Häxor iFokus

Häxor

Etikett: redskap-altare-och-tillbehör
Läst 6756 ggr
Bappho
1

I en häxas skåp och gömmor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här kan man hitta i en engelsk traditionell häxas (cunning pellar) skåp, vad kan man hitta i ert?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

korpsyster
0

Ja inte har jag såna där fina och spännande saker. Men sugen blir man på en hel del som de har. Jag har min fina korpfjäder som jag hittade i skogen ;D och en slagugglefjäder. De är mina skatter.

Bappho
0

Ingen torkad padda!?

Astraea
0

Jaa, vad finns i mina gömmor? Mina skatter är också en korpfjäder, samt en tuss med vargpäls jag fann förra vintern. Och en jättestor snäcka jag fann i hamnen i Varberg för många somrar sen. Men ingen torkad padda haha!

Ganna
0

Det jag har får man nog komma hit för att se. ;) En sak jag skulle vilja ha är en antik tasseografi-kopp, bara för samlandets skull. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Astraea
0

#4 Det känner jag inte till, vad är det för någon slags kopp?

Ganna
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Den är specialgjord för att spå i teblad med (funkar säkert med kaffesump också). De har bilder på insidan som symboliserar olika saker för att det ska vara lätt att läsa. De tillverkades i störst antal under 1800-talets senare hälft.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

#6 I vilket land tillverkades de i?

Trollvind
0

Bland skatterna i min trollkista finns ett duvhökskranium, ett älgben, mina korpfjädrar och en bergsuvsfjäder.  Och så har jag en pytteliten trebent kittel i riktigt gjutjärn som jag hittat på loppis. Får plats i handflatanGlad

Bappho
0

#7 Antagligen England med tanke på att det är thékoppar och inte kaffekoppar :)

a-wise-woman
0

Oj vilken massa spännande saker de hade där. Min dyrgrip är ett renhorn som fått ljushållare fastsatta så jag har den som ljusstake.  Använder ofta mina kraftdjur i de olika vädersträcken och renen är mitt djur i söder som hjälper mig på mina "resor"  Fast jag kanske använder lite annorlunda saker, men å andra sidan finns det ju inget rätt eller fel, huvudsaken att det fungerar.

Endast döda fiskar flyter med strömmen

Ganna
0

#9 Japp. :)

korpsyster
0

#2 Nej ingen torkad padda men en hackspett i frysen som jag inte vet vad jag ska göra med.

#5 Läckra koppar Ganna.

Astraea
0

#6 Aha, nu är jag med. Fina!

Vekka
0

Ja..vad finns i mina gömmor :) inte bara ett skåp utan överallt hehe, lite ex. fjädrar-olika, kråk o kaj-fågelfötter, råttkranium, många andra kranium, kaja,kråka,räv osv.. skelettdelar-olika, människohår,  torkade örter i massor giftiga som nyttiga, fröer, skalbaggar, spindlar, kyrkspik, gravjord, Mortelsamling, Kittelsamling :) hm…listan kan göras lång :) sen alla roadkills som är nergrävda i trädgården i väntan på förmultning :)
Har en torkad padda hehe

LailaBaba
0

# 6 Jag har en nytillverkad, de är jättefina!

Ganna
0

#15 Ja, jag skulle kunna tänka mig en sådan så länge. ;)

therootdoctor
0

Fina koppar med mer info:

The Mystic Tea Room

Bappho
0

#15 Den har du inte visat mig. Är den ny i din samling?

Praefatio
0

Jag hade mängder av häxiga skatter tidigare. Kristaller, fjädrar, min egengjorda stav, statyetter - mängder… Tills jag flyttade från min sambo och lyckades lämna nästan allt jag ägde bakom mig. I början sörjde jag mina vackra saker, men nu så har jag insett att det är skönt att slippa dem. Att tycka så mycket om ting, magiska eller icke så, är lite farligt. Man vet aldrig när man förlorar dem. Jag upplever nästan att magin blir "renare" nu när jag inte har så mycket plotter omkring mig och när jag inte lägger så stor vikt vid själva sakerna.

Magin funkar toppen även utan getskallar och torkade paddor har jag märkt! Fast det är klart, en sån där kopp hade inte varit fel att ha… ;)

LailaBaba
0
#18 Jo, nog har du väl sett den? Fast jag har ju en del mörka hemligheter förståss…
Bappho
0

#20 Du har så mycket intressant att titta på så det händer väl att man missar en och annan godbit :)

Coturnix
0

(Den torkade paddan ser ut som groda tycker jag.)
Lagade till skivad lammstek i dag. Det blev väldigt fina benpipebitar över.

Jinaum
0

Jag som inte alls är insatt och inte riktigt förstår.

Vad ett häx skåp /cunning pellar. Och dess häx skatter folk pratar om. Har de något speciellt syfte eller är det den enkla barna känslan som i dunderklumpen? Att det man tycker om är en skatt?

Bappho
0

#23 Ett häxskåp är nog bara ett skåp som man kan finna hemma hos en häxa :)

En "cunning pellar" kan man likställa med en "klok gubbe". Just ordet pellar används i Cornwall och kommer från ordet "expellers". Någon som alltså kunde driva ut onda andar.

Ibland kan det bara vara "skatter", men en del skatter använder man också inom trolldomen.

Jinaum
0

#24 Jo läste lite om cornish cunning-folk. Men finns inte så jätte mycket info heller vad jag kunde se. (Har trög dator och orkar inte bråka allt för mycket).

Så med andra ord kan man säga att ett häx skåp är det skåp/föråd som en häxa förvarar sina magiska tingestar i kanske främst? Eller sådant folk inte får pilla på med andra ord?

Ah.. Med andra ord är min uppfattning inte helt fel.

Bappho
0

#25 Skåp är ett skåp ;)

Jinaum
0

#26 jo men jag tänkte just benämningen häx skåp. Det behöver inte händelsevis vara ett skåp utan enklast en plats där man förvarar sina saker som har med ämnet att göra?

Bappho
0

#27 Om du läser rubriken så kan du se att jag skrev "i en häxas skåp och gömmor". Tror det svarar din fråga.

Praefatio
0

#27 Ett häxskåp är väl inte allmänt begrepp som så, det är det Bappho försöker få fram tror jag. Det är bara en benämning på ett skåp där man förvarar sina häxiga saker. Som att man skulle kalla ett skåp där man förvarar akvarellpennor, vattenfärger, oljepasteller och tillhörande papper och penslar för sitt målarskåp, eller som att jag kallar mitt skåp där jag förvarar min hästs grimmor, schabrak och borstar för mitt stallskåp.

:)

Jinaum
0

#29 jo det var det jag trodde men tror jag inte heller fick fram riktigt att jag trodde detta.

Praefatio
0

#30 Det kan vara svårt att uttrycka sig i ord ibland!

Bappho
0

#24 Här har du två sidor där du kan läsa mer om dagens Pellars och Cornwallhäxor :)

Cornish Witchcraft

Traditional Cornish Witchcraft

korpsyster
0

#25 Intressanta sidor, jag som vill till Cornwall ;D

LailaBaba
0

Har en till salu om nån skulle vara intresserad. 500 kr.

Coturnix
0

#34 Vad är det du har till salu? Ett skåp eller en torkad padda?

LailaBaba
0

En spåkopp. Jag tror att ni hör vad jag tänker…

isnornin
0

Har du bild LailaBaba? på koppen?

MVH Isnornin

Madeleine-g
0

Jag har inte så många saker än så länge men det kommer väl.

Jag har ett fint ekollon, en kajfjäder, en himla massa kristaller, ett träpentagram, en saltkristalllampa, en tennkopp, en saltkopp i koppar, lite örter och en massa böcker som jag fullkomligt älskar.

Ska snart göra min egna kvastar dessutom. Det ser jag verkligen framemot Skrattande

LailaBaba
0

# 37 Den ser ut som den till vänster på bilden i #6.

I originalförpackning med en bok.

Ganna
0

#39 Nytillverkad antar jag?

LailaBaba
0

Ja.

Endroppeihavet
0

#39 Inse vad den skulle varit värd om den var från 1800-talet i orginalkartong (hade man det då) med bok till! Jissanes.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Bappho
0

Måste vara mycket svårare att spå i thé än i kaffe. Borde inte bli så många blad i botten av koppen.

LailaBaba
0
#42 Ja, men den är bra nu också.
Endroppeihavet
0

#44 Ja det har jag inte ifrågasatt Glad

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Avangelion
0

Jag har en speciell trollstav. Maskar och kryp har gjort mycket märkliga mönster. Annars består en hel del av mitt altare av växter ;)

pelle1234
0

Intressant film!

Bappho
0

Här får vi en titt in i Krazyboytx's rum, skåp och gömmor :)

Bappho
0

Del 2

witch-Fox
0

Till bappho…jag har tyvärr inte en torkad padda men jag har ett grod skelet.

Bappho
0

#50 Får vi se? :)

spindelfot
0

Mitt häxigaste skåp är väl periodvis frysen.. Nu har jag bara ett par gethorn där, misstänkte parasiter. Men där proppar jag in allt möjligt, tur att man bor själv och gör som man vill..

De lurigaste hemlisarna har jag gömda i olika lådor på olika ställen, men annars ligger resten där de är lätta att nå, örter och oljor i köket osv. De har sina egna hyllor, enda rummet som är någorlunda fritt från artefakter är ju barnrummet antagligen..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

spindelfot
0

badrumsskåpen är proppade med oljor och pulver de också, närhetsprincipen, ibland skall man ut genom dörren och så kommer man på att man nog ska ta med sig en såndär olja utifall att och då är det bra om de står i närheten, eller om man har dejt och säger att man 'ska gå på toa' och så ska man egentligen sno med sig någon ört. (nej jag är ingen dateraper, jag luktar bara jättegott) ;)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus