Häxor iFokus

Häxor

Etikettmånen
Läst 4727 ggr
Searchingmoonwolf
0

Fira fullmåne i efterskott

Hur ska jag formulera mig för att inte bli missförstådd… Vet att man firar månens olika skeden, fullmåne, nymåne, svartmåne osv. Kanske nån tycker att det är en onödig fråga, men vill se va folk har för åsikter om detta…

Kan man fira fullmåne i efterskott?
Eller borde jag fira månen på nåt annat sätt? Hur i så fall? Är osäker på hur man kan fira månen under andra tider än fullmånen… Skäms

Kanske utvecklar jag frågan i nåt skede… Hinner inte just nu.

Ha en bra dag och ett trevligt veckoslut! Cool

Bappho
0

Gå ut och fira den som den är istället :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Vargflickan
0

Håller med Bappho =) Fira avtagande måne ;)

Sen kan man ju diskutera vad firande innebär och varför man gör det/vad man firar. Om jag skulle fira FULLmåne skulle jag göra det när månen var full, inte annars, och detsamma för avtagande osv. :) Beror ju på syftet och meningen också =)

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Searchingmoonwolf
0

#1 o #2 joo, det är "firande" som är viktigt, inte tidpunkten.

#2 Så som du säger så är det juh frågan om innebörden och orsaken till firandet.

Det är där jag är osäker, vad man kan fira vid avtagande (och de andra olika skedena)? Skäms Vad man kan "dra nytta" av denna tid av månen? Är det nu eller är det vid svartmånen man kan göra nåt tex för att glömma gamla saker, glömma vad som varit sen förra avtagande månen (om man börjar göra detta till en månatlig ritual)?
Hur vet man när det är avtagande måne, svartmåne och halvmåne (är det bara cirka datum mest fundersam)?

Bappho
0

Enkelt kan man säga att när månen avtar så kan man använda den kraften till att bli av med saker och när månen växer, dra till sig. Det är inga exakta datum, det bästa är väl att gå ut och titta på den och se om den växer eller blir mindre :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

hexsan
0

Brukar själv använda denna sidan för att veta vilken dag de olika månfaserna inträder:

http://www.dinstartsida.se/kalender-manfaser.asp