorlunda vad tomten är för något…

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Praefatio
0

#36: "Jultomten och hustomtarna är någonting som väcker tankar hos mig. Jag har sett i böcker och liknande att han är flera fot högre än sina undersåtar som arbetar i verkstaden åt honom. Ett väsen av högre rang? En slags demonherre som har mindre kraftfulla andar under sig? Är han ett slags troll och inte de?"

Nej… Han har bara druckit för mycket coca cola :) Blodsockerhalten är skyhög så han springer runt som en sockerstinn, överviktig maffiaboss som basar över de som inte får dricka riktigt lika mycket cola.

spindelfot
0

#37 Ja men jag har väl undrat varför han verkar åka omkring så mycket i just staterna (i alla julfilmer verkar han ju vara nästan bara där. Iof handlar de svenska julfilmerna nästan uteslutande om trassliga familjerelationer) Amerikanarna tjänar honom väl och sponsrar hans vansinnesimperium…

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[GunillaR]
0

undrat just hur vår syn på julen hade varit om inte Coca Cola hade funnits……….

Praefatio
0

#39 Bra fråga. Väldigt bra fråga, faktiskt.

[GunillaR]
0

Vi måste nog gå tillbaka till innan andra världskriget om vi ska ha ett utgångsläge. För det var ju efter kriget som USA satte sin prägel över hela "västvärlden". Det var ju inte bara julen uten hela livsstilen.

Det skulle vara roligt och kunna resa tillbaka 200 år i tiden och besöka en rikemansfamilj och en fattigmansfamilj och se hur de firade julen. Har för mig att julgranen kom in i hemmen redan på 1700 talet hos de högre stånden, vill säga.

lightseeker
0

fast i Baltikum så tog man inte in träden, man gick ut och samlades runt det speciella trädet, sjöng och dansade, tände eldar och blotade, hela natten igenom vid sommarsolståndet tex.

Vid vintersolståndet så drog man omkring på en stock, (julkubben) och gick omkring och sjöng.
Här gick man hem till varandra (obs. före tevens tid, när folk fortfarande umgicks, talade med varandra och brydde sig om natur, djur och väsen) och önskade varandra god jul, den som inte tog julesupen var inte en vän, för den tog med sig julefriden när de gick ur stugan.

Att ikläda sig getgestalt samt klä ut sig till annat skrömt och gå runt till gårdarna och våldgästa dem, har jag redan beskrivit i inlägget om julbocken förra året, men det som är intressant kan ju vara att de tydligen har liknande traditioner över större delar av europa.

I Rumäninen tex. så verkar nyåret vara viktigare än julen, där klädde man ut sig i "gräsdräkter" (likt man gör hos många naturfolk, för att karaktärisera andar) och björndräkter, samt dansar och skrämmer folk.

Skulle vara intressant att ta reda på mer om dessa traditioner.

Själv så anser jag att Yule måste ha betytt nytt år, på hedna-tiden och inte jul i den "kristna" bemärkelsen vi tänker på, så det känns mer traditionellt med ett nyårsfirande på vintersolståndet, för mig.

lightseeker
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

gillar starkt capran, med klapprande käkar som jag tolkar som geten.

Finns beskrivet på flertal ställen att man även i Sverige gick omkring med geten, med denna specifika mask.